Ja, jeg synes så, du er forkert på den. Men det bunder også i, at jeg absolut ikke hår ind for totalt fælles økonomi. At man er fælles om fælles udgifter, giver selvfølgelig god mening, men derudover synes jeg, det er bedst, at man holder det adskilt.
Jeg ville have det, som din mand. Og jeg står faktisk i en lignende situation, hvor min mand tjener mere end mig, men dog også betaler lidt mere til fælles udgifter. Men jeg kunne aldrig finde på at bede ham om at dele "overskuddet", når alt er betalt. Det er penge han har tjent, og derfor skal jeg ikke blande mig i, hvad han vil bruge dem på, ligesom han heller ikke skal blande sig, hvad jeg bruger mine penge på, når der er betalt til fælles udgifter.
Hvis du virkelig savner mere råderum i din økonomi, må I sammen finde en løsning, der for eksempel kunne være, at du fik flere timer. Jeg er helt med på, at I har valgt, at du er på deltid, fordi det giver en nemmere hverdag, men så må du også leve med konsekvensen. Men der er masser af familier, hvor begge forældre arbejder fuldtid, og det kører fint. Meget af det handler om at være struktureret. Handle til hele ugen i weekenden, madplan, retter der kan tages op af fryseren, en rugbrødsdag osv. Vi har også i perioder betalt os fra rengøring, og det er det bedste, vi nogensinde har gjort, og det kan (i hvert fald lidt endnu) trække det fra i skat.
Hvis det virkeligt er noget, der går dig på, så må I jo tage snakken om, hvor vigtigt det er med deltid, hvis du ikke føler, du har nok i rådighedsbeløb.