Anonym skriver:
Det er jeg klar over, det er selv der jeg er nu. 
Men jeg tror jeg bliver helt misforstået, jeg mener ikke at man skal tage medicin i flere år. Men intensiv terapi, ikke bare psykolog ind imellem. Og finde årsagen til ens hjerne bliver ved med at ha det så skidt.
Depression er forfærdelig, jeg har skam lidt under det før. Tendensen er desværre bare at dem der starter på medicinen ikke holder op igen, derfor er jeg bekymret om jeg skal stå i samme situation. Det er ingen fordom, det er eksploderet med antidepressiv medicin i norden desværre.
Men hvor får du det fra - at hvis man enten har brug for medicin i en lang årrække, eller hvis man har brug for det for altid - at så har man ikke fået intensiv behandling og "bare psykolog engang imellem".
Jeg HAR fået intensiv behandling gennem psykiatrien, og jeg VED godt, hvorfor jeg blev syg. Ingen barndomstraumer eller noget - jeg har haft en harmonisk opvækst. Men min ekskæreste var desværre et meget usundt bekendtskab. Han har aldrig været fysisk voldelig, men han nedbrød mit selvværd totalt, var utro og gjorde en anden kvinde gravid. Samtidig måtte jeg erkende, at jeg aldrig ville få børn, da jeg ikke rigtigt "kunne nå" at møde en ny kæreste, mens jeg var i den fødedygtige alder.
Desuden gik jeg med en ubehandlet cøliaki, og det øger risikoen for depression.
Jeg var syg i ca. 3 år, og ja - jeg tager stadig medicin her 9 år efter, at jeg blev symptomfri.
FORDI - selv om man er rask, så kan man godt have udviklet en sårbarhed, som man ikke havde før. Jeg kan f.eks. ikke tåle stress - hverken på arbejdet, eller hvis jeg får puttet for mange ting i kalenderen. Da jeg blev afsluttet i psykiatrien, fik jeg at vide, at jeg TIDLIGST måtte begynde at trappe ud to år senere. Jeg havde været medicinfri i dag, hvis ikke det var fordi, min søster var blevet ramt af kræft for et år siden. Jeg valgte at stoppe udtrapningen for ikke at udfordre skæbnen.
Grunden til, at folk sammenligner med f.eks. insulin er - at der jo ikke er så meget forskel på at tage medicin for fysisk og psykisk sygdom.
Kemoterapi er f.eks. også gift, men hvis man vil være rask, så er man jo nødt til at få behandling.
Du lufter altså mange fordomme - både om medicinen og om de mennesker, som er nødt til at tage den for altid. Jeg priser mig lykkelig for, at jeg ikke er en af dem, der skal tage den for altid, og jeg priser mig lykkelig for, at jeg har været rask i så mange år nu.
Du spørger - på en debatside - og så undrer du dig over, at der bliver en debat.
Til dit spørgsmål, om man bliver afhængig af medicinen - NEJ det gør man ikke.
Du skriver, at du respekterer "mor og meget meres" sygdom, men det gør du jo ikke, når du beskylder hende for "bare at tage medicin resten af livet."