lineog4 skriver:
Jeg ved ikke om jeg vil påstå jeg har svært ed en type forældre, men jeg tænker det må være sindsygt svært at skulle leve med det pres om at ens pode skal være unik, mere klog, længere fremme i udviklingen osv hele tiden. Og tænk at skulle være barn og leve op til det?!
Jeg taler imod de forældre, siger ikke deres børn er dumme, men blot at de er super skønne, unikke men også gennemsnitlige - ja de kan tælle til 100 vauw, det har I vel nok øvet en del. Jeg har personligt børn der er såkaldte omvandrende lommeregner, vauw hvorfor mon, fordi de har flair for tal, men nok i endnu højere grad fordi deres mor taler om tal, adderer, leger med tal osv. De kender Sokrates, vauw hvorfor mon, fordi mor har læst en bog højt for dem - de er tilgengæld rimelig dårlig til fodboldhold, ved utrolig lidt om grundstoffer og ingen af dem kan vist løbe 10 km, vauw hvorfor mon?
Der er vitterlig langt mellem de som er så intelligente så man skal bekymre sig - men der er ikke langt mellem de velstimulerede og nogengange også pacede børn. Jeg har børn i alderen 7-14 og jeg synes den største forskel fra den ældste gik i 1. Klasse til nu hvor den yngste gør, er at børnene nu går til langt flere ting, en går til engelsk, en går til skak, en går til fodbold, en går til klaver, en går til kinesisk (okay hans forældre er kinesere
) og de kan ikke holde fri fra deres fritidsaktiviteter - de forældre er blevet første gangs forældre i en tid, hvor vi er blevet tudet ørerne fulde om, at kineserne overhaler, og færdigheder færdigheder forfærdiger, de skal læres nu ellers er det for sent.
Så enig med dig - men bare ikke træt af dem, men træt af den samfundsudvikling, hvor vi er bange for at vores lille Per på 3 der kan tælle til 10 på engelsk nu også bliver stimuleret nok i børnehaven eller om løbet for ham på det store verdensmarked måske allerede er kørt.