Soonmom skriver:
Knap 2 år og knap 1 år
Ok. Vi begyndte først rigtigt at se konsekvenserne for min ældste, da hun startede i skole. Hun var så vant til at tilsidesætte sig selv, at hun slet ikke kunne finde ud af at sige fra i sociale sammenhænge, og hun blev ved med at påtage sig en masse ansvar, også for ting, hun slet ikke havde noget med at gøre.
I følge skolen er et det noget man jævnligt ser hos storesøskende, men mindre søskende meget tæt.
Vi oplever også en række frustrationer derhjemme. Den store er ikke så stor, at hun rigtigt føler hun har noget for sig selv, og føler sig stor, og lillesøster er konstant frustreret over at hun næsten er lige så god som storesøster. Hun opfatter det som en række nederlag, også selvom jeg gør meget ud at at forklare hende, at hun altså er lidt yngre, og hun er bedre end storesøster var i den alder.
Udfordringerne bliver klart forstærket af, at vi har 2 piger, men man kan jo ikke vide noget om kønnet, når man vælger at få nummer 2.
Jeg holder stadig fast i, at hvis jeg kunne have gjort noget om, ville der være 2,5-3 år imellem mine istedet.
Anmeld
Citér