Indkøbsliste - Alt hvad du skal bruge til baby!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2017

lineog4

Alexandra Kirk skriver:

Jeg kan godt følge dig, og forstår hvad du mener.

Men der er flere årsager til at jeg netop ikke laver en must-have-liste.

Det er så forskelligt fra mor til mor, hvad man mener er et musthave. På det punkt er vi virkelig forskellige! For mig var en babynest jo f.eks. et musthave, men det ved jeg at der er mange andre, der ikke er enige i. Derfor lader jeg det være op til hver enkel, at vurdere behovet for de forskellige ting. Fordi at, da jeg selv stod i den situation, at jeg fandt lister over hvad man skulle bruge til en nyfødt, synes det var hamrende irriterende at finde halve lister, hvor der var mange ting der ikke var nævnt. De havde altså vurderet mit behov for mig, og andre kan da ikke vide hvad mit behov er. 

Og derfor vurderer jeg heller ikke hvad andres behov er, men lader dem selv om det.

Og synes man så at listen er for lang, eller fyldt med unødvendige ting, så kan man jo finde en anden liste, som indeholder knap så mange ting. Det er jo heldigvis op til en selv. :-)

Lidt sjovt for nu kiggede jeg så på den liste pg tænker du jo har lavet nogle fravalg, fx var en uro over puslepladsen, spejl ved puslepladsennoget af det jeg ville have på min liste. Det samme med er tæppe som baby kan ligge på på gulvet, tæppe til at svøbe med pg jeg kunne nok finde på mere, så du har jo egentlig også lavet en halv liste og lavet en vurdering. 

Og må så lige sige til første gangsmødre der måske læser med, for mig er den liste dobbelt så lang i forhold til hvad er nødvendigt og jeg har fx aldrig brugt 35 stofbleer - købte 10 og det var rigeligt. Skulle jeg lave en liste ville den hedde det absolut minimum som barnevogn, lift, seng, madras, dyne og puslebord og et minimum af tøj og smut så ud og køb når baby er kommet.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2017

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
lineog4 skriver:

Lidt sjovt for nu kiggede jeg så på den liste pg tænker du jo har lavet nogle fravalg, fx var en uro over puslepladsen, spejl ved puslepladsennoget af det jeg ville have på min liste. Det samme med er tæppe som baby kan ligge på på gulvet, tæppe til at svøbe med pg jeg kunne nok finde på mere, så du har jo egentlig også lavet en halv liste og lavet en vurdering. 

Og må så lige sige til første gangsmødre der måske læser med, for mig er den liste dobbelt så lang i forhold til hvad er nødvendigt og jeg har fx aldrig brugt 35 stofbleer - købte 10 og det var rigeligt. Skulle jeg lave en liste ville den hedde det absolut minimum som barnevogn, lift, seng, madras, dyne og puslebord og et minimum af tøj og smut så ud og køb når baby er kommet.

Det med listen, nu har jeg ikke børn, men tænkte også at jeg vil købe det meste basale, som jeg ved at jeg kommer til at bruge,(og så får man jo også gaver) og så kan man komme resten, som man har brug for det. 
Har set folk der bare har for meget tøj eller ting der ikke bliver brugt. Og det er synd. Hellere købe tingene hen af vejen.

Anmeld Citér

30. maj 2017

Elskeratværemoar

Nu har jeg jo aldrig skrevet noget om hvornår man skal købe tingene. Der står jo ikke at dele hele skal købes inden man føder - og igen - at man selv skal vurdere dit behov! Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det skal gøres til en diskussion, brug listen eller lad være, det er da ret simpel. Kan man få glæde af den, så er jeg glad, og kan man ikke, så er det også helt i orden. Vi kan desuden ikke alle være enige i hvad der skal skrive på sådan en liste. Dette er mit bud. Hvis man er uenig kan man jo lave sin egen. Det behøves ikke at være sværere end man selv gør det til.

Anmeld Citér

30. maj 2017

MiniMe2005

Alexandra Kirk skriver:

Nu har jeg jo aldrig skrevet noget om hvornår man skal købe tingene. Der står jo ikke at dele hele skal købes inden man føder - og igen - at man selv skal vurdere dit behov! Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det skal gøres til en diskussion, brug listen eller lad være, det er da ret simpel. Kan man få glæde af den, så er jeg glad, og kan man ikke, så er det også helt i orden. Vi kan desuden ikke alle være enige i hvad der skal skrive på sådan en liste. Dette er mit bud. Hvis man er uenig kan man jo lave sin egen. Det behøves ikke at være sværere end man selv gør det til.

Lad være med at dele din blog i en debat, hvis du ikke vil have, at folk debatterer. Så simpelt er det.

Jeg forstår ikke, hvorfor du bliver så knotten over det? Jeg tænker, at det da netop vil kunne hjælpe førstegangsfødende at høre andre mødres  meninger og erfaringer med sådanne lister. 

Jeg synes for eksempel selv, at de er komplet overflødige. Langt de fleste ting kan man sagtens undvære, og jeg synes ofte de er bygget op, så man får følelsen af, at man er nødt til at købe alt på dem. Jeg synes, det ville være langt federe med flere artikler, blogindlæg mm, som lagde mere vægt på at finde ud af, hvad ens behov er.

Anmeld Citér

30. maj 2017

Elskeratværemoar

MiniMe2005 skriver:

Lad være med at dele din blog i en debat, hvis du ikke vil have, at folk debatterer. Så simpelt er det.

Jeg forstår ikke, hvorfor du bliver så knotten over det? Jeg tænker, at det da netop vil kunne hjælpe førstegangsfødende at høre andre mødres  meninger og erfaringer med sådanne lister. 

Jeg synes for eksempel selv, at de er komplet overflødige. Langt de fleste ting kan man sagtens undvære, og jeg synes ofte de er bygget op, så man får følelsen af, at man er nødt til at købe alt på dem. Jeg synes, det ville være langt federe med flere artikler, blogindlæg mm, som lagde mere vægt på at finde ud af, hvad ens behov er.

Jamen det er jo nemlig det. Det er så forskelligt hvad mødre synes deres behov er! Mit behov var en babynest, men det er der mange andre der ikke har behov for. Og jeg kan jo ikke vide hvad andres behov er, da babyer er forskellige og behovene derfor er forskellige. Og jeg er bestemt ikke knotten, jeg forstår bare ikke folk kommentere på at der er lavet lister i forvejen, og at folk kun selv havde brugt 10 stofbleer, så 35 var alt for mange. Det er fint, men det kan jeg jo bare ikke bruge til så meget. Som sagt, så er det så forskelligt hvad folks behov er, så derfor kan listen ikke være skræddersyet til enhver mor. Og netop derfor har jeg skrevet at man må vurdere sit eget behov. Så der er jo ikke så meget at debattere om. 

Anmeld Citér

30. maj 2017

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Alexandra Kirk skriver:

Jamen det er jo nemlig det. Det er så forskelligt hvad mødre synes deres behov er! Mit behov var en babynest, men det er der mange andre der ikke har behov for. Og jeg kan jo ikke vide hvad andres behov er, da babyer er forskellige og behovene derfor er forskellige. Og jeg er bestemt ikke knotten, jeg forstår bare ikke folk kommentere på at der er lavet lister i forvejen, og at folk kun selv havde brugt 10 stofbleer, så 35 var alt for mange. Det er fint, men det kan jeg jo bare ikke bruge til så meget. Som sagt, så er det så forskelligt hvad folks behov er, så derfor kan listen ikke være skræddersyet til enhver mor. Og netop derfor har jeg skrevet at man må vurdere sit eget behov. Så der er jo ikke så meget at debattere om. 

Men hvorfor så lægge den ind? Hvad er den præcise grund til at ville vise den liste, når du jo sige at den ikke er bedre end andre? 

Anmeld Citér

30. maj 2017

MiniMe2005

Alexandra Kirk skriver:

Eller også skulle man helt lade være med at lave lister, når det er så pokkers individuelt, hvad folks behov og ønsker er...

Anmeld Citér

30. maj 2017

lineog4

Alexandra Kirk skriver:

Jeg må indrømme jeg simpelthen ikke forstår formålet med listen. Den er halv som de andre du kritiserer, for du har som dem udeladt ting (formodentlig absolut ikke med vilje, men du har bare ikke anet det kunne være et behov). Du er klar over at en liste aldrig repræsenterer det man skal bruge, men alene er vejledende og egentlig utrolig subjektiv.

Hvad skal den liste eller nogen liste for den sags skyld så gavne, og hvorfor skal den smides på en debatside, hvis den ikke må debatteres? Jeg skriver det om stofbleer som eksempel og ikke møntet på dig, men på de førstegangsmødre der må sidder derude og måske tro din liste er et udtryk for must have (ja ja det skriver du netop ikke, men da du skriver listen må du vel have haft en intention om at hjælpe og gøre det lettere; tag denne i hånden og så er du absolut ikke gået galt i byen). Du nævner selv i parentes efter nogle af tingene, at de ikke er nødvendige for alle, og så ligger der jo implicit at det er de andre ting så.

Ja undskyld jeg måske lyder lidt arghh, men bliver sgu lidt arghhh over alle dem der smider den ene liste efter den anden i hovedet på førstegangsforældre primært for at tjene (jeg tænker alle dine links kunne være en god forretning, men ved det selvfølgelig ikke). Hvorfor dog overhovedet råde førstegangs til at smide så mange penge ud på baby - hvorfor ikke råde dem til hvor de kan finde det billigt og brugt? Hvor er jeg dog glad for jeg var en fattig kirkerotte da jeg var førstegangsgravid og bare kunne græde ned over listerne over alt det jeg ikke havde råd til, for da jeg sad med et halvt års barn på armene, kunne jeg så grine og vide halvdelen havde været totalt overflødigt, og at listerne er skrevet med et kommercielt tvist. Så hvis din blog er fra mor til mor, så brug krudt på at hjælpe med at spare penge, man til besindighed - det er brugbart

Anmeld Citér

30. maj 2017

Aristocats

lineog4 skriver:

Jeg må indrømme jeg simpelthen ikke forstår formålet med listen. Den er halv som de andre du kritiserer, for du har som dem udeladt ting (formodentlig absolut ikke med vilje, men du har bare ikke anet det kunne være et behov). Du er klar over at en liste aldrig repræsenterer det man skal bruge, men alene er vejledende og egentlig utrolig subjektiv.

Hvad skal den liste eller nogen liste for den sags skyld så gavne, og hvorfor skal den smides på en debatside, hvis den ikke må debatteres? Jeg skriver det om stofbleer som eksempel og ikke møntet på dig, men på de førstegangsmødre der må sidder derude og måske tro din liste er et udtryk for must have (ja ja det skriver du netop ikke, men da du skriver listen må du vel have haft en intention om at hjælpe og gøre det lettere; tag denne i hånden og så er du absolut ikke gået galt i byen). Du nævner selv i parentes efter nogle af tingene, at de ikke er nødvendige for alle, og så ligger der jo implicit at det er de andre ting så.

Ja undskyld jeg måske lyder lidt arghh, men bliver sgu lidt arghhh over alle dem der smider den ene liste efter den anden i hovedet på førstegangsforældre primært for at tjene (jeg tænker alle dine links kunne være en god forretning, men ved det selvfølgelig ikke). Hvorfor dog overhovedet råde førstegangs til at smide så mange penge ud på baby - hvorfor ikke råde dem til hvor de kan finde det billigt og brugt? Hvor er jeg dog glad for jeg var en fattig kirkerotte da jeg var førstegangsgravid og bare kunne græde ned over listerne over alt det jeg ikke havde råd til, for da jeg sad med et halvt års barn på armene, kunne jeg så grine og vide halvdelen havde været totalt overflødigt, og at listerne er skrevet med et kommercielt tvist. Så hvis din blog er fra mor til mor, så brug krudt på at hjælpe med at spare penge, man til besindighed - det er brugbart

Så enig 

Anmeld Citér

30. maj 2017

Elskeratværemoar

lineog4 skriver:

1. Jeg skriver bestemt ikke listen for at tjene penge. Jeg har ikke tjent så meget som en øre på denne liste. Det kunne jeg, hvis folk købte via mit link ja, men det er så få mennesker der gør det, så hvis man bruger så meget tid på at lave sådan nogle liste, i håb om at tjene gode penge, så kan man godt tro om igen. For sådan er virkeligheden ikke - så der tager du fejl.

2. Det er fint med konstruktiv kritik. Listen må gerne debatteres. Så længe folk ikke tror, at jeg ændrer i listerne, fordi listen ikke lige levede op til vedkommendes behov. Mange kommentarer er ikke konstruktiv kritik, men utrolig negativ kritik, fordi den ikke lige passer deres behov. 

3. Der er så mange der har haft gavn af min liste - derfor deler jeg den.

4. Synes man listen er ubrugelig - så bruger man den ikke. 

5. Jeg opfordrer ikke folk til at bruge en masse penge. Stort set alle de ting jeg købte til min baby, var brugte ting. Hvor ser du lige at jeg råder folk til at smide mange penge ud på baby? Fordi jeg foreslår ting, kan man da godt vælge selv, at finde tingene brugt?.. 

6. Det kan godt være du, og andre, finder listen uoverflødig og ikke brugbar, men mange andre finder den super brugbar. Det kan derfor godt være, at du synes jeg skulle have lavet en anden liste, eller slet ikke have lavet den. Fair nok, men jeg ændrer ikke listen ud fra hvad du synes. Så kunne jeg konstant ændrer den, fordi der er så mange med forskellige synspunkter. Logisk nok, laver jeg den ud fra, hvad jeg selv ledte efter da jeg var førstegangsmor. 

7. Du behøver ikke forstå formålet med listen. Men hvorfor gider du så egentlig bruge så meget krudt på at kommentere den? Jeg skriver da heller ikke til libero.dk og voresboern.dk og kritiserer deres lister for at være mangelsfulde og meningsløse fordi den ikke lige passer mig. Den passer jo nok andre, og så må jeg jo bare leder videre efter noget der passer mig. 

8. Jeg vil igen pointere at listen ikke er skrevet med det formål at tjene penge, som du så fint antyder. Egentlig spøjst som folk altid skal tro det værste om andre mennesker. Er det så svært at tro, at man faktisk bare prøver at hjælpe andre? Som da jeg fx brugte en del tid på at lave en liste over alle de gratis babypakker man kan få. Eller brugte tid på at lave 10 gåde råd til farmand under fødslen. For det er da bestemt ikke noget jeg tjerner en rød reje på overhoved. I modsætning til manges forudindtagelser, så prøver jeg faktisk bare at hjælpe folk. Og det gør jeg ud fra, at jeg selv godt kunne have brugt den hjælp, som jeg nu giver videre til andre. Så kan de jo vælge at tage imod den, eller lade være. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.