Anonym skriver:
Hej igen,
jeg vil give en lille update på situationen.
Først vil jeg sige, at jeg ikke er af den holdning, at det her ''bare'' er min beslutning og han må indordne sig, men jeg har det meget svært. Jeg vil så brændende have barnet, men det vil han ikke.
Som jeg ser det er der flere muligheder. Jeg kan vælge at lytte til ham, forstå ham og få en abort. Men sådan som jeg føler indeni kan jeg mærke, at det vil være så forkert for mig. Jeg reflekterer over, om det vil ødelægge vores forhold, om jeg kan tilgive ham og hvordan vores fremtid ser ud?
Jeg kan vælge at gennemføre graviditeten, smide bomben og lade bolden være på hans banehalvdel. Men hvilke konsekvenser har det? Skal jeg så være alene mor?
Jeg ved godt at ingen af jer kan svare på, det kan jeg heller ikke.
Dagen igår var forfærdelig. Jeg græd og græd og græd, han gav sig ikke en millimeter og til sidst endte jeg med grædende at råbe til ham, at så måtte jeg jo få en abort, for selvfølgelig skulle vi følge HANS drømme. Efter jeg havde sagt det, trods konteksten, blev han meget mere rolig. Det gjorde mig så ked af det. Jeg lagde mig på sofaen og han gik ovenpå i seng. Jeg græd, og græd, og græd, og græd, og græd. Blev 10 år og sendte ham grimme beskeder, blev 26 igen og fortrød. Sådan vekslede det indtil halv 2 i nat, hvor han kom ned til mig og holdt om mig.
Jeg forsøgte at åbne op, fortælle ham om mine følelser, hvad jeg tænker og hvad jeg håber. Jeg kender ham, meget godt. Jeg vidste godt, at det ikke ville ændre noget, for han har besluttet sig. Men jeg håbede alligevel.. Jeg forsøgte at få ham til at sætte ord på, men han sagde bare ''du ved godt hvad det betyder for mig, det vil være negativt i alle hjørner af mit liv..'' Han mener ikke at '''kærlighed til et barn'' kan opveje de ting, han skal ofre. Han talte venner, fritidsinteresse og den generelle frihed til at være egoistisk og tænke på sig selv.
Jeg forsøgte at forsvare det, minde ham om de tusindevis af samtaler vi har haft om, hvordan vi ønskede at have vores børn i fremtiden. Om hvordan, der skal skulle være plads til at være sig selv.
Jeg bad ham se på, hvordan han er sammen med sine venner nu. Ofte er det én gåtur i ugen om mandagen, hvor jeg arbejder aften - hvorfor skulle han ikke kunne fortsætte med det, selvom der kom et barn? Hvad betød en barnevogn i den ligning? Ud over det vil han selvfølgelig gerne se dem nogle gange i weekenderne (Det er efterhånden sjældnere og sjældnere, hans kammarater har jo også kærester mv.) Jeg vil også gerne se mine veninder, hvorfor kan man ikke det hvis man har et barn? Han vil gerne invitere dem herhjem og spille computer i nogle weekender når vi får kontoret i kælderen klar - vores hus er 3 etager og jeg er vant til han spiller af og til - hvorfor skulle han ikke kunne det, når der er et barn?
Vi har 3 sæt bedsteforældre der vil kappes om at få lov til at passe, min mor arbejder 9 timer i ugen, hans mor arbejder én dag i ugen, min far har fri hver anden uge, min stedfar har fuldstændig fleksible arbejdstider - jeg er enebarn - det her barn vil have ALLE muligheder for et stærkt netværk, og jeg vil også have brug for at have lørdag aftener med ham!
Han var stille mens jeg talte, men jeg tror ikke det ændrede ret meget for ham. Han er så rationel, eller det mener han selv, og han mener det vil begrænse ham så meget.
Jeg endte med at sige til ham, at jeg ikke kunne love ham, at jeg ville få en abort, men hvis jeg valgte at gennemføre graviditeten ville jeg anerkende hans følelser og acceptere, at han ikke ville være en del af det. Det er på ingen måde hvad jeg ønsker, men alt inden i mig siger at aborten er forkert. Vi besluttede at lade vær med at tale om det et par dage, og det agter jeg at holde fast i, selvom det selvfølgelig var det første emne da vi slog øjnene op. Hvad tænker I, hvordan skal jeg håndtere det her?
Det flyder jo stadig i luften om jeg skal få en abort eller ej, jeg har mest lyst til at gøre klart for ham, at jeg ikke får det. Jeg tror vi er et sted, hvor han håber jeg tager det valg, der er rigtigt for ham, og jeg omvendt.
I aften skal vi ud og spise og i biografen, jeg håber der kan være en afslappet stemning.
Jeg vil gerne understrege, at jeg bestemt ikke opfatter det, som om du mener, at manden bare skal indordne sig. Det er "Anonym"s holdning, som jeg synes, er lidt bombastisk.
Jeg kan virkelig godt forstå, at tanken om abort er utrolig svær for dig, og hvis du inderst inde ved, at det vil ødelægge dig, så skal du måske gennemføre graviditeten uanset hvad.
Kan du se dig selv som alenemor ? For det kan måske blive konsekvensen. Er han mon klar over, at det kan komme til et brud mellem jer ? - eller håber han bare på, at du føjer ham ?
Og hvis du får en abort - går jeres forhold så i stykker alligevel, fordi du ikke kan tilgive ham ?
Og kan du samarbejde med ham, hvis I går fra hinanden, og han måske beslutter sig for at ville have samvær ?
Du kan selvfølgelig ikke svare på alle disse spørgsmål lige nu. Har du mon en rigtig god veninde, som du kan tale med ?