Drwhosaidthat skriver:
Synes slet ikke du er galt på den. Hvis i har truffet en fælles beslutning om at du skal være på deltid for familien skyld, så synes jeg kun det er fair at dele økonomien. Hvis du derimod havde deltid, fordi du gerne ville have mere fritid for dig selv, så kunne jeg måske forstå din mand lidt mere. Jeg ville i øvrigt føle mig meget mærkeligt til mode, hvis min mand skulle købe ting til mig, eller betale middage, fordi han havde flere penge end mig.
Har du tænkt over hvad det betyder for din pension, at du er på deltid nu?
Jeg var egentlig heller ikke så meget for fællesøkonomi, før vi fik børn. Der syntes jeg også det gav god mening at have sine 'egne' penge, da vi havde færre fælles ting at bruge penge på.
Efter vi har fået børn, kan jeg slet ikke se fornuften i at lade være. Alle vores prioriteringer handler om os som familie nu (eller i hvert fald de fleste). Begge vores lønninger går ind på en konto, og derfra ud til budget, opsparing og egne konti mv. Jeg blander mig ikke i hvad han bruger penge på, og vice versa, medmindre det er store ting. At jeg tjener mange penge, gør at min mand kan have et fleksibelt arbejde og at vores familie kan være lykkelig. Ikke at jeg kan købe herre mange cafe latter og noget pænt tøj til ham. Og jeg tror vi begge tænker på vores indtægter, som VORES løn.
Fuldstændig enig med dette.
Jeg tjente selv meget mindre end min kæreste, da vi lige mødte hinanden, og i mange år havde vi hver vores penge, og det gav mest mening. Hvis vi så f.eks. skulle ud og spise på en dyr restaurant eller ud på en længere/dyre rejse end hvad jeg havde råd til, så måtte han betale eller spæde til, fordi jeg ikke havde råd. Det passede os fint og gav mening dengang.
Så blev vi gift og fik et barn, og jeg synes at det at være en familie er noget helt andet. Han tjener fortsat mere end mig (bl.a. fordi han arbejder meget mere), men vi er enige om alle penge her i huset er fælles. I og med at jeg arbejder mindre har han også bedre vilkår til at arbejde mere, fordi jeg står for det praktiske herhjemme + at vores barn ikke er i vuggestue hver dag fra kl. 7.30-17 - hvilket ingen af os ønsker.
Det skal for øvrigt nævnes at herhjemme der gør man det man kan, der er ingen millimeterdemokrati. Jeg står for det meste herhjemme fordi jeg har tiden til det. Er jeg i e periode stresset eller på anden måde drænet for overskud, så tager manden mere over - hvis han har tiden og overskuddet. Og ellers har vi heldigvis også rengøring på og så står den bare meget på take out i en periode :-D
Jeg forstår på ingen måde din mands syn, og jeg forstår godt at du ikke har lyst til at arbejde mere pga. jeres børn. Og det kommer skisme da også din mand til gode, og vil også vædde med at han ikke trækker 50% af læsset derhjemme. Og forstår i øvrigt også godt at du ikke vil have "lommepenge" af din mand. Han er sgu da ikke din far!
Hvis han slet ikke er til at tale til fornuft, så ville jeg nok bare blive barnlig og sige: Godt, så står du også for 50% af det derhjemme. Det betyder han vasker sit eget tøj og halvdelen af barnets, han handler og laver mad hver anden gang det skal gøres, han står for halvdelen af rengøringen og oprydningen osv.
Så ville jeg satse på at han så måske kunne se at han altså også har en kæmpe fordel i at I (jer begge!) var enige om at du skulle gå på deltid for familiens skyld.