Anonym skriver:
Min kæreste fortalte om sin chefs oplevelse med et barn der ikke ville have sko på. Så han løftede barnet op, satte dets fødder i en vandpyt og spurgte om barnet SÅ ville have sko på og tørre sokker.
En anden gang ville børnene ikke ud af nattøjet, så i smug pakkede han hverdagstøj ned og så blev ungerne sat af i nattøj i børnehaven - og kunne så også skifte tøj i børnehaven - til pigernes store flovhed.
Hvad synes I om de metoder? Jeg tror jeg synes de er gode, for det viser vel barnet at der er konsekvens og logik bag ordene..? :-)
Jeg ved ikke om jeg er vild med den form for opdragelse, jeg synes virkelig det kan sætte børnene i nogle irriterende situationer. Jeg er med på logik-opdragelsen, for den har jeg også brugt selv. Men ligefrem at praktisere den på den måde, vil jeg ikke bryde mig om.
Nu er jeg voksen og ved selvfølgelig godt selv, hvordan jeg skal opføre mig - men hvis man virkelig drejede situationen sådan lidt skørt, så ville jeg selv være enormt ked af at blive kørt på arbejde i nattøj og blive sat af og så kunne få lov at skifte tøj der. Jeg kan ikke se noget formål med at gøre sine børn flove - det er en meget ubehagelig følelse, synes jeg. Jeg bryder mig ikke selv om at være flov over noget, så kunne ikke drømme om at ydmyge mine børn på den måde.
Jeg har selv brugt en form for logik - altså hvis du gerne vil i børnehave i nattøj, så fint med mig, så kan du gå ud og tage sko og jakke på. Og så er de altid endt med, gerne at ville have tøj på.
Ellers har jeg selv undladt skoene og sagt, så vil mor også gå uden sko - det har de alligevel syntes var for mærkeligt.
Vi brugte også time-out da børnene var små - vi havde en lille stol i gangen(bryder mig heller ikke om at bruge værelset da det skal være rart og der man skal sove til natten = tryghed) som de blev sat på 1 minut - vores gang støder op til stuen og køkkenet. Herefter gik jeg ud til dem, talte med dem om hvad grunden var til de sad der - om de skulle have 1 minut mere eller om vi skulle kysse og kramme og komme videre. Det har virket vildt godt med en time-out for begge parter, fordi de fik lov at fundere lidt over at det de havde gjort ikke var ok og jeg fik lige 1 minuts ro og kunne tælle til 10 i mit hovede. - Dermed klarede vi situationen uden for høje toner og skæld ud.
Anmeld
Citér