Frustreret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juni 2017

Mamalu

Profilbillede for Mamalu
Bananaalice skriver:

Det er lidt sjovt børn kan gentage alt, og så tror vi at de så kan sige det "Kan du sige rumskumsnusk?" "Rumskumssnusk" "åårh hvad, han kan sige rumskumssnusk" Han kan sige lige det du beder ham om. Jeg tænker du skal prøve at spørge til ting i stedet (men du har sikkert prøvet alt). Men han skal komme med svaret. Du skal spørge meget mere "hvem er det? Hvad er det?" "Hvad har du lavet i vuggestue?" "hvor er..." "hvem er jeg?" Og er han helt "clueless" må du gerne sige "Det er da mor" eller "det er en bil", men først hvis han ikke kan svare. Udfordre/opfordre ham til selv at sige ordene, i stedet for at få fortalt hvad tingene er til at starte med. 

Igen, jeg tror på du har prøvet alt, det var bare lige for at komme med eksempler  

Du har ret, men tidligere har han ikke en gang gentaget ord. Så jeg blev glad fordi jeg så det som et fremskridt. Jeg prøver også at spørge især når vi sidder med en billedebog hvor jeg peger og spørger hva d er det? Det er ik så tit han svarer. Han er god til at lave dyrelyde og siger fx også  and. 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

16. juni 2017

Mamalu

Profilbillede for Mamalu
Mortilah skriver:

Logopædie er gratis i Tyskland frem til dit barn er 18. Sygekassen betaler. I Tyskland går rigtig mange børn til logopædie og det er bestemt ikke noget unormalt i det. Du kunne jo spørge lægen..

En af vores børn talte meget sent og det viste sig at være slemt med ørene.. han går til logopædie og fik i øvrigt dræn. 

Tak for dit svar Min søn har også fået hans ører tjekket og havde på det tidspunkt lidt væske som ikke behøvede dræn og som gik væk afsig selv. Vi har gået til regelmæssig tjek hos ørelægen. Og børnelægen er også opmærksom på det med hans tale og vi har en tid hos hende om en måned til et tjek. Derefter vil hun vurdere om han har brug for logopædie. Hvilket vi ser meget frem til. 

Anmeld Citér

16. juni 2017

MorTil3+

Profilbillede for MorTil3+

Har du været ved ørelæge eller er det egen læge der har tjekket ørerne??

Anmeld Citér

16. juni 2017

Mamalu

Profilbillede for Mamalu
MorTil3+ skriver:

Har du været ved ørelæge eller er det egen læge der har tjekket ørerne??

Vi har været ved ørelægen. Han havde som sagt lidt væske i ørerne. Så lavede han også en høretest som viste at hans hørelse ikke fejlede noget. 

Anmeld Citér

16. juni 2017

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg har en dreng på 2,4 og han snakker godt nok en del, men bortset fra det, så passer ALT andet du beskriver præcist på ham.

Han hører så afgjort ikke hvad jeg siger hvis det er noget han ikke må (hoppe i sengen, sidde ordentligt ved bordet osv), jeg kan gentage mig selv 70 gange (i øvrigt helt det samme med storesøster på 5). Hvis jeg derimod hvisker om han vil have en is, så fejler hørelsen ingenting!

Han er også rimelig aggressiv, overfor alt og alle. Han er så småt ved at forstå at han ikke må slå os, og siger nu istedet dumme mor/far når han bliver sur - det sker mange gange hver dag. Han har netop idag skubbet en af de andre børn henne i VG, og fik en del ballade for det, fordi han er en stor og stærk dreng med en del kræfter, og kan således gøre en del skade på et mindre barn.

Det er alderssvarende adfærd - de kan endnu ikke udtrykke deres frustration ordentligt med sproget, og har endnu ikke helt lært at styre deres impulser - intet unormalt der.

Mht sprog så ER der bare mega stor forskel på børn, jeg er selv overrasket hvor stor forskel der er på vores 2, hvor vores pige jo nærmest talte flydende i den alder, og udtalte ordene super flot. Vores dreng snakker meget, men udtalen er virkelig dårlig, og folk der ikke kender ham kan ikke nødvendigvis forstå hvad han siger.

Jeg tænker også personlighed kan spille ind - nogen kaster sig frygtløst ud i tingene, andre holder sig tilbage indtil de ved de kan. Måske begynder han bare at snakke flydende fra den ene dag til den anden. Selvfølgelig er det ingen skade til at få noget hjælp, men jeg synes ærlig talt ikke det lyder alarmerende.

Anmeld Citér

16. juni 2017

Mamalu

Profilbillede for Mamalu
Lomm skriver:

Jeg har en dreng på 2,4 og han snakker godt nok en del, men bortset fra det, så passer ALT andet du beskriver præcist på ham.

Han hører så afgjort ikke hvad jeg siger hvis det er noget han ikke må (hoppe i sengen, sidde ordentligt ved bordet osv), jeg kan gentage mig selv 70 gange (i øvrigt helt det samme med storesøster på 5). Hvis jeg derimod hvisker om han vil have en is, så fejler hørelsen ingenting!

Han er også rimelig aggressiv, overfor alt og alle. Han er så småt ved at forstå at han ikke må slå os, og siger nu istedet dumme mor/far når han bliver sur - det sker mange gange hver dag. Han har netop idag skubbet en af de andre børn henne i VG, og fik en del ballade for det, fordi han er en stor og stærk dreng med en del kræfter, og kan således gøre en del skade på et mindre barn.

Det er alderssvarende adfærd - de kan endnu ikke udtrykke deres frustration ordentligt med sproget, og har endnu ikke helt lært at styre deres impulser - intet unormalt der.

Mht sprog så ER der bare mega stor forskel på børn, jeg er selv overrasket hvor stor forskel der er på vores 2, hvor vores pige jo nærmest talte flydende i den alder, og udtalte ordene super flot. Vores dreng snakker meget, men udtalen er virkelig dårlig, og folk der ikke kender ham kan ikke nødvendigvis forstå hvad han siger.

Jeg tænker også personlighed kan spille ind - nogen kaster sig frygtløst ud i tingene, andre holder sig tilbage indtil de ved de kan. Måske begynder han bare at snakke flydende fra den ene dag til den anden. Selvfølgelig er det ingen skade til at få noget hjælp, men jeg synes ærlig talt ikke det lyder alarmerende.

Mange tak for dit svar. Det er godt at høre at vi ikke er de eneste. Jeg håber også at det kommer lige pludselig så vi kan blive rolige. Du nævner at din datter talte flydende-jeg har flere gange hørt at piger er hurtigere med udvikling i forhold til drenge. Men ja nu må vi se. Nu bor vi også i tyskland så han hører jo også mere end et sprog. Så måske har det også haft en negativ påvirkning. 

Anmeld Citér

17. juni 2017

Lomm

Profilbillede for Lomm
Mamalu skriver:

Mange tak for dit svar. Det er godt at høre at vi ikke er de eneste. Jeg håber også at det kommer lige pludselig så vi kan blive rolige. Du nævner at din datter talte flydende-jeg har flere gange hørt at piger er hurtigere med udvikling i forhold til drenge. Men ja nu må vi se. Nu bor vi også i tyskland så han hører jo også mere end et sprog. Så måske har det også haft en negativ påvirkning. 

Ja jeg har også godt hørt det med piger, men er overrasket over HVOR stor forskellen er, der er jo mere end 6 mdr imellem deres udvikling (det samme med ble, vores pige brugte potte før hun blev 2, drengen viser absolut ingen interesse for det).

Vi har også 2 sprog herhjemme, da far er fra Italien - vores dreng taler dansk og forstår italiensk, og kan også gentage ord på italiensk, men snakker det endnu ikke som sådan.

Nu ved jeg ikke om din mand er tysker, men hvis han er dansk ligesom dig vil jeg tro det spiller ind - så er der jo en skarp opdeling mellem de 2 sprog, og så får han jo kun øvet sig på dansk nogle få timer hver dag. 

De siger jo at der ved flere sprog kan være forsinkelse på at tale, da de bliver forvirrede og først skal lære at "dele hjernen op". Man kan godt forstå det må være svært for dem, de skal lige lære det dobbelte af alle andre børn, og så forholde sig til 2 sæt grammatiske regler, men til gengæld bliver det så en kæmpe force senere i livet 

Anmeld Citér

17. juni 2017

Mamalu

Profilbillede for Mamalu
Lomm skriver:

Ja jeg har også godt hørt det med piger, men er overrasket over HVOR stor forskellen er, der er jo mere end 6 mdr imellem deres udvikling (det samme med ble, vores pige brugte potte før hun blev 2, drengen viser absolut ingen interesse for det).

Vi har også 2 sprog herhjemme, da far er fra Italien - vores dreng taler dansk og forstår italiensk, og kan også gentage ord på italiensk, men snakker det endnu ikke som sådan.

Nu ved jeg ikke om din mand er tysker, men hvis han er dansk ligesom dig vil jeg tro det spiller ind - så er der jo en skarp opdeling mellem de 2 sprog, og så får han jo kun øvet sig på dansk nogle få timer hver dag. 

De siger jo at der ved flere sprog kan være forsinkelse på at tale, da de bliver forvirrede og først skal lære at "dele hjernen op". Man kan godt forstå det må være svært for dem, de skal lige lære det dobbelte af alle andre børn, og så forholde sig til 2 sæt grammatiske regler, men til gengæld bliver det så en kæmpe force senere i livet 

Sjovt du lige nævner det med potten. Det er min dreng nemlig heller ik interesseret i. Nåh så i har også mere end et sprog :-) Ja det er ik sjovt for de kære små. Jeg har snakket med pædagogen om at vi må fokusere på et sprog ad gangen, hvilket bliver tysk. I håb om at det gør tingene nemmer for ham. Håber virkelig det bare er talen der er forsinket og at der ikke er andet galt. 

Anmeld Citér

18. juni 2017

Lomm

Profilbillede for Lomm
Mamalu skriver:

Sjovt du lige nævner det med potten. Det er min dreng nemlig heller ik interesseret i. Nåh så i har også mere end et sprog :-) Ja det er ik sjovt for de kære små. Jeg har snakket med pædagogen om at vi må fokusere på et sprog ad gangen, hvilket bliver tysk. I håb om at det gør tingene nemmer for ham. Håber virkelig det bare er talen der er forsinket og at der ikke er andet galt. 

Jeg er så ikke enig med pædagogen - du skal ALTID tale til ham på dit modersmål, og insistere på at han svarer dig på dansk. Alt andet er synd for både barnet samt danske familie medlemmer.

Ud fra det du beskriver er jeg ikke bekymret (ja, ved godt det selvfølgelig er noget andet for dig ), jeg tror simpelthen det er et mix af flere sprog + hans personlighed. Det skal nok komme!

Bruger I tablet? Man kan jo få apps hvor der kommer et billede af fx en gris, hvor ordene så bliver sagt på begge sprog. Jeg kigger lige hvad dem vi har hedder.

Anmeld Citér

18. juni 2017

Lomm

Profilbillede for Lomm

Den jeg lige tænkte på hedder Animal and Tool - man kan så vælge de 2 sprog man har brug for. Men der findes også masser af andre udgaver, og man kan jo også bare vælge en med fx dyrelyde og så sidde sammen med barnet og øve ordene. En rigtig god er Sound Touch, den er gratis i basis udgaven

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+