Syg søn-Hvad med arbejdet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. november 2018

Tommelise

Lje skriver:

Det er jo ret meget det, jeg skriver. Man kan godt forsøge men jeg tvivler på, der sidder horder af ældre damer, som blot venter på en henvendelse. Men dejligt hvis der er. 

Jeg understøttede blot mit postulat om, at der ikke sidder ældre klar, ved at underbygge med det saglige læsestof, jeg kunne. 

Jeg skriver heller ikke, de får penge for det. Men tilskud til aktiviteter. Stor forskel. Og jo netop et forsøg på at gøre det "attraktivt" forstået på den måde, at reserve bedsten ikke skal have (så mange) potentielle udgifter. 

Vh.

Nu er der jo altså en verden uden for København.

Det skal ikke være organiseret, og der skal ikke gives tilskud til aktiviteter. 

Det skal være på privat initiativ, så tror jeg, der er mange flere, end du regner med. Jeg bor nok også i en del af landet, hvor man er lidt mere vant til at tage ansvar for hinanden.

Jeg arbejder på kontoret på et center, hvor der kommer mange ældre. Mange af dem har selvfølgelig selv børnebørn, men der er altså også mange, der sjældent ser dem, fordi de bor langt væk. De fleste er utrolig glade for at komme på centret og lægger ikke skjul på, at det sociale er en meget vigtig del. 

Rundt om sidder der utrolig mange ensomme ældre, som måske ville være glade for, at der er nogen, der har brug for dem. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2018

Abracadabra

Tommelise skriver:

Det skal være på privat initiativ, så tror jeg, der er mange flere, end du regner med. Jeg bor nok også i en del af landet, hvor man er lidt mere vant til at tage ansvar for hinanden.

Jeg arbejder på kontoret på et center, hvor der kommer mange ældre. Mange af dem har selvfølgelig selv børnebørn, men der er altså også mange, der sjældent ser dem, fordi de bor langt væk. De fleste er utrolig glade for at komme på centret og lægger ikke skjul på, at det sociale er en meget vigtig del. 

Rundt om sidder der utrolig mange ensomme ældre, som måske ville være glade for, at der er nogen, der har brug for dem. 

Prøv at spørge dem. Jeg tror umiddelbart ikke, at der er mange, der har lyst til at aflyse en hyggelig dag med deres venner og veninder til fordel for at passe en febril halvanden årig med sprøjtende diarré. 

Anmeld Citér

15. november 2018

Tommelise

Abracadabra skriver:

Prøv at spørge dem. Jeg tror umiddelbart ikke, at der er mange, der har lyst til at aflyse en hyggelig dag med deres venner og veninder til fordel for at passe en febril halvanden årig med sprøjtende diarré. 

Nu er en reservebedste jo ikke kun en person, der udelukkende rykker ud, hvis et barn er sygt.

Man behøver ikke at være biologisk i familie med hinanden for at få en tæt relation. I de eksempler jeg kender til, ser "bedste" og "barnebarn" ikke kun hinanden i forbindelse med sygdom.

Man har nu engang selv et ansvar for at forsøge at skaffe sig et netværk.

Jeg ville aldrig have samvittighed til at lyve mig selv syg over for en arbejdsgiver. 

Anmeld Citér

15. november 2018

Hck

Profilbillede for Hck
Abracadabra skriver:

Nu kan de små pus jo også være syge med mere “fredelige” ting, f.eks en snotnæse, skoldkopper eller bare have brug for en feberfri dag. Jeg tror faktisk også at der sidder flere ældre rundt omkring i landet der gerne vil træde til og være en “ven” af familien også når børnene er raske.

Men det kræver selvfølgelig, at forældrene stikker hovedet ud af busken og aktivt søger en.

Anmeld Citér

15. november 2018

fehår

Hck skriver:

Nu kan de små pus jo også være syge med mere “fredelige” ting, f.eks en snotnæse, skoldkopper eller bare have brug for en feberfri dag. Jeg tror faktisk også at der sidder flere ældre rundt omkring i landet der gerne vil træde til og være en “ven” af familien også når børnene er raske.

Men det kræver selvfølgelig, at forældrene stikker hovedet ud af busken og aktivt søger en.

Vi har søgt aktivt - måske ikke aktivt nok, kan man så sige - og har endnu ikke haft held med at finde en reservebedste her i vores by. Vi kontaktede foreningen Homestart, men der er lang ventetid og den bedste, vi fik tilknyttet, var meget obs på, at reglerne sagde 1 1/2 time om ugen, og det var dét (fair nok, men ikke lige, hvad vi søgte). Andre reservebedster har mest virket interesseret i at få besøg og drikke en tår kaffe, hvilket igen, ikke lige hvad vi søgte.

Så her er missionen ikke lykkedes endnu, desværre. Det lyder nemt i teorien at finde en reservebedste, men det er det ikke altid i praksis.

Anmeld Citér

15. november 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Abracadabra skriver:

Hvis man involvere sig som bedste og får et bedste/børnebørn forhold, så jo så kan det da godt være. Ligesom en biologisk bedste ville. 
Så kan man jo også som forældre sige; Når det er ALLER værst, tager jeg den selv, og så kan bedste træde til, ved langvarede feber, skoldkopper. 

Jeg tror faktisk der er mange søde ældre damer, der gerne vil hjælpe en stakkels familie, eller en enlig forælder. 

Anmeld Citér

15. november 2018

Lje

Jeg er helt klar over, der er en verden udenfor København. Men nu tog du selv fat i mit eksempel. Så kan jeg jo udvide den med "Lises far og Lise bor i København. Hvor reservebedsterne ikke hænger på træerne". Nu var mit bud på understøttende data tilfældigvis fra København. Som trods alt har en fin andel af både enlige og ældre. Og de kunne ikke få det til at lykkedes. Endda på trods af tilskud til aktiviteter 

Men tilbage til det, jeg har skrevet - til dig og flere gange - det er da en strålende idé at søge efter en reservebedste. Man skal nok være huske på, at det trods alt skal være en personlig stærk/ressource stærk (ikke nødvendigvis økonomisk), før at den ældre kan håndtere fx et sygt barn. Og mit indtryk er ikke, at der sidder dusinvis af ressourcestærke ældre og bare venter på syge børn. Hvis det kan lykkedes er det da skønt. Og jeg opfordrer på ingen måde til, at man skal give op på et netværk. Og jeg skrev vist også, at det som udgangspunkt er dumt at misbruge reglerne. 

Jeg er, som sådan, ikke uenig i din grundpræmis. Jeg synes bare, emnet er mere nuanceret.

Vh.

Anmeld Citér

15. november 2018

Tommelise

Lje skriver:

Jeg er helt klar over, der er en verden udenfor København. Men nu tog du selv fat i mit eksempel. Så kan jeg jo udvide den med "Lises far og Lise bor i København. Hvor reservebedsterne ikke hænger på træerne". Nu var mit bud på understøttende data tilfældigvis fra København. Som trods alt har en fin andel af både enlige og ældre. Og de kunne ikke få det til at lykkedes. Endda på trods af tilskud til aktiviteter 

Men tilbage til det, jeg har skrevet - til dig og flere gange - det er da en strålende idé,at søge efter en reservebedste. Hvis det kan lykkedes er det da skønt. Og jeg opfordrer på ingen måde til, at man skal give op på et netværk. Og jeg skrev vist også, at det som udgangspunkt er dumt at misbruge reglerne. 

Jeg er i tvivl,  du forsøger at jagte en debat (hvilket jo er normalt på et debatsite) med mig - men i såfald må jeg melde pas. Jeg er, som sådan, ikke uenig i din grundpræmis. Jeg synes bare, emnet er mere nuanceret.

Vh.

Jeg siger ikke, at det altid kan lade sig gøre, og at der nødvendigvis bare er nemt.

Men det er bare ikke alle, der kan se sig selv i øjnene, hvis de lyver for arbejdsgiveren.

Anmeld Citér

15. november 2018

Tommelise

Lje skriver:

Men tilbage til det, jeg har skrevet - til dig og flere gange - det er da en strålende idé at søge efter en reservebedste. Man skal nok være huske på, at det trods alt skal være en personlig stærk/ressource stærk (ikke nødvendigvis økonomisk), før at den ældre kan håndtere fx et sygt barn. Og mit indtryk er ikke, at der sidder dusinvis af ressourcestærke ældre og bare venter på syge børn. Hvis det kan lykkedes er det da skønt. Og jeg opfordrer på ingen måde til, at man skal give op på et netværk. Og jeg skrev vist også, at det som udgangspunkt er dumt at misbruge reglerne. 

Jeg er, som sådan, ikke uenig i din grundpræmis. Jeg synes bare, emnet er mere nuanceret.

Vh.

Jeg er da heller ikke uenig i, at forholdene kunne være bedre her i Danmark. 

Ja, vi kan skele til Sverige. Men vi kan også skele til England (ved godt, at der hører med til de nordiske lande), og der har man f.eks. kun 3 måneders barselsorlov.

Forholdene her i Danmark er nok bare ikke så dårlige, som vi nogle gange vil gøre dem til.

Anmeld Citér

15. november 2018

Tommelise

Tommelise skriver:

Jeg er da heller ikke uenig i, at forholdene kunne være bedre her i Danmark. 

Ja, vi kan skele til Sverige. Men vi kan også skele til England (ved godt, at der hører med til de nordiske lande), og der har man f.eks. kun 3 måneders barselsorlov.

Forholdene her i Danmark er nok bare ikke så dårlige, som vi nogle gange vil gøre dem til.

Og der skulle selvfølgelig stå, at England IKKE hører med til de nordiske lande.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.