Hej brugere på baby!
Jeg er anonym fordi jeg har klassekammerater herinde som ikke behøver at vide at jeg overvejer at droppe ud hvis ikke det bliver aktuelt.
Jeg er 25, fylder 26 i september. Jeg har 2 børn på 6 og 2 år. Jeg læser til sygeplejerske og har været i gang i et år. Har netop overstået første klinikperiode, og jeg synes det er spændende, men jeg har altid haft drømmen om at læse medicin. Jeg har haft en turbulent barndom (åh nej ikke dén gamle sang.....) Jeg har altid fået banket ind i hovedet at "det kan du ikke" med hensyn til alt - og blevet spurgt "hvorfor vælge medicin, hvorfor vælge noget fra øverste hylde, du kan vælge så meget andet" af min far, når jeg har luftet min drøm. Har drømt om dette i mange år. Jeg ved ikke, jeg tror bare ikke jeg har troet på jeg kunne, og derfor valgte jeg at læse til sygeplejerske. Som sagt synes jeg det er spændende, men det giver mig ikke nok, hvis i forstår. Jeg vil mere. Jeg vil have hænderne ned i patienten, jeg vil være den som siger "vi gør det og det" og så se min patient blive bedre på grund af en behandling eller en medicin JEG har ordineret. Jeg ved der er mere til en sygeplejerske end at rede senge og følge folk på toilettet, men jeg ved allerede nu, at jeg ikke vil arbejde som sygeplejerske hele mit liv. Og efter min første klinikperiode er jeg blot blevet bekræftet i, at medicin er det rigtige. Min kæreste er også læge, og jeg er så dødmisundelig over alle de fede fede ting han laver hver dag på jobbet.
Problemet er at jeg er knap 26. Jeg har ikke fagene eller snittet til at søge ind på medicin nu, så dem vil jeg skulle læse op. Har snakket med VUC og også fået lagt en plan - det vil tage mig 2 år. Jeg sidder med papiret nu, og skal egentlig blot betale for min tilmelding, og så møde op på skolen d. 14. august og så kører bussen. Det er virkelig det jeg vil. Men samtidig tænker jeg - du er 25 og vil være knap 28 når (hvis) du starter på medicin. Jeg er bange for min families reaktion hvis jeg dropper ud og ryger på VUC. "Åh nej, endnu en ting hun ikke kunne finde ud af at gøre færdig). Økonomisk er der ingen problemer, vi klarer os fint på SU, det er rent tidsmæssigt og den slags. Jeg ved jo i realiteten heller ikke om jeg KAN få snittet til at læse medicin. Jeg er godt begavet, og føler mig ret sikker på at jeg sagtens kan, men det er ikke en givet ting ligesom min plads på sygeplejerskeuddannelsen er. Bliver jeg på min pind er jeg garanteret job om 2,5 år, hvorimod hvis jeg dropper ud går der 8 år før jeg er færdig som læge. Det kan godt give mig lange hynder at tænke på.
Jeg kunne blive en rigtig god sygeplejerske - men jeg vil ikke være god, jeg vil være fantastisk. Og jeg ville kunne blive en fantastisk læge. Men jeg er sådan i tvivl.
Hvad ville i gøre? Blive på jeres sikre pind og nøjes, eller tage springet og håbe på det bedste?
Hører også gerne fra folk som har stået i samme situation som mig.
Mange hilsner og tak på forhånd