Jeg har en dreng på 2,4 og han snakker godt nok en del, men bortset fra det, så passer ALT andet du beskriver præcist på ham.
Han hører så afgjort ikke hvad jeg siger hvis det er noget han ikke må (hoppe i sengen, sidde ordentligt ved bordet osv), jeg kan gentage mig selv 70 gange (i øvrigt helt det samme med storesøster på 5). Hvis jeg derimod hvisker om han vil have en is, så fejler hørelsen ingenting!
Han er også rimelig aggressiv, overfor alt og alle. Han er så småt ved at forstå at han ikke må slå os, og siger nu istedet dumme mor/far når han bliver sur - det sker mange gange hver dag. Han har netop idag skubbet en af de andre børn henne i VG, og fik en del ballade for det, fordi han er en stor og stærk dreng med en del kræfter, og kan således gøre en del skade på et mindre barn.
Det er alderssvarende adfærd - de kan endnu ikke udtrykke deres frustration ordentligt med sproget, og har endnu ikke helt lært at styre deres impulser - intet unormalt der.
Mht sprog så ER der bare mega stor forskel på børn, jeg er selv overrasket hvor stor forskel der er på vores 2, hvor vores pige jo nærmest talte flydende i den alder, og udtalte ordene super flot. Vores dreng snakker meget, men udtalen er virkelig dårlig, og folk der ikke kender ham kan ikke nødvendigvis forstå hvad han siger.
Jeg tænker også personlighed kan spille ind - nogen kaster sig frygtløst ud i tingene, andre holder sig tilbage indtil de ved de kan. Måske begynder han bare at snakke flydende fra den ene dag til den anden. Selvfølgelig er det ingen skade til at få noget hjælp, men jeg synes ærlig talt ikke det lyder alarmerende.
Anmeld
Citér