Offentlig amning - Hvorfor er det en debat?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juni 2017

Flomama

Mor11 skriver:

jeg tror vitterligt de "sager" man hører om er sjædenheder. Jeg ammede begge mine børn (hhv fra 2011 og 2014) alle steder. Har ikke hørt et kny eller fået et blik - ikke jeg har set i hvertfald. 

Og mht det der eksperiment. Det er fra USA. Amerikaneres mentalitet er sgu ikke helt som her. (Sorry til de medlemmer der bor i USA) ingen i dk ville være så direkte hvis de passerede en ammende mor og af uvisse årsager selv var imod amning. Her kigger vi jo dårligt på hinanden når vi går på gaden altså. 

Jeg er sygt træt af debatten, for jeg tror virkeig ikke  problemet er ret stort i virkeligheden. Men det BLIVER større med mediernes dækning af det. De tager det op igen og igen og igen på fb. Og så kan folk sidde der og shame bag skærmen og nye og kommende mødre bliver pludselig vildt usikre når de læser at alle de mennesker føler foragt når/hvis de ammer.. men for helvede! Fuck da dem! Det er dem med problemet! Og i virkeligheden fylder det nok ikke så meget, for så havde flere vel ytret sig I offentligheden. Men det sker jo ikke.. når det kommer til stykket ved folk godt at de skal lukke arret og kigge den anden vej.. det er en BABY! Og babyer spiser fra brystet fra naturens side. Slut

Non taken

folk herover er sgu noget sippede engang imellem 

jeg havde den undeligste oplevelse med to mænd. De var vel i midt eller slut tyverne, vi var inde i samme sko butik den ene fyr går så og fortæller (temmelig højlydt) at han har slikket en eller pige i rumpen i weekenden og det havde hun åbenbart været helt vild med og det samme havde han så. Når ja fred vær med det tænker jeg. 

Jeg betaler og går ud og det samme gør de 2 mænd. Lige udenfor sidder en dame og ammer i indgangen ( Vi bor i Florida så det er fuldstændig latterlig varmt og man kan ikke bare sidde der midt i solen) røvslikker manden kommentere højlydt på hvor incest agtig det var hun ammede sådan en stor unge ( ud fra væremåde gætter jeg på en lang 6 måneders baby) og hvor klamt det er at spise noget der kommer ud af et andet menneske. 

Det flyver så ud af mig. At han tydeligvis ikke fandt det klamt at slikke Brunobakterier fra tilfældig mennesker i byen. Men en babys mad er simpelthen klamt?  Først blev han helt paf så kaldte han mig en rid mom (latterlig groft oversat) jeg bad ham æde lidt sur mås og alle gik i "glæde". 

Simpelthen for mærkelig en oplevelse. Moren tog det iøvrigt ret cool. Hun grinte af vores diskussion og gav min 4 årige dreng lov til at se baby spise. ( vi har ingen babyer i vores omgangskreds så babyer er meget spændende når han ser dem)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2017

migxher

Flomama skriver:

Non taken

folk herover er sgu noget sippede engang imellem 

jeg havde den undeligste oplevelse med to mænd. De var vel i midt eller slut tyverne, vi var inde i samme sko butik den ene fyr går så og fortæller (temmelig højlydt) at han har slikket en eller pige i rumpen i weekenden og det havde hun åbenbart været helt vild med og det samme havde han så. Når ja fred vær med det tænker jeg. 

Jeg betaler og går ud og det samme gør de 2 mænd. Lige udenfor sidder en dame og ammer i indgangen ( Vi bor i Florida så det er fuldstændig latterlig varmt og man kan ikke bare sidde der midt i solen) røvslikker manden kommentere højlydt på hvor incest agtig det var hun ammede sådan en stor unge ( ud fra væremåde gætter jeg på en lang 6 måneders baby) og hvor klamt det er at spise noget der kommer ud af et andet menneske. 

Det flyver så ud af mig. At han tydeligvis ikke fandt det klamt at slikke Brunobakterier fra tilfældig mennesker i byen. Men en babys mad er simpelthen klamt?  Først blev han helt paf så kaldte han mig en rid mom (latterlig groft oversat) jeg bad ham æde lidt sur mås og alle gik i "glæde". 

Simpelthen for mærkelig en oplevelse. Moren tog det iøvrigt ret cool. Hun grinte af vores diskussion og gav min 4 årige dreng lov til at se baby spise. ( vi har ingen babyer i vores omgangskreds så babyer er meget spændende når han ser dem)

You go girl! 

Fuck en underlig mand  hvordan kan amning være mere klamt en numse slikkeri....

Anmeld Citér

9. juni 2017

Flomama

migxher skriver:

You go girl! 

Fuck en underlig mand  hvordan kan amning være mere klamt en numse slikkeri....

Mega underligt  

jeg vil til enhver tid heller tage en shot mm end en Bruno 

Anmeld Citér

9. juni 2017

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn
AnoMom skriver:

Jeg er sådanset ligeglad med hvad de forskellige anbefaler. For ikk så længe siden kom det frem at ny forskning fraråder amning efter 6 mdr pga ophobning af flourstoffer. Men det er slet ikke det at det handler om. 

Jeg synes det er klamt og grænseoverskridende at se på at så stort et barn bliver ammet. Men som sagt så går der intet af mig af bare at kigge den anden vej uden at sende væmmelses øjne mod eller kommenterer på det til den ammende. For jeg har respekt nok til at vide at folk er forskellige og med forskellige holdninger. Og hvis den ammende kvinde mener det er det rigtige at amme så længe. Så fred være med det. Men derfor må jeg vel gerne synes det er klamt så længe jeg ikke stirrer på hende eller siger det til hende. Igen jeg ser bare den anden vej. 

Ja, du må da synes, hvad du vil, og du er da langt fra den eneste, der synes sådan. Men det hænger måske mere sammen med, at det er usædvanligt i vores del af verden at se større børn blive ammet. Andre steder i verden ammer kvinder jo meget længere, end vi gør her i landet. Modermælk er vildt sundt - også længe efter det første leveår, så det er sku ærgerligt, at der er den holdning til amning, at det er 'klamt'. 

Anmeld Citér

10. juni 2017

AnoMom

Morogbarn skriver:

Ja, du må da synes, hvad du vil, og du er da langt fra den eneste, der synes sådan. Men det hænger måske mere sammen med, at det er usædvanligt i vores del af verden at se større børn blive ammet. Andre steder i verden ammer kvinder jo meget længere, end vi gør her i landet. Modermælk er vildt sundt - også længe efter det første leveår, så det er sku ærgerligt, at der er den holdning til amning, at det er 'klamt'. 

Jeg siger ikke amning er klamt. Det har du misforstået. Jeg siger at jeg synes at amning af børn på omkring 1 år og derover er klamt. Små spædbørn der lever af modermælk og er afhængige af kun at få mad fra bryst. Det rører mig ikke. 

Men igen. Det er min holdning og jeg kan ikke gøre for at jeg synes det er klamt. Det er nu engang bare den følelse jeg får når jeg ser det. Men ved også at det er MIT problem og MIN følelse og det skal ikke gå udover andre med modsat holdning. Så derfor er jeg all in for at kvinder ammer offentligt. 

Anmeld Citér

10. juni 2017

Mille123

AnoMom skriver:

Jeg er sådanset ligeglad med hvad de forskellige anbefaler. For ikk så længe siden kom det frem at ny forskning fraråder amning efter 6 mdr pga ophobning af flourstoffer. Men det er slet ikke det at det handler om. 

Jeg synes det er klamt og grænseoverskridende at se på at så stort et barn bliver ammet. Men som sagt så går der intet af mig af bare at kigge den anden vej uden at sende væmmelses øjne mod eller kommenterer på det til den ammende. For jeg har respekt nok til at vide at folk er forskellige og med forskellige holdninger. Og hvis den ammende kvinde mener det er det rigtige at amme så længe. Så fred være med det. Men derfor må jeg vel gerne synes det er klamt så længe jeg ikke stirrer på hende eller siger det til hende. Igen jeg ser bare den anden vej. 

Det er korrekt at forskning viser tegn på at der er flere ikke så heldige stoffer i modermælken, men der anbefaler Sundhedsstyrelsen på trods af de stoffer stadig, at man ammer til min. 1 år (delvist som det bliver ældre selvfølgelig) - jeg synes ikke noget er klamt ved at amme et barn, men jeg synes selvfølgelig man som ammende skal være lige så respektfuld som dem der skal tage hensyn til den ammende. - så vidt muligt har jeg altid benyttet mig af indrettede rum, men hvis ikke der lige har været sådan et i nærheden har jeg dækket mig til, ligeså meget fordi jeg ikke gider at have andre til at glo på mine madpakker 

Anmeld Citér

10. juni 2017

AnoMom

Mille123 skriver:

Det er korrekt at forskning viser tegn på at der er flere ikke så heldige stoffer i modermælken, men der anbefaler Sundhedsstyrelsen på trods af de stoffer stadig, at man ammer til min. 1 år (delvist som det bliver ældre selvfølgelig) - jeg synes ikke noget er klamt ved at amme et barn, men jeg synes selvfølgelig man som ammende skal være lige så respektfuld som dem der skal tage hensyn til den ammende. - så vidt muligt har jeg altid benyttet mig af indrettede rum, men hvis ikke der lige har været sådan et i nærheden har jeg dækket mig til, ligeså meget fordi jeg ikke gider at have andre til at glo på mine madpakker 

Og stor respekt for det. Men om du så ikke dækkede dig til. Så havde jeg stadig ikke set skævt til dig på trods af mit syn på amning af børn på den alder  

og som nævnt tidligere. Så er jeg ligeglad med hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler. Det ændre jo ikke på den følelse jeg har omkring det. 

Sundhedsstyrelsen anbefaler også man spiser fisk det gør jeg heller ikke fordi jeg ikke kan lide det. Kan jeg jo ikke gøre for  

Anmeld Citér

10. juni 2017

MiniMe2005

grinny skriver:

Jeg blev paf og sagde intet og jeg tænker tit at jeg skulle have fortalt hende at man ikke bare sådan kunne pege fingre af folk, men samtidig er jeg også glad for at jeg ikke sagde noget for jeg skal egentlig ikke forsvare og forklare hvorfor mit barn får erstatning.

Kunne jeg amme ville jeg være lykkelig og rigere både på tid og pengekontoen! Intet ønske er større end amning men det duede ikke 

Og så kan sådan en kvinde få mig helt ned i sølet og tvære mig ud! Værst af alt er, at hun fik mig den aller første gang jeg købte erstatning hvor jeg i samarbejde med læge og sygehuset om natten havde aftalt at smide håndklædet i ringen! 

Jeg kommer aldrig til at forstå, hvorfor der er nogen, der synes, det er i orden at shame kvinder, der giver flaske.

Og du har i øvrigt ret i, at det er et problem! Vi gav erstatning, når vores søn for eksempel blev passet, og jeg kan huske, at jeg var nervøs, når jeg købte erstatning, fordi jeg ikke ville have, at andre tænkte, at jeg var en dårlig mor. Og det er sgu ikke i orden! 

Jeg besluttede mig for at spørge dem, der kunne finde på at kritisere, om de slet ikke kunne komme på nogen som helst naturlig grund til, at jeg ikke ammede. Om det kunne tænkes, at jeg for eksempel havde været syg (underforstået brystkræft), og derfor ikke havde noget valg. Kun for at lukke munden på og for at få dem til at forstå, hvor vanvittig upassende det er, at de kommenterer på andres valg uden at kende baggrunden.

Det blev heldigvis aldrig aktuelt for mig, og da jeg jo ammede, var jeg forskånet for mange ture efter mme, men jeg jeg en lille smagsprøve på nogle af de følelser, flaskemødre kan have. Og det er ikke i orden, at man skal have de følelser eller hele tiden forsvare sit valg. Især fordi det slet ikke er sikkert, at man har haft et valg. 

Så hvis der endelig skal tages en debat, er det den.

Anmeld Citér

10. juni 2017

Elskeratværemoar

AnoMom skriver:

Jeg siger ikke amning er klamt. Det har du misforstået. Jeg siger at jeg synes at amning af børn på omkring 1 år og derover er klamt. Små spædbørn der lever af modermælk og er afhængige af kun at få mad fra bryst. Det rører mig ikke. 

Men igen. Det er min holdning og jeg kan ikke gøre for at jeg synes det er klamt. Det er nu engang bare den følelse jeg får når jeg ser det. Men ved også at det er MIT problem og MIN følelse og det skal ikke gå udover andre med modsat holdning. Så derfor er jeg all in for at kvinder ammer offentligt. 

Dejligt at høre, at det er nogle der kan se ud over selv, og bare kigge den anden vej, hvis de har et problem med kvinder der ammer offentligt. Hvis bare alle folk gjorde det, så var der plads til alle. 

Anmeld Citér

10. juni 2017

januar16

grinny skriver:

Problemet er faktisk vendt til at man nu peger fingre af flaskemødre 

Det er fint der har været så stort et fokus på amning for det ER normalt og det ER okay, problemet er bare at man nu har gjort det "så normalt" at man skal forsvare flaske og det er fandme øv! 

Jeg er blevet stoppet i Aldi af en dame der bare lige ville fortælle mig at mit barn har bedst af bryst og at jeg ikke burde give erstatning! 

Begge dele er okay at jeg elsker at se mødre der ammer når barnet er sulten lige meget hvor eller hvornår - jeg er dog pisse misundelig 

Det er jeg ked af at du har oplevet. Folk skal virkelig bare passe sig selv.

Jeg har kun mødt mødre der har prøvet men måtte opgive af forskellige årsager. Eller har måtte supplere til produktionen kom ordentlig igang.

Derfor antager jeg også at der er prøvet amning. Jeg tror at det er de færreste i dk der går direkte på flaske uden grund. Men det de jo bare min erfaring. Vil dog nok kunne komme til at spørge hvorfor hvis det er en jeg kender. 

Tilbage til tråden: jeg har ikke oplevet grimme kommentarer. Er ellers rimelig afslappet i forhold til det. Men min dreng på 5 mdr bliver hurtigt distraheret når der sker noget omkring ham så det bliver kun til korte tåre når vi er ude. Og det går helt galt hvis nogen snakker til mig/ sidder tæt på og ligger. Da han var helt lille var det heldigvis ikke et problem.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.