Fællesøkonomi og lommepenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. august 2017

migxher

Anonym skriver:

Jeg synes ikke din kæreste lyder nærig, som nogle herinde mener - men nu er jeg så heller ikke tilhænger af fællesøkonomi. Faktisk synes jeg det er fair nok, at han har mere i hånden i sidste ende, da han jo, som du fortæller, stadig bidrager en del mere til de fælles udgifter. Han tager en større del af læsset der, da det er en fælles beslutning, at du er på deltid - så sådan skal det da også være!

Meeen .. den der fordeling, hvor begge skal have det samme i den sidste ende, kommer jeg aldrig til at være helt fan af. Hvis jeg arbejder ekstra, så er det også MINE penge, og ligeså for min kæreste, når han arbejder over. Min motivationen er sgu ikke så stor for at tage på arbejde kl 6 lørdag morgen, hvis 50% "forsvinder"  Så vil jeg hellere tjene pengene selv og vælge at invitere min kæreste ud, eller købe en forkælelsesgave til ham. Og nej - jeg tjener ikke mest. Faktisk startede jeg på en uddannelse med SU, samtidig med at min kæreste blev udlært, så vi har en meget skæv indtægtsfordeling. Hos og betaler kæresten så mere til de faste udgifter hver måned, så det kan køre rundt for mig også. At han kan spare over 6.000 op om måneden synes jeg faktisk bare er fedt for ham 

Vi er heldigvis alle forskellige, og synes da det er super for dem, hvor fællesøkonomi fungerer. Der er bare også en del andre som mig, der ikke ønsker den fordeling - og jeg synes hverken det ene eller det andet er forkert. Jeg synes bare ikke man kan være bekendt at kalde andre for nærig eller grådig, bare fordi de anskuer økonomien på en anden måde end en selv 

Nu går jeg ud fra at trådstarter tager en større del af slæbet der hjemme, med ungerne osv. Da hun er på deltid. Men den slags arbejde skal ikke tillægges værdi fordi det ikke bringer penge ind? Det er da et total skæv syn på det at være en familie. Jeg kunne forestille mig at det også kommer hendes mand til gode at hun er på deltid.

Desuden forsvinder pengene jo ikke, de kommer hele familien til gode. Sådan ser vi i hvertfald på det her hjemme.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2017

Panther

Profilbillede for Panther
migxher skriver:

Nu går jeg ud fra at trådstarter tager en større del af slæbet der hjemme, med ungerne osv. Da hun er på deltid. Men den slags arbejde skal ikke tillægges værdi fordi det ikke bringer penge ind? Det er da et total skæv syn på det at være en familie. Jeg kunne forestille mig at det også kommer hendes mand til gode at hun er på deltid.

Desuden forsvinder pengene jo ikke, de kommer hele familien til gode. Sådan ser vi i hvertfald på det her hjemme.

Men hun skriver jo allerede, at han kompenserer for at hun hår på deltid ved at betale den største del af de faste udgifter. Det er som om, mange vælger at overse dette, fordi de har travlt med en principiel forargelse..

Anmeld Citér

24. august 2017

anonym12

Hck skriver:

I forlængelse af den her tråd, hvad lægger i så i ordet lommepenge ?. Hvad skal de penge dække ?. 

Her hjemme tjener min mand dobbelt så meget som mig og betaler dobbelt så som til de faste udgifter end jeg gør, men vi har aldrig brugt ordet lommepenge. Han har måske stadigvæk flere penge tilbage på kontoen i sidste ende, men det er ikke noget vi tænker over, for vi køber/ gør bare hvad der er mulighed for inden for vores rammer i en stor pære vælling. 

Hos os er lommepenge, penge vi bruger på cafeture, at gå byen, et nyt computerspil osv. dvs de er til ren snold! Penge til tøj, sko, frisør ligger udover. 

Anmeld Citér

24. august 2017

anonym12

Anonym skriver:

Jeg synes ikke din kæreste lyder nærig, som nogle herinde mener - men nu er jeg så heller ikke tilhænger af fællesøkonomi. Faktisk synes jeg det er fair nok, at han har mere i hånden i sidste ende, da han jo, som du fortæller, stadig bidrager en del mere til de fælles udgifter. Han tager en større del af læsset der, da det er en fælles beslutning, at du er på deltid - så sådan skal det da også være!

Meeen .. den der fordeling, hvor begge skal have det samme i den sidste ende, kommer jeg aldrig til at være helt fan af. Hvis jeg arbejder ekstra, så er det også MINE penge, og ligeså for min kæreste, når han arbejder over. Min motivationen er sgu ikke så stor for at tage på arbejde kl 6 lørdag morgen, hvis 50% "forsvinder"  Så vil jeg hellere tjene pengene selv og vælge at invitere min kæreste ud, eller købe en forkælelsesgave til ham. Og nej - jeg tjener ikke mest. Faktisk startede jeg på en uddannelse med SU, samtidig med at min kæreste blev udlært, så vi har en meget skæv indtægtsfordeling. Hos og betaler kæresten så mere til de faste udgifter hver måned, så det kan køre rundt for mig også. At han kan spare over 6.000 op om måneden synes jeg faktisk bare er fedt for ham 

Vi er heldigvis alle forskellige, og synes da det er super for dem, hvor fællesøkonomi fungerer. Der er bare også en del andre som mig, der ikke ønsker den fordeling - og jeg synes hverken det ene eller det andet er forkert. Jeg synes bare ikke man kan være bekendt at kalde andre for nærig eller grådig, bare fordi de anskuer økonomien på en anden måde end en selv 

Når min mand arbejder over, så går det udover min dreng og mig, ergo synes jeg (min mand er enig) at pengene ryger ind som vores fælles penge, som vi bruger på noget vi er enige om. Og 50% forsvinder jo ikke (ikke hos os), de bliver sparet op og brugt på noget vi er enige om. Før vi fik barn var det lige meget og der kørte vi også separat økonomi, men når han rejser med sit job, så skal jeg få det hele til at køre hjemme, det samme når han arbejder over (jeg har jobløn, så jeg får ikke penge for overarbejde).

Men ja, det er et temperaments spørgsmål. Jeg ville bare virkelig være ked af at gå på deltid, for at min mand kunne købe et eller andet åndsvagt uden at jeg havde noget at skulle have sagt. Vi kørte en anden model, før vi blev gift og fik barn, men nu giver det bare ikke mening for os. Heldigvis, for jeg ville ikke føle mig værdsat, hvis mit slid (med familien) ikke blev påskønnet, når min mand snoldede for hans overarbejdspenge eller hvis jeg skulle inviteres med på ferie af ham, for at vi havde råd til at tage på ferie. I min verden er det ikke et ligeværdigt forhold, ihvertfald ikke når man er en familie. MEn det er jo mig og jeg har heldigvis fundet en mand, med de samme værdier som mig.

Anmeld Citér

24. august 2017

migxher

PUHK skriver:

Men hun skriver jo allerede, at han kompenserer for at hun hår på deltid ved at betale den største del af de faste udgifter. Det er som om, mange vælger at overse dette, fordi de har travlt med en principiel forargelse..

Det synes jeg så også er mere end fair at han gør når han tjener mest og det absolut mindste han kan gøre. Jeg synes bare det et total skævt at det arbejde hun gør i hjemmet og for deres fælles børn overhovedet ikke anses som værende noget værd fordi det jo ikke bringer penge ind. Jeg synes det er ærgerligt at det hele skal gøres så meget op i kroner og øre. Der går åbenbart kæmpe skår af ham over at dele med sin kone. Jeg synes det er en underlig og Ja, nærrig mentalitet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.