Sagen er den at jeg er en lille smule træt af min mand, men ikke ved om jeg er urimelig. Vi blev forældre for 6 uger siden og har i forvejen et barn på 3 år. I går aftes spørger jeg manden om han ikke vil tage vores 6 ugers baby om natten, hvis baby ikke falder i søvn igen efter natamning således at jeg kan sove lidt mere sammenhængende i nat, og det vil manden gerne og jeg siger så at hvis han er vågen et par timer i nat så kan han få lov at sove til kl. 10.00 i dag, men at hvis baby sover igennem kun afbrudt af amninger hvorefter baby så falder i søvn, så må han gerne tage over om morgenen så jeg kan sove lidt ekstra der. Vi går så i seng kl. 23 og jeg ammer 2 gange i løbet af natten hvorefter baby falder i søvn bagefter. Dejligt. Først kl. 05.45 er baby frisk og jeg vækker far som tager ham med ind i stuen i 1 time og underholder. Så kommer han ind med baby igen da jeg skal amme og jeg ammer så og baby er stadig frisk efter amning. Her forventer jeg så at han tager over igen så jeg kan sove bare til kl. 08.00-08.30, men far mener så at nu skal han sove fordi han har været oppe i 1 time og at vi aftalte at så skulle han jo sove længe. Her mener jeg så at han bør tage baby efter amning så jeg kan sove lidt ekstra når jeg endelig har muligheden for at blive udhvilet, og manden var jo ikke oppe med ham om natten men først her til morgen. Men jeg stod så op kl. 07.00 med begge unger og manden sover. Jeg under ham skam gerne søvn, men jeg føler ikke at han forstår at jeg er pænt ophængt og engang imellem har behov for bare at kunne sove. Han har kun aflastet mig 2 gange om natten på de over 6 uger så det er ikke fordi at jeg føler at jeg stiller skyhøje krav. Den anden dag tog jeg ned til mine forældre med begge børn så han havde en aften, nat og morgen for ham selv. Han går til fodbold 2 gange om ugen, hvor er jeg er selv med begge unger fra 16-22. Han høre aldrig sure miner når han vil ud i weekenden, hvilket dog er sjældent, men han gør det af og til med min opbakning. Jeg står for alt herhjemme indenfor, altså tøjvask, rengøring, oprydning osv. Han tager sig dog mest af haven og vi skiftes til at lave mad. Men vores hjem er altid pænt og rent og rytteligt til han kommer hjem fra job og der sættes han aldrig til noget andet end når han laver lidt aftensmad. Forventer ikke en 50-50 når jeg er på barsel, men forventer at blive hjulpet i ny og næ om natten. Bare hver 14. dag ville jeg nyde at vide at jeg bare kunne sove lidt bedre end til hverdag. Det er bare som om at han bliver ret negativ når jeg beder ham aflaste og at han ikke forstår hvor hårdt det er med et spædbarn kilet til en konstant og de fleste nætter sover jeg 4-5 timer i alt om natten, så jeg er dødtræt. I hverdagen sover jeg ofte på sofaen så manden ikke bliver vækket om natten, når jeg skal amme så føler virkelig at jeg tager hensyn. Han gør bare ikke så meget tilbage. Forlanger jeg virkelig for meget?
Anmeld
Citér