Droppe ud af spl. studie og læse medicin - hjælp:(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.518 visninger
31 svar
15 synes godt om
28. juli 2017

Anonym trådstarter

Hej brugere på baby!

Jeg er anonym fordi jeg har klassekammerater herinde som ikke behøver at vide at jeg overvejer at droppe ud hvis ikke det bliver aktuelt.

Jeg er 25, fylder 26 i september. Jeg har 2 børn på 6 og 2 år. Jeg læser til sygeplejerske og har været i gang i et år. Har netop overstået første klinikperiode, og jeg synes det er spændende, men jeg har altid haft drømmen om at læse medicin. Jeg har haft en turbulent barndom (åh nej ikke dén gamle sang.....) Jeg har altid fået banket ind i hovedet at "det kan du ikke" med hensyn til alt - og blevet spurgt "hvorfor vælge medicin, hvorfor vælge noget fra øverste hylde, du kan vælge så meget andet" af min far, når jeg har luftet min drøm. Har drømt om dette i mange år. Jeg ved ikke, jeg tror bare ikke jeg har troet på jeg kunne, og derfor valgte jeg at læse til sygeplejerske. Som sagt synes jeg det er spændende, men det giver mig ikke nok, hvis i forstår. Jeg vil mere. Jeg vil have hænderne ned i patienten, jeg vil være den som siger "vi gør det og det" og så se min patient blive bedre på grund af en behandling eller en medicin JEG har ordineret. Jeg ved der er mere til en sygeplejerske end at rede senge og følge folk på toilettet, men jeg ved allerede nu, at jeg ikke vil arbejde som sygeplejerske hele mit liv. Og efter min første klinikperiode er jeg blot blevet bekræftet i, at medicin er det rigtige. Min kæreste er også læge, og jeg er så dødmisundelig over alle de fede fede ting han laver hver dag på jobbet.

Problemet er at jeg er knap 26. Jeg har ikke fagene eller snittet til at søge ind på medicin nu, så dem vil jeg skulle læse op. Har snakket med VUC og også fået lagt en plan - det vil tage mig 2 år. Jeg sidder med papiret nu, og skal egentlig blot betale for min tilmelding, og så møde op på skolen d. 14. august og så kører bussen. Det er virkelig det jeg vil. Men samtidig tænker jeg - du er 25 og vil være knap 28 når (hvis) du starter på medicin. Jeg er bange for min families reaktion hvis jeg dropper ud og ryger på VUC. "Åh nej, endnu en ting hun ikke kunne finde ud af at gøre færdig). Økonomisk er der ingen problemer, vi klarer os fint på SU, det er rent tidsmæssigt og den slags. Jeg ved jo i realiteten heller ikke om jeg KAN få snittet til at læse medicin. Jeg er godt begavet, og føler mig ret sikker på at jeg sagtens kan, men det er ikke en givet ting ligesom min plads på sygeplejerskeuddannelsen er. Bliver jeg på min pind er jeg garanteret job om 2,5 år, hvorimod hvis jeg dropper ud går der 8 år før jeg er færdig som læge. Det kan godt give mig lange hynder at tænke på.

Jeg kunne blive en rigtig god sygeplejerske - men jeg vil ikke være god, jeg vil være fantastisk. Og jeg ville kunne blive en fantastisk læge. Men jeg er sådan i tvivl.

Hvad ville i gøre? Blive på jeres sikre pind og nøjes, eller tage springet og håbe på det bedste? 

Hører også gerne fra folk som har stået i samme situation som mig. 

Mange hilsner og tak på forhånd 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

28. juli 2017

Aristocats

Du kan ikke ændre dit snit med at tage fag på VUC. Det snit du fik ved din første studentereksamen/ungdomsuddannelse er det snit du er bundet til resten af dit liv - dette kan ikke ændres. Du kan tage faglig supplering på VUC som kan øge dine chancer på kvote 2 men det er så også det - hvis du ved at dit snit ved din første studentereksamen ikke egner sig til medicin kvote 1, må du tage vejen med kvote 2 og komme igang med at skrive en motiveret ansøgning samt at for eksempel fagligt supplere hvis der er fag du mangler eller som kan gavne dig - at du i forvejen har læst til sygeplejerske øger også dine chancer. Du skal bare ikke begynde på VUC med at ændre dit snit i sigte, for det kan du ikke - men derfor er det jo ikke spildt - det er bare vigtigt for dig at du ved at du er nødt til at søge kvote 2 og fokusere på andre egenskaber du skal bruge fremfor dit snit, hvis dit nuværende snit (hvilket som sagt IKKE kan ændres) er for lavt. 

Anmeld Citér

28. juli 2017

Anonym trådstarter

Du kan ikke ændre dit snit med at tage fag på VUC. Det snit du fik ved din første studentereksamen/ungdomsuddannelse er det snit du er bundet til resten af dit liv - dette kan ikke ændres. Du kan tage faglig supplering på VUC som kan øge dine chancer på kvote 2 men det er så også det - hvis du ved at dit snit ved din første studentereksamen ikke egner sig til medicin kvote 1, må du tage vejen med kvote 2 og komme igang med at skrive en motiveret ansøgning samt at for eksempel fagligt supplere hvis der er fag du mangler eller som kan gavne dig - at du i forvejen har læst til sygeplejerske øger også dine chancer. Du skal bare ikke begynde på VUC med at ændre dit snit i sigte, for det kan du ikke - men derfor er det jo ikke spildt - det er bare vigtigt for dig at du ved at du er nødt til at søge kvote 2 og fokusere på andre egenskaber du skal bruge fremfor dit snit, hvis dit snit er for lavt. 

Har ingen studentereksamen. Kom ind via kvote 2 hvor man skal have erhvervserfaring + 4 enkeltfag. Kunne nok godt have formuleret det anderledes, det ser jeg nu 

Anmeld Citér

28. juli 2017

Anonym trådstarter

Aristocats skriver:

Du kan ikke ændre dit snit med at tage fag på VUC. Det snit du fik ved din første studentereksamen/ungdomsuddannelse er det snit du er bundet til resten af dit liv - dette kan ikke ændres. Du kan tage faglig supplering på VUC som kan øge dine chancer på kvote 2 men det er så også det - hvis du ved at dit snit ved din første studentereksamen ikke egner sig til medicin kvote 1, må du tage vejen med kvote 2 og komme igang med at skrive en motiveret ansøgning samt at for eksempel fagligt supplere hvis der er fag du mangler eller som kan gavne dig - at du i forvejen har læst til sygeplejerske øger også dine chancer. Du skal bare ikke begynde på VUC med at ændre dit snit i sigte, for det kan du ikke - men derfor er det jo ikke spildt - det er bare vigtigt for dig at du ved at du er nødt til at søge kvote 2 og fokusere på andre egenskaber du skal bruge fremfor dit snit, hvis dit nuværende snit (hvilket som sagt IKKE kan ændres) er for lavt. 

Men tak for dit svar alligevel 

Anmeld Citér

28. juli 2017

Aristocats

Anonym skriver:

Har ingen studentereksamen. Kom ind via kvote 2 hvor man skal have erhvervserfaring + 4 enkeltfag. Kunne nok godt have formuleret det anderledes, det ser jeg nu 

Jamen så er det jo bare at klø på - jeg ville eventuelt også overveje om jeg skulle prøve kvote 2 med de erfaringer du allerede har og se om det eventuelt lykkedes, fremfor at hoppe ud i at blive omskolet i første omgang - hvis det ikke lykkedes, ved du 100 % hvilken vej du skal gå. Det kan aldrig skade at prøve at se om det du kan komme med nu er nok til at komme ind på kvote 2 - men det er vel nok for sent nu, med mindre der er vinterstart ?

Anmeld Citér

28. juli 2017

Anonym trådstarter

Aristocats skriver:

Jamen så er det jo bare at klø på - jeg ville eventuelt også overveje om jeg skulle prøve kvote 2 med de erfaringer du allerede har og se om det eventuelt lykkedes, fremfor at hoppe ud i at blive omskolet i første omgang - hvis det ikke lykkedes, ved du 100 % hvilken vej du skal gå. Det kan aldrig skade at prøve at se om det du kan komme med nu er nok til at komme ind på kvote 2 - men det er vel nok for sent nu, med mindre der er vinterstart ?

Det er for sent ja - og er også 99,9% sikker på at man SKAL have en ungdomsuddannelse med specifikke fag som matematik A, Fysik B og Kemi B for at kunne komme ind uanset. Tror bare kvote 2 henvender sig til dem som også vil bedømmes på andet end deres snit - hvilket helt sikkert ville være en mulighed for mig til den tid, da det på papiret pynter at jeg har læst til sygeplejerske 

Anmeld Citér

28. juli 2017

Jullesnulle

Du kan ikke læse medicin uden en ungdomsuddannelse. 

Men hvis det er det du vil så go-for-it. Der er for mange der holder ens drømme nede

Anmeld Citér

28. juli 2017

Thea14

Kun du kan svare på hvad du skal gøre. Vi andre kan kun sige hvad vi ville gøre hvis det var os.

Personligt ville jeg ikke holde til 8 års uddannelse (men jeg holdt ikke engang psykisk til at færdiggøre sygepleje studiet). Men du er jo ikke mig  

Jeg har altid været tilhænger af at følge sin drøm, og kæmpe for den. Livet er for kort til ikke at gå efter de vi helst vil, og hvem gider sidde som 90 årig og fortryde hele ens liv, og ikke engang kunne sige at man i det mindste forsøgte?

Du ved det bliver hårdt at gå efter det snit du skal have, men du lyder også klar til at kæmpe for det - så hvorfor ikke tage kampen op og kaste dig ud i det? 

Anmeld Citér

28. juli 2017

Lenchick

Profilbillede for Lenchick

Jeg synes du skal gå efter din drøm. 

Jeg stod i lignende situation for år tilbage. Jeg var 27 og valgte sygeplejestudiet da medicin, som jeg drømte om, var overskuelig pga tid. Jeg blev sygeplejerske, men har altid følt, at jeg manglede noget. Jeg arbejdede på intensiv i flere år og det har uden tvivl været et sted jeg var glad for. Jeg tog alligevel en Master og arbejdede i flere år på den anden side af patienter (med undervisning af personale). 

Nu er jeg 43 og fortryder inderligt, at jeg ikke fulgte drømmen om medicin. Jeg skal i gang med en zoneterapeut til oktober og har planer om akkupunktør senere. 

Det skal lige nævnes, at vi nu har to små plejebørn og jeg er frikøbt til at gå hjemme, derfor kan jeg tillade mig at gå i gang med en zonerapeut. 

Havde jeg den gang valgt medicin, var jeg  nu færdig som praktiserende læge...

Anmeld Citér

28. juli 2017

januar16

Profilbillede for januar16

28 er ikke for gammelt til at starte medicin. Hvis du ved at det er det du vil og du er villig til at arbejde for det så synes jeg bare at du skal tage den vej. Og hvad er 8 års uddannelse mere i forhold til et helt arbejdsliv hvor du i stedet kan lave det du har mest lyst til. Hvis du knokler igennem og ikke bliver forsinket så er du færdig som 34 årig. Herefter er den videre uddannelse (kbu, introstillinger og hoveduddannelse) med løn. Men det ved du jo allerede alt om når du har en kæreste i faget. Desuden når du nok ca 20 år som speciallæge. Og det er da ganske fint. 

I Odense bliver de yngste ansøgere (dem der ommer direkte fra ungdomsuddannelse) tilbudt plads med start februar, sådan at de lige har tid til at se andet end skolebøger.

Hvis du vælger at holde dig på sygeplejestien så er der mulighed for at opgradere som operations-/anæstesi- sygeplejeske eller behandlersygeplejerske i skadestuen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+