Er jeg enlig mor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.362 visninger
33 svar
53 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. april 2018

Anonym trådstarter

Jeg er gravid og skal føde om et par måneder. Af forskellige årsager bor min kæreste (og barnets far) og jeg ikke sammen, og har ikke planer om det inden barnet bliver født.

Jeg har i forvejen 2 børn som jeg selvfølgelig får enlig mor-tillæg til. Altså boligsikring og forhøjet børnepenge.

Hvad nu når mit barn er født, er jeg så også enlig mor til det? Min kæreste og jeg har jo hver vores bolig og betaler selvfølgelig hver især for vores eget. Vi har også hver vores økonomi. Han bidrager ikke som sådan til husholdningen, men når den lille bliver født vil han selvfølgelig være her oftere, og derfor også indimellem handle ind for os, regner jeg med. Han vil nok også hjælpe med at købe ting som hans barn mangler, og dermed vil han heller ikke skulle betale børnebidrag til mig. Men han vil nok komme til at købe ca for det beløb han skulle have betalt alligevel. 

Så altså... vi har hver vores husholdning og udgifter, men er stadig kærester og han overnatter her et par gange om ugen og vil nok være lidt mere efter jeg har født.

Er jeg stadig enlig mor? Kan jeg være enlig mor til mine store børn og ikke til den lille? Min kæreste køber jo ikke ting til dem. Hvad siger I? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2018

migxher

Ring op på kommunen og spørg. Reglerne er forskellig fra kommune til kommune. 

Jeg kender en kvinde der har levet i samme situation som dig. Hendes kæreste måtte sove hos hende i weekenderne og 1 hverdag i ugen, sådan noget som at handle ind og andet økonomisk bidragen måtte han ikke. Han havde også altid en taske med tøj frem og tilbage, altså ingen ting fast hos hende. 

Han købte et par ting til barnet men det var på hans egen regning, pengeoverførsler af nogen art andet end børnepenge mellem ham og hende var også no go. Økonomien skal jo være 100 procent adskilt. 

Men igen. Ring og spørg din kommune. Reglerne kan være forskellige.

Anmeld Citér

5. april 2018

migxher

Enlig eller ej har desuden intet med dine andre børn at gøre. Bidrager din kæreste til husholdningen økonomisk på nogen måde vil det blive set som at du ikke er enlig, så nej man kan ikke være delvis enlig set ud fra kommunens synspunkt. 

Anmeld Citér

6. april 2018

Anonym

Nej du er ikke enlig mor. Så snart dee bidrages til der daglige/huslige så frafalder det at være enlig. Også for dine andre børn. Det er snyd med systemet hvis man kalder sig enlig som du forklare der 

Anmeld Citér

6. april 2018

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar 

Anmeld Citér

6. april 2018

Anonym

Nej du er ikke enlig mor når jeres fælles barn er født men det er du heller ikke nu. 

Anmeld Citér

6. april 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nej du er ikke enlig mor når jeres fælles barn er født men det er du heller ikke nu. 

Det er jeg ikke nu? Så man må ikke have en kæreste hvis man er enlig mor? Skal man enten flytte sammen fra dag et eller vælge en der har råd til at betale både sine egne udgifter og halvdelen af mine? Ahh... 

Anmeld Citér

6. april 2018

FrkGranger

Anonym skriver:

Det er jeg ikke nu? Så man må ikke have en kæreste hvis man er enlig mor? Skal man enten flytte sammen fra dag et eller vælge en der har råd til at betale både sine egne udgifter og halvdelen af mine? Ahh... 

Det er jo en vurdering af hvor meget håb er hos dig? Har han tøj, og andre ejendele ved dig?

Hjælper han med at handle også selvom han ikke betaler, henter han de andre børn.

Men sådan søn du beskriver det vil blive når den lille kommer, så er du ikke enlig mor, heller ikke for de store...

Anmeld Citér

6. april 2018

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Jo, du må gerne have en kæreste, men han må rent lovgivningsmæssigt ikke bidrage med noget som helst økonomisk ( så han må ikke handle for dig), og han må kun overnatte 2-3 gange om ugen. Tror at du skal forhøre dig hos kommunen om reglerne, så du ikke ender med et tilbagebetalingskrav, for du er noget i en gråzone om du er reelt enlig eller ej.

Anmeld Citér

6. april 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jo du må gerne have en kæreste, men der er regler om hvor meget han må overnatter, han må vist ikke have ting hos dig og han må ikke hjælpe økonomisk, mad, tøj, osv. For hvis du var enlig ville du jo ikke få den hjælp. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.