Efter en tur hos tandlægen, da vores datter var 2 år, fik vi fortalt at Mathilde havde begyndende overbid pga. sutten.
Fra det sekund og den dag, fik vi samlet alle hendes sutter i en pose, som hun sammen med mig gik ned og postede til julemanden. Vi forklarede hende, at nu var hun ved at være en stor pige, og skulle af med sutten. Som "belønning" fik hun en elektronisk bil, som har bragt enormt stor glæde - og som stadig bliver brugt flittigt selv 3 år efter ;-) Normalt er jeg ikke tilhænger af "belønnings meoden", men da det at fjerne en sut fra sit barn er så stort et skridt for barnet at tage, synes jeg det er helt okay.
Mht. at bruge sut som 4-5 årig.
Jeg ved godt at nogle børn kan have et særligt behov for at bruge sut længere tid end andre, men jeg må ærligt indrømme, at jeg krummer tæer når jeg ser "store" børn på den alder rende rundt med en sut i munden. Det ser helt forkert ud i mine øjne, og jeg begriber det ærlig talt ikke. Jeg mener at det er forældrenes ansvar, at få sutten fjernet i tiden, så den ikke skader mere end den gavner i sidste ende :-)
Anmeld