Anonym skriver:
Det giver også nogen begrænsninger, men jeg har både en mand, børn, flexjob og et par enkelte veninder.
Men nu tænker jeg om du ville tænke negativt om de personer, feks hvis du fik afvide at en af dine børns klassekammerater forældre havde den diagnose, ville du så lade dine børn lege med det barn osv.
Du skal nok være forberedt på, at du vil møde mange fordomme, men den bedste måde at imødegå de fordomme, er at være åben omkring det. Det er både stærkt og modigt af dig, hvis du er åben omkring det.
Jeg er også i fleksjob - ikke p.gr.a. borderline, men p.gr.a. en tidligere svær depression, som desværre har sat sig spor i min korttidshukommelse og min stresstærskel, som er meget lav. Jeg føler mig sund og rask i dag, men har ovennævnte problemer og skal passe på med ikke at få fyldt for mange aktiviteter i min kalender.
Jeg har en tidligere kollega og meget god ven, der har en datter med borderline. Han betegner det lidt som en "skraldespandsdiagnose", fordi den kan dække over så meget og er så forskellig fra person til person.
Det lyder, som om du klarer dig ret godt i hverdagen, men det er en god beslutning, at du har sagt ja til en støtteperson.
Jeg har også oplevet en del fordomme, men det er trods alt lettere for folk at forstå, hvad en depression er, end hvad borderline er (også selv om de slet ikke kan sætte sig ind i, hvordan det føles - sådan er det jo med næsten alting). Jeg har en rigtig god familie, som var en fantastisk støtte for mig.
Og selv om det er en god idé at være åben - så tror jeg alligevel, at man skal vælge, i hvilke sammenhænge, man vil være åben - altså det er jo en god idé at være åben over for familie, venner, chef og kolleger, men der kan også være situationer - f.eks. kurser, fester el.lign. hvor man ikke lige har lyst, at alle de andre skal vide, at man har en diagnose.
Måske findes der "psykiatriskoler" inden for din region. Det kan være en god idé selv at sætte sig grundigt ind i, hvad diagnosen betyder for ens liv og hverdag. Det kan være rigtig rart at møde andre med samme diagnose, så man opdager, at man ikke er alene, og at andre forstår problemerne.
Ønsker det bedste for dig.