Lje skriver:
Men det er jo et helt andet emne? For mig er der milevidt forskel i debatemne om en rettighed, der er købt og betalt af arbejdstagerne contra en fantastisk mulighed, som velfærdsstaten stiller til rådighed for de af vores medborgere, der ikke kan arbejde 37 timer.
Men det er jo en anden debat.
Vh.
Ja, det er en anden debat.
Jeg var på det helt almindelige arbejdsmarked i mange år, inden jeg blev fleksjobber.
Og jeg er så en af dem, der sagtens kunne finde på at tage et par timer ekstra på arbejde uden at kræve overtidsbetaling eller afspadsering. Jeg er nok bare ikke en regelrytter. Og har også oplevet, at det er en "giv-og-tag", hvor arbejdsgiveren også var large over for medarbejderne.
I det private er der en del arbejdsgivere, der forbyder deres ansatte at fortælle kollegerne, hvad de får i løn. Men vi lavede engang en "lønstatistik" uden at sætte navne på. Og vi fandt ud af, at en af vores kolleger var så lavt lønnet, at hun ikke kunne være fuldtidsforsikret. Og jeg vil gerne være tilbageholdende med lønforhøjelse, hvis det kan hive en kollega op. For der var jo en pulje, som chefen/mellemlederen selv skulle fordele mellem de ansatte. Jeg ved godt, at det ikke er det samme som at gå ned i løn.
Jeg var i det private i mange år, og heldigvis er der mange arbejdsgivere, der er rimeligt large. Jeg har aldrig oplevet, at nogen har fået advarsler eller er blevet klandret for at holde barns syg. Hverken blandt chefer eller kolleger.
Jeg har godt nok heller aldrig spurgt mine kolleger, om de nu også overholdt reglerne, og om far også har taget en barns sygedag. Det har jeg slet ikke tænkt på. Det kunne aldrig falde mig ind.
Men det handler også om solidaritet blandt kollegerne. Jeg har aldrig haft kolleger, der på nogen måde udnyttede det, og jeg løber meget gerne lidt stærkere, hvis der er en kollega, der har et sygt barn. Men kunne altså også godt blive lidt træt af, at de kolleger, der havde små børn, nogle gange tog det for givet, at de barnløse kolleger samt de kolleger, der havde store børn, altid trak læsset, når der var overarbejde i farvandet.
Og man kommer nok ikke uden om, at nogle forældre gør for lidt for at finde pasning. Mine forældre brugte tit en nabokone. Selvfølgelig har alle ikke den mulighed.