Offentlig amning - Hvorfor er det en debat?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juni 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

jeg tror vitterligt de "sager" man hører om er sjædenheder. Jeg ammede begge mine børn (hhv fra 2011 og 2014) alle steder. Har ikke hørt et kny eller fået et blik - ikke jeg har set i hvertfald. 

Og mht det der eksperiment. Det er fra USA. Amerikaneres mentalitet er sgu ikke helt som her. (Sorry til de medlemmer der bor i USA) ingen i dk ville være så direkte hvis de passerede en ammende mor og af uvisse årsager selv var imod amning. Her kigger vi jo dårligt på hinanden når vi går på gaden altså. 

Jeg er sygt træt af debatten, for jeg tror virkeig ikke  problemet er ret stort i virkeligheden. Men det BLIVER større med mediernes dækning af det. De tager det op igen og igen og igen på fb. Og så kan folk sidde der og shame bag skærmen og nye og kommende mødre bliver pludselig vildt usikre når de læser at alle de mennesker føler foragt når/hvis de ammer.. men for helvede! Fuck da dem! Det er dem med problemet! Og i virkeligheden fylder det nok ikke så meget, for så havde flere vel ytret sig I offentligheden. Men det sker jo ikke.. når det kommer til stykket ved folk godt at de skal lukke arret og kigge den anden vej.. det er en BABY! Og babyer spiser fra brystet fra naturens side. Slut

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2017

migxher

Jeg forstår slet ikke hvorfor noget så uskyldigt og naturligt skal være så meget til debat. Amning burde være være noget man gjorde og så var det ellers det. 

Jeg ammer selv min søn på 7 måneder og det gør jeg altså når han beder om det ligemeget hvor vi er, Så må folk glo den anden vej hvis de ikke gider se på det. Ikke at der er særlig meget at se faktisk, min søn dækker jo brystet. Og faktisk er jeg endda så fræk at jeg ikke spørger om lov til at amme når vi er ude, jeg ammer bare  slemme mig. 

Anmeld Citér

9. juni 2017

bøllen

imamom skriver:

http://enmorsperspektiv.dk/2017/06/09/offentlig-amning-stop-nu-den-debat/

Hvad er jeres syn på offentlig amning? Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det er så slemt - kontra busreklamer med bryster - nøgne bryster på stranden osv?... 

Jeg får helt ondt i maven når jeg læser om nybagte mødre som undgår amning ude , at frygt for offentlighedens reaktioner. For mig er der intet mere naturligt end en baby som ammes. Det kan simpelthen ikke passe , at det skal gøres til noget forbudt . Kommer nok aldrig til at forstå at man kan forarges over en mor som giver bryst. Tror de fleste mødre undgår at flashe hele brystet . 

Anmeld Citér

9. juni 2017

MorTil3+

imamom skriver:

http://enmorsperspektiv.dk/2017/06/09/offentlig-amning-stop-nu-den-debat/

Hvad er jeres syn på offentlig amning? Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det er så slemt - kontra busreklamer med bryster - nøgne bryster på stranden osv?... 

Jeg har ammet 3 børn den ældste bliver snart 11, de to store blev ammet i et år og den mindste i 4 mdr og har aldrig oplevet noget negativt fra nogen overhovedet. og nu er jeg en kvinde med temperament så hvis jeg havde oplevet noget havde de fået af vide at de skulle holde deres kæft og glo den anden vej og hvis jeg blev smidt ud et sted ville jeg ligesom dig gå uden at betale. 

Anmeld Citér

9. juni 2017

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn
AnoMom skriver:

Jeg har ingen problemer med offentlig amning. Men ærligt synes det er skummelt at se en mor amme sit 1 årige barn offentligt. I mine øjne har et barn ikke akut behov for amning i den alder. MEN!! Jeg kigger bare væk. At jeg har den holdning skal ikke gå udover de mødre der har det fint med det. 

Så frem med yveret de damer. Jeg kigger bare den anden vej

Interessant, at du synes et barn på 1 år er for stort til at blive ammet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler jo delvis amning til minimum 1 år og gerne længere, og WHO anbefaler det til minimum 2 år.  

Hvad er det, der sker med barnet, når det bliver  1 år, siden det pludselig er vildt ulækkert, at det bliver ammet?

Anmeld Citér

9. juni 2017

Carina:-)

Jeg har ammet off med alle mine og har da indimellem oplevet forargelse men ikke noget så slemt som med den yngste.

Jeg var til øre læge med min ene søn og min nyfødte græd efter mad.

Jeg satte mig uden for venteområdet på en stol hvor de 3 sekretærer så sad med ryggen til.

Men det forhindrede ikke de 3 gamle koste at skiftens til at vende sig om og stirre forarget på mig vride mundvigene ned ad og hele luften var tyk af shame

Jeg er normalt ikke sådan til at vælte men det var så ubehageligt.

Jeg svedte og synes bare babyen spiste i en uendelighed. 

Jeg valgte at skifte ørelæge .

Ellers har det bare været sådan noget med en enkelt der har gloet lidt for meget og det er jeg bedøvende ligeglad med- men kommer aldrig til at forstå at noget der burde være så uskyldig og naturligt bliver talt ned til at være beskidt unaturligt og ækelt.

Anmeld Citér

9. juni 2017

AnoMom

Morogbarn skriver:

Interessant, at du synes et barn på 1 år er for stort til at blive ammet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler jo delvis amning til minimum 1 år og gerne længere, og WHO anbefaler det til minimum 2 år.  

Hvad er det, der sker med barnet, når det bliver  1 år, siden det pludselig er vildt ulækkert, at det bliver ammet?

Jeg er sådanset ligeglad med hvad de forskellige anbefaler. For ikk så længe siden kom det frem at ny forskning fraråder amning efter 6 mdr pga ophobning af flourstoffer. Men det er slet ikke det at det handler om. 

Jeg synes det er klamt og grænseoverskridende at se på at så stort et barn bliver ammet. Men som sagt så går der intet af mig af bare at kigge den anden vej uden at sende væmmelses øjne mod eller kommenterer på det til den ammende. For jeg har respekt nok til at vide at folk er forskellige og med forskellige holdninger. Og hvis den ammende kvinde mener det er det rigtige at amme så længe. Så fred være med det. Men derfor må jeg vel gerne synes det er klamt så længe jeg ikke stirrer på hende eller siger det til hende. Igen jeg ser bare den anden vej. 

Anmeld Citér

9. juni 2017

grinny

altogintet skriver:

Ej det er fandeme heller ikke okay, bare sådan at stoppe op og blande sig i andres valg. Mon ikke du har en grund til, at du gør, som du gør

Hvordan reagere du på det? Jeg tror jeg ville blive helt paf og sikkert også ked af det. 

Jeg blev paf og sagde intet og jeg tænker tit at jeg skulle have fortalt hende at man ikke bare sådan kunne pege fingre af folk, men samtidig er jeg også glad for at jeg ikke sagde noget for jeg skal egentlig ikke forsvare og forklare hvorfor mit barn får erstatning.

Kunne jeg amme ville jeg være lykkelig og rigere både på tid og pengekontoen! Intet ønske er større end amning men det duede ikke 

Og så kan sådan en kvinde få mig helt ned i sølet og tvære mig ud! Værst af alt er, at hun fik mig den aller første gang jeg købte erstatning hvor jeg i samarbejde med læge og sygehuset om natten havde aftalt at smide håndklædet i ringen! 

Anmeld Citér

9. juni 2017

altogintet

grinny skriver:

Jeg blev paf og sagde intet og jeg tænker tit at jeg skulle have fortalt hende at man ikke bare sådan kunne pege fingre af folk, men samtidig er jeg også glad for at jeg ikke sagde noget for jeg skal egentlig ikke forsvare og forklare hvorfor mit barn får erstatning.

Kunne jeg amme ville jeg være lykkelig og rigere både på tid og pengekontoen! Intet ønske er større end amning men det duede ikke 

Og så kan sådan en kvinde få mig helt ned i sølet og tvære mig ud! Værst af alt er, at hun fik mig den aller første gang jeg købte erstatning hvor jeg i samarbejde med læge og sygehuset om natten havde aftalt at smide håndklædet i ringen! 

Kan godt forstå du blev helt mundlam. Det var jeg også blevet. Og hvorfor er det lige, at det altid først er bagefter man kommer i tanke om alle de ting man skulle have sagt tilbage? 

Kan nu også sagtens følge dog i, at man slet ikke skal forsvare sit valg overfor fremmede. Hun havde sikkert ikke anerkendt det og grunden for valget alligevel. 

Men sgu da også mega tarveligt det så lige var første gang  

Anmeld Citér

9. juni 2017

altogintet

Mor11 skriver:

jeg tror vitterligt de "sager" man hører om er sjædenheder. Jeg ammede begge mine børn (hhv fra 2011 og 2014) alle steder. Har ikke hørt et kny eller fået et blik - ikke jeg har set i hvertfald. 

Og mht det der eksperiment. Det er fra USA. Amerikaneres mentalitet er sgu ikke helt som her. (Sorry til de medlemmer der bor i USA) ingen i dk ville være så direkte hvis de passerede en ammende mor og af uvisse årsager selv var imod amning. Her kigger vi jo dårligt på hinanden når vi går på gaden altså. 

Jeg er sygt træt af debatten, for jeg tror virkeig ikke  problemet er ret stort i virkeligheden. Men det BLIVER større med mediernes dækning af det. De tager det op igen og igen og igen på fb. Og så kan folk sidde der og shame bag skærmen og nye og kommende mødre bliver pludselig vildt usikre når de læser at alle de mennesker føler foragt når/hvis de ammer.. men for helvede! Fuck da dem! Det er dem med problemet! Og i virkeligheden fylder det nok ikke så meget, for så havde flere vel ytret sig I offentligheden. Men det sker jo ikke.. når det kommer til stykket ved folk godt at de skal lukke arret og kigge den anden vej.. det er en BABY! Og babyer spiser fra brystet fra naturens side. Slut

Jeg tror også helt klart, at medierne er med til at blæse det op. Ligesom med alt andet. Og heldigvis, vil jeg næsten sige, er eksperimentet fra USA. Tror heller ikke folk herhjemme ville være helt så dømmende (udover facebook-krigerne )

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.