Stop med sut, hvornår??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. oktober 2009

Cris

Min var 9 måneder og vi havde konsekvent kun brugt den til at sove. Da han var 9 måneder har han haft nogle skrige ture hver gang han skulle puttes og jeg vidste ikke hvorfor. Han vågnede også 117 gange og skreg eller han ville have sutten tilbage. Han var også glad for at kaste sutten væk og en nat blev det til alle 3 sutter der lå omkring ham. Så gad jeg ikke mere. Jeg tog sutten og han var ikke mere ked end han var i forvejen i den periode. Men næste nat fald han faktisk hurtigt i søvn og han har aldrig mere spurgt om sutten. Jeg synes, at man bruger sutten alt for længe nogle gange som en vænne og ikke til at hjælpe til suttebehov. Efter ca 12 måneder har de ikke mere alt den der suttebehov og man kan sagtens arbejde lidt for at tage sutten. Og det går meget nemmere end man tror... (han har en lille tæppe, som han bruger til at falde i søvn, som signal at nu er det tid til at sove. Tæppen fælder aldrig fra munden så den har fungeret meget bedre en sutten!)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. oktober 2009

Cris

Luna3 skriver:

Freya bliver 4 til december, og jeg må med skam sige at hun stadig bruger sut! Hun er hos sin far hveranden weekend, der bruger hun ikke sut og har ikke gjort det siden januar. Men hjemme hos mig har hun åbenbart brug for den.  Hun får som regel kun lov til at få den i sin seng, og taber den så snart hun falder i søvn. Hun er bare så vildt glad for den, og har svært ved at falde i søvn uden.

Jeg har ALTID en  sut i lommen, den kan komme i brug hvis hun er træt en eftermiddag mens vi kører hjem, eller hvis vi er i byen og det er blevet sent. Jeg kan mærke at mange i min omgangskreds synes det er for meget - men jeg vil gerne have at hun falder godt i søvn fremfor at hun smidder sutten.

Freya ved godt at den dag hun ikke bruger sut mere, så skal vi have et marsvin (ja hun tror det bliver hendes - men der er vores!). Så hun ved hvad guleroden er, men ønsker det åbenbart ikke nok endnu.

/Ditte

Jeg synes, jeg faktisk ser mange som er 3, 4 eller faktisk også 5 år og stadig bruger sut. Det er mere almindelige end man tror, så der er ingen grund til at folk synes, at det er for meget. Hver familie er anderledes og man tager de kampe man gider og man giver børnene, det man synes, de har mest behov for...

Anmeld

16. oktober 2009

Vingummien

Luna3 skriver:

Freya bliver 4 til december, og jeg må med skam sige at hun stadig bruger sut! Hun er hos sin far hveranden weekend, der bruger hun ikke sut og har ikke gjort det siden januar. Men hjemme hos mig har hun åbenbart brug for den.  Hun får som regel kun lov til at få den i sin seng, og taber den så snart hun falder i søvn. Hun er bare så vildt glad for den, og har svært ved at falde i søvn uden.

Jeg har ALTID en  sut i lommen, den kan komme i brug hvis hun er træt en eftermiddag mens vi kører hjem, eller hvis vi er i byen og det er blevet sent. Jeg kan mærke at mange i min omgangskreds synes det er for meget - men jeg vil gerne have at hun falder godt i søvn fremfor at hun smidder sutten.

Freya ved godt at den dag hun ikke bruger sut mere, så skal vi have et marsvin (ja hun tror det bliver hendes - men der er vores!). Så hun ved hvad guleroden er, men ønsker det åbenbart ikke nok endnu.

/Ditte

Ej er altså ikke en skam. Blander mig lige selvom at det med slut med sut slet ikke er aktuelt herhjemme endnu.

Men er altså nogen der er maget ældre når det er de kommer af med den. Syntes 1 år og 2 er tidligt at slippe den eller tage den fra dem. Emil får lov at bruge den så længe han vil, dog til en vis grænse selvfølgelig. Og så vil jeg hellere have han er lige en alder hvor han ligesom kan forstå at han ikke kan få den mere end at han skal græde indtil han glemmer den eller lignende.

Så ingen skam her

Anmeld

18. oktober 2009

et-ønske

Tusind tak for Jeres tilbagemeldinger  Det varmer at vide at jeg ikke er helt unormal.... Vil bare helst have at Freya har det godt og hviler i sig selv, fremfor at jeg tvinger den fra hende.

Det som jeg tror at min familie og venner glemmer er, at hun så har snakket rent siden hun var 1½ år og smed bleen da hun var 2½ - man kan jo ikke være hurtigt til alting

/Ditte

Anmeld

18. oktober 2009

Betina88

Jeg håber Phillip smider sutten , når han er kommet hen til de dér 3-4 år gammel ..

Anmeld

18. oktober 2009

betski

Eva skriver:

Hej piger...

Kunne godt tænke mig at høre hvor gamle Jeres børn/barn var da det stoppede med sut og om de selv smed den eller i bestemte hvornår de var klar til det?

KNus Eva.

Min datter var 2 år og 4 mdr da hun selv smed sutten ud og har aldrig bedt om den siden. Så ganske smertefrit for os

Anmeld

23. oktober 2009

Mathilde & Frederikkesmor

Efter en tur hos tandlægen, da vores datter var 2 år, fik vi fortalt at Mathilde havde begyndende overbid pga. sutten.

Fra det sekund og den dag, fik vi samlet alle hendes sutter i en pose, som hun sammen med mig gik ned og postede til julemanden. Vi forklarede hende, at nu var hun ved at være en stor pige, og skulle af med sutten. Som "belønning" fik hun en elektronisk bil, som har bragt enormt stor glæde - og som stadig bliver brugt flittigt selv 3 år efter ;-) Normalt er jeg ikke tilhænger af "belønnings meoden", men da det at fjerne en sut fra sit barn er så stort et skridt for barnet at tage, synes jeg det er helt okay.

Mht. at bruge sut som 4-5 årig.

Jeg ved godt at nogle børn kan have et særligt behov for at bruge sut længere tid end andre, men jeg må ærligt indrømme, at jeg krummer tæer når jeg ser "store" børn på den alder rende rundt med en sut i munden. Det ser helt forkert ud i mine øjne, og jeg begriber det ærlig talt ikke. Jeg mener at det er forældrenes ansvar, at få sutten fjernet i tiden, så den ikke skader mere end den gavner i sidste ende :-)

Anmeld

23. oktober 2009

Lone Jakobsen

min datter var 3 år da vi valgte at stoppe med sut. hun sku først prøve en enkelt nat uden, og det gik super. hun vågnede kl 05 og bad om den. næste nat prøvede vi igen og så lykkedes det en hel nat. jeg belønnede med en lille ting de første par nætter og så glemte hun alt om det.

min ældste søn gad ikke sutten...selv om jeg prøvede, og min mellemste søn "glemte" jeg simpelthen at give den. hans storebror var kun 1½ og da han ikke brugte sut, ja så blev det bare aldrig en vane.

Rasmus kan godt li hans sut.... men nu ser vi hvordan det udvikler sig

Anmeld

21. november 2009

lunde

Mathildesmor skriver:

Efter en tur hos tandlægen, da vores datter var 2 år, fik vi fortalt at Mathilde havde begyndende overbid pga. sutten.

Fra det sekund og den dag, fik vi samlet alle hendes sutter i en pose, som hun sammen med mig gik ned og postede til julemanden. Vi forklarede hende, at nu var hun ved at være en stor pige, og skulle af med sutten. Som "belønning" fik hun en elektronisk bil, som har bragt enormt stor glæde - og som stadig bliver brugt flittigt selv 3 år efter ;-) Normalt er jeg ikke tilhænger af "belønnings meoden", men da det at fjerne en sut fra sit barn er så stort et skridt for barnet at tage, synes jeg det er helt okay.

Mht. at bruge sut som 4-5 årig.

Jeg ved godt at nogle børn kan have et særligt behov for at bruge sut længere tid end andre, men jeg må ærligt indrømme, at jeg krummer tæer når jeg ser "store" børn på den alder rende rundt med en sut i munden. Det ser helt forkert ud i mine øjne, og jeg begriber det ærlig talt ikke. Jeg mener at det er forældrenes ansvar, at få sutten fjernet i tiden, så den ikke skader mere end den gavner i sidste ende :-)

det kan godt være du krummer tæer, når du ser et større barn med sut, men jeg blir skide sur, når fremmede folk siger til min datter, som er 3 år og 2 md " hvad er det du har i munden, er du ikk for gammel til at bruge sut"   blir sku så sur, når de blander sig. i dette tilfælde er der en grund til hun stadig har sin sut, og det gider jeg ikk fortælle til alle og enhver...  ikk så fedt, at sku sige min datter har en hjerneskade, og er længere tid om tingene end andre børn er.. heldigvis kan man ik se hendes skade, hun er kun længere tid om det end andre..

Anmeld

21. november 2009

LinLin

Min søn ELSKEDE sin(e) sut(ter)! Men så en dag havde dagplejemoderen glemt at give ham sutten med da han skulle ud at sove, hvilket gik uden problemer - så vi greb chancen og så bare det bare slut med sut. Han var lige knapt 2½...

Har hørt at så lange de kommer af med den inden de bliver tre kan evt slæve tænder nå at rette sig op :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.