Tystys14 skriver:
Puha det er jo et farligt emne at være uenig med flertallet i. Men vover pelsen. 
Men jeg har det personligt som dig, synes det for tidligt (og familiens ansvar at formidle om) . Når det sagt har vi selv lige haft en diskussion i starten af december, omkring vores mindste i 0 klasse skulle se videoer i skolen, om børn der lever i fattigdom i andre lande... Vi var virkelig modstandere af dette, simpelthen fordi vi synes det for hårdt et emne for vores i forvejen følsomme og overtænkende pige... Hvorfor må børn ikke længere være lykkeligt uvidende om livets uretfærdigheder? Hvorfor gælder det om at gøre dem til små voksene allerede når de lige er startet i skolen?
Synes alt det med flygtninge og indvandrere, er et emne man kan tage op i skolen, når børnene er i en alder hvor de kan argumenter for deres egen holdninger. Når de så hører om livets hårde sider kan de også tage stilling til hvordan de synes, at de bedst kan gøre en forskel. (tænker 7kl og så kunne man evt gøre noget mere ud af det, evt med et projekt om emnet.) 
Lad børn være børn og lykkeligt uvidende, de skal tidsnok finde ud af hvordan vores verden er skruet sammen. Vi trods alt kun børn en gang i livet. 
Fair at være uenig og kan et langt stykke hen af vejen følge sit argument - jeg synes børn skal have lov at være børn så længe som muligt. Jeg tror bare ikke det er viden om verden, der fraholder dem fra at være børn - at være barn er jo også at kunne lege, at kunne fantasere, at kunne skabe sine egne historier om virkeligheden så virkeligheden er lettere at rumme osv. Det er ikke at have en masse fordomme, fordi livet et simpelt og nogle har rødt hår andre har sort, nogle bor i Danmark og andre bor i Afrika.
Børnene jeg møder i skolen bliver derimod hurtigere voksne fordi de skal forholde sig til hvilket tøj de har på, om deres familie nu har råd til at komme til Thailand, om mor og far bor sammen eller ej, om de nu har lært nok i 0. Klasse, om de har fået det nyeste æg med vamse fra BR, om de har samlet alle disneykort osv.
At komme helt uden om emner som fattigdom, sult, flygtninge, drilleri, Gud, døden og ja alle de store spørgsmål ville gøre vi stort set ikke kunne åbne et nyere litterært værk i skolen - bare Pippi og vi rammer døden, Vitello så får vi skilsmissen, mis med de blå øjne mobberi osv osv osv. Så er vi tilbage ved alle os fra Bulderby (ikke for at tale ned om den), ja selv eventyrene skal vi holde os fra. Eller for den sags skyld en del Disney film: døden der er både frost, bambi, løvernes konge (vildt sørgelig film) og snehvide. POchantos er bandlyst pga rascisme spørgsmålet osv osv osv. Inden børneverden møder vi de store spørgsmål men på en legende og eventyrlig måde der netop giver plads til børn er børn - at tale filosofi med børn er set mest livsgivende overhovedet for de vender det hele på hovedet, fantatisk.
Børn har holdninger, de har rigtig mange holdninger til deres eget liv og dermed også til andres. De er endnu ikke farvet af det økonomiske aspekt men er stadig i den dejlige lige til verden, hvor fx fattigdom kan ændres hvis bare vi tryller - hvis vi husker at rumme deres perspektiv så bliver hi for det første klogere, men vi træder heller ikke hen over deres grænser. Det gør vi i min optik tilgengæld, hvis vi tror de ikke hører og har meninger og derfor tysser det ned.
De fleste børn (normalt fungerende) jeg her mødt ved der flygtninge, de ved også der er nogle mennesker der ikke har mange penge, de ved der er nogle der dør, de ved der er en sygdom som måske hedder noget med k, de ved når mor og far skændes osv. Og de nyder når jeg vil lytte til dem og forsøger på bedste vis at svare på deres spørgsmål. De vil egentlig gerne tages alvorligt. Jeg her haft elever i klassen som er meget følsomme som fx din datter, de elskede kristendom hvor de store spørgsmål kom i spil og hvor det var okay at tale om det svære, de fik ikke mareridt. De gjorde de tilgengæld når vikaren valgte at vise dem en Disney film