Det er jeg klar over, jeg får det måske ikke forklaret så godt: jeg tænker på hvornår (hvilken alder) vi kan regne med at det går fra at være ren uskyld til at være en dårlig vane fordi det aldrig bliver irettesat. Altså nu er det impuls, men det er jo knapt så cute når han er 10. Jeg er klar over der ikke findes en facitliste, men der må vel være en rettesnor for hvornår de lærer den slags. Han er virkelig ofte meget sur/agressiv, så jeg vil nødig misse noget opdragelse så vi pludselig ender et sted hvor man ikke kan komme tilbage igen
Hvad er problemet i at blive kaldt dum? Det er da hverken grimt eller noget? Der menes jo ikke “du er uintelligent og din IQ er ekstremt lav” der menes “øv. Jeg får ikke min vilje”
Jo hvis han som 10-årig siger “hold kæft en dum kælling”
men et barn, som udtrykker sin frustration via “dum”. Hvor det er et udtryk for, at verden går i mod dem?
Hos os er folk dumme. (Som i irriterende) jeg regner med, at jeg gennem deres opdragelse gennem årene kan få skabt et mere nuanceret sprogbrug end “dum”.
Voksne siger jo også “sikke en dum situation”
Så længe der ikke er deciderede nedsættende ord eller bandeord med.
Men jeg regner med, at mit barn som 22 årig forstår, at det er bedre at sige “jeg føler mig til sidesat og misforstået” og ikke bare “du er dum”
men det handler om kommunikationsforståelsen. At bolden skal være på egen halvdel, når man starter ud. Men det forventer jeg end ikke af en 10-årig. Jeg kan prøve at vise eksempler - men det er jo heller ikke en socialpædagoger indlæg som jeg forsøger at opdrage mit 10-årige barn til :-)
mit indlæg forsøger ikke at være nedsættende over for andre måder at gøre det på. Men sådan er mine tanker om “dum” :-)
Du kunne jo, hvis har meget imod hans brug af dum, prøve at vise ham, hvad han kan sige i stedet.
Ex: du er dum mor
mor: ja, jeg er irriterende. Det er irriterende ikke at få sin vilje. Øv. Men sådan er det nu en gang. Du bestemmer en anden dag.
På et tidspunkt begynder ham at sige irriterende eller hvad i nu vælger :-)