Anonym skriver:
Kan egentlig ikke lide ordet “straffer” da jeg forbinder det med at slå eller andet ondt og det kunne jeg aldrig drømme om at gøre.
Men efter at min knap 3 årige søn blev ved at gå og spytte efter mig og mormor her til aften fordi han ikke fik sin vilje sagde jeg til ham at hvis han ikke stoppede nu så røg han ud og stå i gangen. En gang til gjorde han det og jeg holdte mit ord. Skrig og skrål og masser af tårer kom han derud og stå. Det er første gang jeg nogensinde har givet ham en direkte konsekvens af sine handlinger på den måde og nu blev jeg så nysgerrig på hvordan i andre gør?
Han blev hentet efter 1 minut (vidste ikk lige hvor længe jeg skulle lade ham stå?) og han har også sagt undskyld og givet mig et kys og et kram.
Men igen. Lad mig høre hvad i bare gør?
Jeg har ikke så meget at byde på da min søn kun er 21 mrd, men jeg synes på ingen måde at du har “straffet” ham.
Hos og kører vi et et nej er et nej - med kort forklaring, og “logisk konsekvens”, og selvfølgelig ros når han gør noget godt/rigtig Og så kører jeg pt en del med med at der er noget han skal - f.eks. At han skal stille sine hjemmesko på plads i vuggestuen inden vi går hjem, han skal putte tingene tilbage i køkkenskuffen hvis han tømmer dem, eller hænge magneterne tilbage på køleskabet når han tager dem ned - eller han skal sove når jeg siger han skal sove (og ikke læse mere). Jeg tænker det er meget normalt - og Jeg aner ikke om det gør en forskel. Men jeg syntes han kan overraskende meget. Og så håber jeg på det bidrager til at udstikke rammer.
For generelt syntes jeg det er op til forældrene at udstikke rammerne/opdrage, for vi er de voksne. Og jeg tror på at det giver trygge børn. Derfor ville jeg heller ikke være bange for at bruge timeout, i din situation.
Anmeld
Citér