LOD skriver:
Wow jeg synes folk er hårde! Jeg kan udemærket godt forstå dig og din situation, da jeg er i nogenlunde samme situation som dig og så alligevel overhovedet ikke..
Min kæreste og jeg er begge lidt yngre end dig (23 år) og jeg har også oplevet det med at gå og være skruk det seneste år. Det er ved at drive mig til vanvid og det er overhovedet ikke rart når den man gerne vil have børn med, ikke er klar endnu.
Jeg er stadig inde i min periode med, at jeg er klar og han ikke er, men noget af det der virkede for os var, at vi satte os ned og tog en alvorssnak om mine følelser, hans tanker og hvad vi kunne gøre, ligesom din kæreste og dig gik en lang tur.
For mig handlede det om, lidt ligesom for dig, at han ikke ville snakke om det og hele tiden kastede det hen og han blev faktisk ofte sur, fordi han synes jeg hele tiden snakkede om babyer.
En dag da jeg så var ekstremt ked af det besluttede vi os at snakke om det for alvor. Jeg fik luget ud i alle mine tanker og han i sine og vi fik lavet en foreløbig plan for babyprojektet, præcis ligesom i har gjort det.
Det kan være nogen synes jeg "pressede" ham ud i samtalen, fordi jeg simpelthen var så langt ude og bare havde behov for at snakke om det, selvom jeg kan forstå at det må man ikke..
Men det kan jeg fortælle dig simpelthen er det bedste vi gjorde.
Samtalen har efterfølgende gjort det mere klart for mig om hvor han står og har gjort det mere klart for ham hvad mine forventninger til det er. Det at vi fik lagt en plan, så vi havde en konkret dato at gå efter, har gjort det mere afslappet at snakke om, og han har efterfølgende sagt at det gør det bedre at forholde sig til det at få børn. (vi har lavet samme aftale som jer, om at han kan sige til hvis han alligevel ikk er klar der). Samtidig aftalte vi også, at jeg ikke skulle gå og snakke om det hele tiden, men så sige til, når jeg virkelig havde behov for at snakke med ham om det.
Jeg kan godt se hvad folk mener med at man ikke skal have så travlt med at få børn og jeg kan intet sige om jeg kommer til at tænke tilbage på det på samme måde som nogen af de andre og kan være bagklog og tænke at jeg skulle vente. Lige nu kan jeg bare kun sætte mig i den situation, som vi begge befinder os i og jeg synes du skal snakke med ham om det og lave konkrete aftaler. Mænd kan godt lidt at have noget at forholde dig til. Hvis det ikke lige bliver når du er 25, så bliver det måske når du er 26, men det er vel ligemeget, bare det er en rar proces at nå hen til målet sammen med din mand?
Jeg kan kun tale på egne vegne og sige at jeg vil også helst have et barn inden vi fylder 25, men vejen derhen skal også helst være god og glad, hvilket jeg kan se den mere som, efter vi har lavet aftaler omkring hvordan vi snakker om det og hvad der skal ske.
Ps. et par måneder efter vi havde haft samtalen kom han og sagde, at han havde haft meget lyst til at være sammen med sine venner på det sidste, fordi han så synes han fik gjort det noget mere, så det blev helt okay at skulle have børn "snart". (han formulerede det bedre på en sød måde).
Ved ikke om det hjalp, men jeg støtter dig i hvert fald og synes du skal blive ved med at snakke med ham om det. Det mener jeg man kommer længst med :-)
Hvorfor synes du, folk er hårde ?
Det er jo lige så legalt IKKE at ønske et barn lige nu, som det er at ønske det. Hans følelser er jo lige så rigtige og vigtige som dine.
Livet kan ikke altid planlægges. Og jeg synes altså, det er meget firkantet at sige, at man vil have børn, inden man fylder 25 år. Om du så bliver 30 år, så er du altså stadig ingen oldsag (ikke at du skal vente til du bliver 30, det er bare et eksempel).
Det er fint, at det virkede for jer at tage en snak.
Men hvis TS i to år har talt om, at hun ønsker et barn nu, så forstår jeg godt, at han føler sig max. presset.
Da jeg var 23 år, sagde min daværende kæreste, at han gerne ville have et barn med mig. Og jeg var ikke klar. Som i SLET ikke klar. Han talte rigtig meget om det, og det var virkelig ubehageligt.
Jeg kunne på ingen måde give ham en dato for, hvornår jeg var klar.
Og hvis hun taler om det "evig og altid", så synes jeg, det kunne være en god idé at sige, at man lader emnet lægge i en (lang) periode.
Jeg tror, kæresten har brug for lidt luft.