Anonym skriver:
Ja, han er jo ikke et stykke kvæg man fører væk. Ar han vælger at være utro er jo symptom på noget er galt i forholdet allerede, om ikke andet så for ham. Min mand har været mig utro engang. Jeg hadede hende på det tidspunkt, men vidste jo også godt det 100% var hans skyld. Og rationelt kunne jeg ikke hade eller skyde skyld på hende.
Det er en mærkelig tankegang, der til dels undskylder og retfærdiggør mandens valg, samt fjerner fokus fra sig selv og sit forhold - det er da hende den anden kvinde der er en kælling, for vi har det jo så godt. Havde hun bare holdt fingrene for sig selv, var vi stadig lykkelige.. aaah.
Minder mig lidt om tankegangen og fokus omkring kvinders påklædning og fremtoning ifm voldtægt osv - manden kan jo ikke gøre for han bliver drevet til det når kvinder selv vælger at se sådan ud. De kan da bare tænke lidt længere og klæde sig ordentlig på.. for det kan da aldrig være helt mandens skyld, hun må være medansvarlig for hans handlinger..?!
Jeg har ikke selv været den anden kvinde, og så vidt jeg ved, har min mand ikke været mig utro, så jeg ved ikke så meget om, hvordan det føles. Men jeg var nysgerrig, da jeg kunne forestille mig, situationen måtte føles anderledes, hvis man selv stod i den. At det, der virkede okay, da man selv gjorde det, måske ikke føltes ligeså okay, hvis det skete for en selv.
Hvis man et eller andet sted er helt cool med at andre kvinder anser mænd i forhold som fair game, så er det jo sådan man har det. Personligt ville jeg ikke kunne tænke sådan. Det er altid mandens ansvar at være sin partner utro, men samtidigt føler jeg selv, at jeg ville have et eller andet ansvar over for den anden kvinde, i hvert fald som menneske. De fleste forhold har krævet meget tid, energi og kærlighed, og jeg ville ikke have lyst til at være en del af ødelægge det arbejde. Og jeg ville slet ikke have lyst til at være en del af, at den anden part ikke vidste, hvad der foregik.
Men ja, jeg er enig i, at der er en mærkelig sexistisk tendens til at bebrejde den anden kvinde frem for den utro part.