Fællesøkonomi og lommepenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.174 visninger
34 svar
58 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. august 2017

Anonym trådstarter

Hej piger,

Jeg er så ked af det lige nu. 

Min mand og jeg taler ofte om vores økonomi og vi har slet ikke samme syn på, hvad fællesøkonomi er. 

Jeg er på deltid for at få hverdagen til at hænge sammen og fordi det gør at vores liv kan indrettes på en måde som vi synes er bedst for vores børn. Det betyder så også at jeg har mindre udbetalt om måneden. Min mand tjener mere end dobbelt så meget som mig om måneden.

Vi har lige lagt vores budget og når alle regninger er betalt, har han 3 gange så mange lommepenge tilbage som jeg. Dem mener jeg er mest fair vi deler, eftersom vi er gift, har hus og børn og jo har truffet en fælles beslutning om at jeg skal arbejde deltid. Men han mener helt bestemt at det er en fair fordeleling og så kan han jo betale middage, biografture osv. Men det får mig til at føle mig mindre værd på denne måde og jeg har svært ved at spare op f.eks. Han kan slet ikke forstå det. 

Er det mig der er helt galt på den? Hvordan gør I hos jer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg synes ikke nødvendigvis man skal have præcis det samme. Men når I nu fælles har valgt at du skal være på deltid og tjener mindre så synes jeg det er rimelig du får en del af hans resterende penge eller også må han betale mere af noget.

Hos os har vi ikke fællesøkonomi på nogen måde selvom vi er gift, har barn og har boet sammen i mange år. Jeg tjener langt mere end min kone men vi deler ikke vores penge. Til gengæld betaler jeg mere af barnets pasning, alle større dagligvareindkøb, alt der har med bil at gøre, størstedelen af udgiften til ferie og andre ting.

Jeg har stadig mere end hende til mig selv, men fordelingen er god nok til at ingen føler sig snydt.

Anmeld Citér

22. august 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Hej piger,

Jeg er så ked af det lige nu. 

Min mand og jeg taler ofte om vores økonomi og vi har slet ikke samme syn på, hvad fællesøkonomi er. 

Jeg er på deltid for at få hverdagen til at hænge sammen og fordi det gør at vores liv kan indrettes på en måde som vi synes er bedst for vores børn. Det betyder så også at jeg har mindre udbetalt om måneden. Min mand tjener mere end dobbelt så meget som mig om måneden.

Vi har lige lagt vores budget og når alle regninger er betalt, har han 3 gange så mange lommepenge tilbage som jeg. Dem mener jeg er mest fair vi deler, eftersom vi er gift, har hus og børn og jo har truffet en fælles beslutning om at jeg skal arbejde deltid. Men han mener helt bestemt at det er en fair fordeleling og så kan han jo betale middage, biografture osv. Men det får mig til at føle mig mindre værd på denne måde og jeg har svært ved at spare op f.eks. Han kan slet ikke forstå det. 

Er det mig der er helt galt på den? Hvordan gør I hos jer?

Det ville jeg aldrig gå med til. Se om du kan komme på fuld tid på jobbet, og sig at opgaverne i hjemmet fremover fordeles lige.

Sikke en klaphat din mand er 

Anmeld Citér

22. august 2017

FruStolpe

Sikke da en lukrativ ordning din mand har fået sig 

Altså vi har fælles økonomi. Dvs at min mand betaler hele sin løn til budget og jeg spæder op. Derefter er alle resten af pengene på min konto VORES. Vi har begge visa til min konto og der er altså ikke noget med lommepenge... Det er vores fælles penge...  -se det er fælles økonomi.... 

Anmeld Citér

22. august 2017

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Det ville jeg aldrig gå med til. Se om du kan komme på fuld tid på jobbet, og sig at opgaverne i hjemmet fremover fordeles lige.

Sikke en klaphat din mand er 

Det var også min første tanke, men det vil betyde at vores liv kommer til at se ret meget anderledes ud og børnene får længere dage i institutionerne. Så i sidste ende bliver de jo taberne 

Anmeld Citér

22. august 2017

Anonym

Hvis i fælles har valgt at du skal arbejde mindre for at tage sig af jeres fælles børn mens din mand kan arbejde meget, så skal i da selvfølgelig også have "lige meget ud af det". Jeg tjener ca 2 1/2 gange så meget som min mand, men de ryger da ind på en fælles lønkonto. Vi har valgt at jeg skal/Kan arbejde mere end Min mand så selvfølgelig deler vi pengene. Det var slet ikke faldet mig ind at vi kunne gøre det anderledes. 

Anmeld Citér

22. august 2017

Anonym trådstarter

FruStolpe skriver:

Sikke da en lukrativ ordning din mand har fået sig 

Altså vi har fælles økonomi. Dvs at min mand betaler hele sin løn til budget og jeg spæder op. Derefter er alle resten af pengene på min konto VORES. Vi har begge visa til min konto og der er altså ikke noget med lommepenge... Det er vores fælles penge...  -se det er fælles økonomi.... 

Ja, det er også min tanke. Altså at man smider alt hvad man har ind på budgetkontoen og det, der er tilovers deler man. Min mand betaler meget mere end mig til de månedlige udgifter, men det er jo også kun rimeligt, når han har mere end dobbelt så meget udbetalt som mig. Jeg kan slet ikke forstå hans tankegang. Jeg mener at hvad der er dit, er mit, når man er gift og har hus og familie. 

Anmeld Citér

22. august 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvis i fælles har valgt at du skal arbejde mindre for at tage sig af jeres fælles børn mens din mand kan arbejde meget, så skal i da selvfølgelig også have "lige meget ud af det". Jeg tjener ca 2 1/2 gange så meget som min mand, men de ryger da ind på en fælles lønkonto. Vi har valgt at jeg skal/Kan arbejde mere end Min mand så selvfølgelig deler vi pengene. Det var slet ikke faldet mig ind at vi kunne gøre det anderledes. 

Jeg er helt enig med dig. Sådan synes jeg også det bør være.

Anmeld Citér

22. august 2017

Anonym

Vi har fælles børn, er gift og har boet sammen i mange år. Vi har ikke fælles økonomi og får det aldrig (det har vi prøvet i vores tidligere ægteskab.... nej tak!). Så vi har hver vores, og deler diverse udgifter. Min mand har det samme, eller mere, udbetalt som jeg har før skat. Men han betaler ferier, middage, oplevelser med børnene mm. Derudover er han god til at købe ting til mig, undertøj, nye briller osv. Men han har klart flere penge end mig. Men det generer mig ikke.... jeg får alle børnepengene og han stiller aldrig spørgsmålstegn ved hvad jeg bruger dem til  

Anmeld Citér

22. august 2017

Anonym

Foreslå at du går på fuldtid igen, og så skemalæg ugen, så han får flere pligter hjemme? Andet er da ikke fair? Hvis man er fælles, så er man det hele vejen igennem! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.