Tommelise skriver:
Du skal nok være forberedt på, at du vil møde mange fordomme, men den bedste måde at imødegå de fordomme, er at være åben omkring det. Det er både stærkt og modigt af dig, hvis du er åben omkring det.
Jeg er også i fleksjob - ikke p.gr.a. borderline, men p.gr.a. en tidligere svær depression, som desværre har sat sig spor i min korttidshukommelse og min stresstærskel, som er meget lav. Jeg føler mig sund og rask i dag, men har ovennævnte problemer og skal passe på med ikke at få fyldt for mange aktiviteter i min kalender.
Jeg har en tidligere kollega og meget god ven, der har en datter med borderline. Han betegner det lidt som en "skraldespandsdiagnose", fordi den kan dække over så meget og er så forskellig fra person til person.
Det lyder, som om du klarer dig ret godt i hverdagen, men det er en god beslutning, at du har sagt ja til en støtteperson.
Jeg har også oplevet en del fordomme, men det er trods alt lettere for folk at forstå, hvad en depression er, end hvad borderline er (også selv om de slet ikke kan sætte sig ind i, hvordan det føles - sådan er det jo med næsten alting). Jeg har en rigtig god familie, som var en fantastisk støtte for mig.
Og selv om det er en god idé at være åben - så tror jeg alligevel, at man skal vælge, i hvilke sammenhænge, man vil være åben - altså det er jo en god idé at være åben over for familie, venner, chef og kolleger, men der kan også være situationer - f.eks. kurser, fester el.lign. hvor man ikke lige har lyst, at alle de andre skal vide, at man har en diagnose.
Måske findes der "psykiatriskoler" inden for din region. Det kan være en god idé selv at sætte sig grundigt ind i, hvad diagnosen betyder for ens liv og hverdag. Det kan være rigtig rart at møde andre med samme diagnose, så man opdager, at man ikke er alene, og at andre forstår problemerne.
Ønsker det bedste for dig.
Jeg er ikke stærk og modig det er derfor jeg spørger
. Jeg hader hvis folk skulle kigge skævt til mig pga det.
Jeg har også altid fået afvide at jeg havde en depression, og det har jeg så mere eller mindre haft siden jeg var teenager, de har kun taget teste osv fordi jeg bad om det, ellers var jeg kommet i gruppe terapi i depression gruppen.
Og ja der er også mange der mener man bare har depression fordi man er doven, den har jeg fået i hovedet massere af gange, netop pga uvidenhed.
Det er heller ikke pga diagnosen jeg har flex job, da jeg først lige har fået idag.
Jeg blev godkendt til flexjob fordi jeg psykisk ikke kan holde til et fuldtidsarbejde.
Jeg har klaret mig rigtig godt ind til det sidste år for der er alting bare blevet værre og værre Desværre, alt inden i mig er i kaos næsten hele tiden, normalt har jeg kunne pakke mine følser væk, men det kan jeg ikke længere
.
Jeg skal have noget undervisning omkring denne sygdom på et tidspunkt, men først vil psykiatrien have et netværks møde med kommunen omkring hvem og hvad jeg skal have af hjælp.
Jeg har skrevet lidt med en der har de samme 2 diagnoser som mig, og vi har snakket om at mødes på et tidspunkt.
Jeg tror jeg fik svaret på det hele