Vi vil godt have en mere..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.394 visninger
31 svar
42 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. januar 2018

OscarMor

Vi har en søn på lige knap 6 måneder, og begynder at tænke på nummer to 

Vi har altid vidst, at vi gerne vil have børn tæt på hinanden, så der kun er en lille aldersforskel mellem dem. 
Vi har en forestilling om at vores børn vil få mere ud af hinanden, og måske formet et stærkere bånd sammen.   

Hvad har i af erfaringer med at få nummer to så "tidligt" efter nummer et?   

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2018

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Der er 1 år og 5 mdr. imellem vores børn. Dreng nr. 1 og pige nr. 2.

Det var ben hårdt, da de var små. Men også en meget stor glæde.

Man skal dog være opmærksom på, at hvis dreng er nr. 1, så vil pigen helt sikkert overhæle ham i mange ting.

Men go for it, hvis det er det som I vil

Anmeld Citér

15. januar 2018

OscarMor

MoarHvidovre skriver:

Der er 1 år og 5 mdr. imellem vores børn. Dreng nr. 1 og pige nr. 2.

Det var ben hårdt, da de var små. Men også en meget stor glæde.

Man skal dog være opmærksom på, at hvis dreng er nr. 1, så vil pigen helt sikkert overhæle ham i mange ting.

Men go for it, hvis det er det som I vil

Tak for svar! 

Vi er også sikre på at det bliver benhårdt!  

Anmeld Citér

15. januar 2018

Anonym

Nu har jeg ikke selv børn så tæt på hinanden, men jeg forstår altså ikke argumenter med at de får mere gavn af hinanden hvis de er tættere aldersmæssigt.

Der er under to år mellem min søster og jeg, og vi har aldrig haft et tæt bånd. Aldrig rigtigt leget sammen som børn eller haft den store gavn af hinanden. Nu som voksne ser vi kun hinanden ved familiesammenkomster eller hvis vi tilfældigvis er hos vores forældre samtidig.

I modsætning er der 4 år mellem min mand og hans søster (min mand er ældst), og de har altid kunnet lege sammen, bygge huler, gå på opdagelse osv. Senere festede de sammen og nu som voksne snakker de flere gange ugentligt, ses ofte og shopper, spiser eller andet sammen. 

Ikke at jeg påstår større aldersforskel er bedre end lav, men jeg tror ikke på at søskende har mere gavn af hinanden hvis de er jævnaldrende. Det skal være andre ting der spiller ind hvis man får dem tæt på hinanden. (Har fx en veninde der vidste hun ville have to børn, men samtidig ville undvære ridning og heste så lidt som muligt, så derfor skulle børnene komme tæt på hinanden. Hun blev bevidst gravid med nr. 2 kort tid efter fødslen af nr. 1). Min mands kusine ville bare gerne kunne gå hjemme længe, og sørgede derfor bevist for at barslerne overlappede hinanden.

Anmeld Citér

15. januar 2018

OscarMor

Anonym skriver:

Nu har jeg ikke selv børn så tæt på hinanden, men jeg forstår altså ikke argumenter med at de får mere gavn af hinanden hvis de er tættere aldersmæssigt.

Der er under to år mellem min søster og jeg, og vi har aldrig haft et tæt bånd. Aldrig rigtigt leget sammen som børn eller haft den store gavn af hinanden. Nu som voksne ser vi kun hinanden ved familiesammenkomster eller hvis vi tilfældigvis er hos vores forældre samtidig.

I modsætning er der 4 år mellem min mand og hans søster (min mand er ældst), og de har altid kunnet lege sammen, bygge huler, gå på opdagelse osv. Senere festede de sammen og nu som voksne snakker de flere gange ugentligt, ses ofte og shopper, spiser eller andet sammen. 

Ikke at jeg påstår større aldersforskel er bedre end lav, men jeg tror ikke på at søskende har mere gavn af hinanden hvis de er jævnaldrende. Det skal være andre ting der spiller ind hvis man får dem tæt på hinanden. (Har fx en veninde der vidste hun ville have to børn, men samtidig ville undvære ridning og heste så lidt som muligt, så derfor skulle børnene komme tæt på hinanden. Hun blev bevidst gravid med nr. 2 kort tid efter fødslen af nr. 1). Min mands kusine ville bare gerne kunne gå hjemme længe, og sørgede derfor bevist for at barslerne overlappede hinanden.

Tak for at du deler! 

Jeg tror du har ret i, at tætheden mellem søskende nok afhænger af mange forskellige ting, og ikke kun alder 

Anmeld Citér

15. januar 2018

Soonmom

Der er 12 måneder mellem mine og de har allerede meget stort glæde af hinanden (der er knap 1 og knap 2 nu)

jeg synes ikke at det har været hårdt, men jeg er også vant til at håndtere mange små børn (vuggestue) og mine forventninger er så også blot blevet indfriet.

den lille sover ikke og vågner på en god nat 20 gange ellers for det meste 30+ gange men det er jo lige så hårdt som hvis den store havde været ældre.

det med at det er synd for den store at blive storebror/søsters i så lille en alder holder heller ikke synes jeg. I og med at han kun var et år da lillebror kom, skulle han nok sørge for at han også fik opmærksomheden, frem for et ældre barn der nok bare ville blive overladt til sig selv og glemt lidt

så go for it, det er fantastisk at se hvor meget glæde de har af hinanden og nej det er man self ikke sikret, men chancerne er altså større jo tættere de er

Anmeld Citér

15. januar 2018

Anonym

OscarMor skriver:

Vi har en søn på lige knap 6 måneder, og begynder at tænke på nummer to 

Vi har altid vidst, at vi gerne vil have børn tæt på hinanden, så der kun er en lille aldersforskel mellem dem. 
Vi har en forestilling om at vores børn vil få mere ud af hinanden, og måske formet et stærkere bånd sammen.   

Hvad har i af erfaringer med at få nummer to så "tidligt" efter nummer et?   

Vi har 5 børn med forskellige aldersforskelle - og det ER et virkeligt dårligt argument med det stærkere bånd.

Tværtimod har jeg aldrig forstået, at man vil byde sit lille barn at halvere nærheden med især mor, når de slet ikke er klar til det - kun for at opfylde forældrenes egoistiske behov for at få en mere. Det er vel essensen i det at blive forældre, at man tilsidesætter egne behov og gør alt for, at det lille barn får de bedste forhold?

Vi har 7 år,  4 år, 2 år og 3 år mellem vores børn, og der er ingen tvivl om, at det er 3 år og 4 år, der har fungeret bedst, 2 år har givet magtkampe og uro.

Man skal selvfølgelig gøre, som man selv synes, men så bare være ærlig og skelne mellem ens eget behov og barnets behov og stå ved, at man prioriterer på den måde i stedet for at pådutte barnet en søskende, det ikke selv har bedt om.

Held og lykke med projektet.

Anmeld Citér

15. januar 2018

Abracadabra

Vi havde 23 mdr mellem vores ret nemme piger, og kunne jeg gøre det om, ville jeg. Det var hverken sjovt for forældrene eller barnet. 

Anmeld Citér

15. januar 2018

Anonym

Jeg har ikk selv børn tæt på hinanden. Men to af mine gode veninder har hhv 13 og 15 mdr mellem. Og begge udtaler altid at hvis de kunne gøre det om og vente så gjorde de det. 

Anmeld Citér

15. januar 2018

HvidSne

Abracadabra skriver:

Vi havde 23 mdr mellem vores ret nemme piger, og kunne jeg gøre det om, ville jeg. Det var hverken sjovt for forældrene eller barnet. 

Min mand og jeg har netop overvejet at satse på en aldersforskel på omkring to år. Ville du have mod på at uddybe, hvad der gjorde det så rædselsfuldt for jer?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.