Som lærer i sprogtilegnelse, vil jeg lige påpege, at det er vigtigt, at der er plads til at barnet også må udtrykke sig på det sprog, som falder ham naturligt.
Man presser psyken hos mennesker, hvis der aldrig er et frirum til at udtrykke sorg, vrede eller glæde på et sprog, hvor man kan.
Sproget skal nok komme, og i skal i hverdagssamtaler tale de ekstra sprog i vil. også op jeg fokusere på 2 sprog. Man kan sagtens lære et nyt sprog som 4-årig, 7-årig osv. Tænk på alle de flygtningebørn, som kommer til dk som 13-årig og kan dansk på et år.
Derfor:
1. Max to sprog, hvis barnet ikke er god på sit modersmål. Dette skal I indtil barnet kan udtrykke sig flyvende på de to sprog. Herefter indfører i et tredje.
2. Tving ALDRiG barnet til at forklare situationer på andet end det sprog, barnet har lyst til. Barnet. Kan opfatte en situation som ubehagelig, og den voksne synes det ikke, og "tvinger" barnet til at forklare sig på et andet sprog. Dette er ikke godt. Sæt i stedet for ord på dagligdagsting. Som "nu vasker vi op. Se, vi tørrer glassene af osv"
derudover; held og lykke
det skal nok gå
Anmeld
Citér