Anonym skriver:
Nej det har jeg ikke. Jeg ønsker bare at behandle min depression med samtaler så den bliver behandlet på den lange bange fremfor bare at tage piller resten af livet
der er vi så forskellige. Men fordomme er det ikke.
Jeg håber og tror, ud fra det, at du ikke før har haft behov for medicin, at vi er forskellige. I den forstand, at du kan nøjes med medicinen i en kortere periode og derefter aldrig få behov for den igen. Det er da bedst på alle områder at klare sig uden medicin, det gælder også fysiske sygdomme.
Jeg ville ønske, at du også ville anerkende og respektere, at jeg, i lighed med mange andre, ikke som du kun har haft en enkelt depressiv periode, men at jeg lider af tilbagevendende depressioner og derfor er nødt til at tage antidepressiva permanent. At det ikke handler om, at jeg går rundt og har det “for godt”, når jeg tager medicinen, men at jeg bliver meget syg, når jeg ikke får den. Og at den for mig lige så vel som for dig er et supplement, da jeg ligesom alle andre selv må kæmpe og arbejde for mit velbefindende og minlivskvalitet. I øvrigt blandt andet gennem psykologsamtaler i perioder.
Jeg skrev dig et svar på de ting, du spurgte om og forklarede dig, at nogle af os ikke kan undvære medicinen, men at det ikke gør os mere “afhængige” af den, end fx insulin gør en diabetiker afhængig. Din respons er at fremhæve dig selv som én, der i modsætning til “sådan én som mig” sørger for at få behandlet depressionen på den lange bane fremfor “bare” at tage piller resten af livet. Du tramper på folk, der ikke som du kun oplever en enkelt periode med depression.
Hør lige: Jeg er kronisk depressiv. Og hurra, det kan behandles med medicin. Min far tog sit liv pga. en ubehandlet depression - jeg føler mig heldig, fordi der er medicin, der kan forhindre mig i at havne dér, også selv om jeg er nødt til at tage den permanent. Som jeg skrev til dig, fik jeg en depression i sommer pga. udtrapning af medicinen. Her var jeg så syg, at samtaleterapi ikke hjalp en dyt, for jeg kunne knap nok tale. Dér skal jeg ikke hen igen, men det betyder ikke, at jeg går og “har det for godt” nu, hvor jeg tager medicin igen.
Som nævnt håber jeg for dig og tror, at du ikke er i mit sted. Men jeg ville godt nok ønske, du i stedet for at pege fingre ad mig ville tage til efterretning, at de af os, der tager medicinen permanent, har brug for den. Det er ikke en fed oplevelse at måtte gå tilbage til medicinen efter udtrapning. Men det er godt nok heller ikke fedt at læse, at du opfatter forskellen på dig og mig som et spørgsmål om, at du behandler din depression på den lange bane, mens jeg “bare” tager piller og er afhængig af at “have det for godt”. Kan du slet ikke se, dét er udtryk for fordomme?