Kære alle.
Nu må det være på tide med en opdatering i "sagen". Jeg beklager at det først bliver nu, men forklaringen følger.
Mindre end en uge efter vi opdagede graviditeten og 'dramaet' tog sin begyndelse skete der noget frygteligt. Min kærestes højt elskede morfar fik hjertestop - to gange. Følgerne var en slem hjerneskade og en beslutning om, ikke at genoplive + at slukke for respiratoren. Alt baby snak og diskussion blev selvfølgelig sat fuldstændig på stand by og alle samtaler handlede om, at forsøge at bearbejde tabet. Min kæreste var meget påvirket og jeg ville selvfølgelig bare være der for ham.
Imellem det første hjertestop og den endelige død valgte min kæreste at inddrage sin søster u vores udfordring. I første omgang var det meget ubehageligt, hun insinuerede kraftigt at de fleste uplanlagte børn i bund og grund var planlagte, men kun fra moderens side. Hun åbnede altså for tanken om, at jeg skulle have snydt min kæreste. Lad mig lige slå helt fast - det har jeg IKKE!! Jeg har dyb respekt for ham og hans holdninger, men altså også for mine egne.
Senere samme dag ringede hun igen, hun havde tygget lidt på tingene og måtte altså sige til ham, at hun var blevet revet med, af en "ked af det lillebror". Hendes råd var, at give det hele en chance. Hans tvivl lå i, om vores forhold kunne overleve et barn. Hun sagde til ham, at det kunne ingen vide, men han kunne enten vælge at prøve eller at give op på forhånd. Abort ville aldrig blive hans valg.
Jrg var ikke tilstede da de talte, men ringede til hende senere og sagde, at såfremt hun havde brug for at sige noget til mig, så var hun velkommen. Vi havde en god snak og har også normalt et godt forhold, så det endte med at være en ok oplevelse at inddrage nogen. Jeg forstod selvfølgelig sagtens hvorfor han havde gjort det og bebrejder ham intet. Efter virkede han rolig og som om han kunne indstille sig på det. Jeg var selvfølgelig lettet og glad.
Herefter gik en uges tid, samme dag som begravelsen var overstået kunne jeg mærke, at der skulle ske noget. Jeg havde et par gange forsøgt at få ham til at melde ud hvad han ville, men han var undvigende og begyndte at blive ubehagelig overfor mig. Til begravelsen kiggede han på mig som om jeg slet ikke burde være der og det gjorde mig ked af det. Jeg er på ingen måde dominerende eller fyldte meget i selskabet, jeg sad stille og roligt og talte med hans bror om morfaren, følelser osv.
Da vi kom hjem sagde jeg til ham, at jeg i lang tid havde tænkt at bolden var på hans banehalvdel, men efter dagen var jeg blevet af en anden holdning. Jeg havde besluttet at give ham et smuthul og hvis han ville tage imod det, så skulle det være nu, jeg ville ikke gå endnu 14 ubehagelige dage imøde. Det var en torsdag, 'Ib løsning var at ringe til lægen og bestille tid til aftale om abort mandag og få min familie til at hjælpe med at flytte mine ting tirsdag.
Jeg kunne mærke på mig selv, hvilket jeg hele tiden har mærket, at abort ville være hans valg, og jeg ville ikke være i stand til at tilgive det. Med den her løsning ville abort være lige så hårdt, men jeg måtte forholde mig til det i fred og ro - alene.
Han blev meget forvirret og ulykkelig, for nu var han jo i en process hvor han forsøgte at give det en chance. Jeg sagde til ham, at det eneste jeg mærkede fra ham var vrede, og det kunne jeg ikke leve med igennem en graviditet.
Om fredagen fik jeg masser af beskeder med hvor dårligt han havde det og hvor meget han ville savne mig. Han havde formentlig truffet en beslutning. Da jeg spurgte ham skrev han, at det troede han at han havde. Om aftenen skulle han se film med nogle venner og jeg spurgte om han ikke kunne sove der, jeg havde brug for ro og skulle arbejde lørdag morgen.
Han tog i byen til 7.30 om morgenen og jeg havde virkelig mange beskeder på min mobil da jeg vågnede, om hvor ulykkelig han var, hvor meget han græd og hvor lidt han kunne undvære mig. Jeg var rimelig kølig igennem det hele, jeg tror det var den eneste måde jeg kunne overleve på, det var som om det var en ond drøm.
Lørdag havde jeg fået tid til scanning, en lille spunk på 7+1 med det fineste hjerteslag. Det gjorde ondt overalt i mig..
da jeg kom hjem fra scanning var han hjemme og alt var anderledes. Han sagde til mig, at han havde tænkt uafbrudt og han ville ikke have at jeg skulle gå nogle steder. Han ville gøre det her, han ville finde ud af hvordan vi begge kunne blive glade.
Jeg var helt forvirret.. i flere dage. Det er nu 10 dage siden, vi har fortalt vores forældre om det og vores forhold er helt normalt. Det føles uvirkeligt, men om 3 uger skal vi til nakkefoldsscanning og han glæder sig?
Han kigger på babyudstyr, har fortalt hans venner om det og passer på mig. Præcis som jeg kender ham..
Jeg er glad overalt inden i, men nu pludselig også bange. Bange for om jeg skuffer ham, om jeg kan være nogens mor, bange for alt det ukendte. Jeg siger til mig selv, at det garanteret er normalt!