Er jeg urimelig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. maj 2017

Aristocats

Min mand skulle godt nok tro om igen hvis han troede at han kunne slippe for at tage baby om natten - det er ikke mit barn mere end det er hans, blot fordi jeg er på barsel og derfor er arbejdet og ansvaret absolut også 50/50 herhjemme. Må indrømme at jeg tit og ofte priser mig lykkelig for at jeg har den mand jeg har - ville bruge alt for meget energi på at være gal på sådan en mand der mener at han ikke skal tage baby om natten af og til og spiller computer midt om natten fremfor at gå i seng - for ikke at nævne det med ikke at tage sig af det huslige. En have skal jo ikke ordnes hver dag, det skal vasketøj, oprydning og rengøring derimod. Jeg synes godt nok mange partnere slipper for nemt, med mindre man altså selv trives med det (og det er der jo også nogle der gør).

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2017

noder1

Profilbillede for noder1

Jeg bliver lidt nysgerrig nu: De af jer, der som en selvfølge har taget børnene om natten, jeg går ud fra, at det var under jeres barsel? Som udgangspunkt er jeg enig i, at kvinden bør tage nætterne i hverdagene når far arbejder, men i weekenden, kan jeg slet ikke se, hvorfor far har mere "ret" til søvn (sammenhængende endda), end mor? Jeg ville ærlig talt miste noget for min mand, hvis han i 15 måneder ikke havde ladet mig sove en hel nat igennem. Desuden er det jo ikke en selvfølge at børn sover igennem når mors barsel er slut. Hvad skal aftalen så være derefter? Hvem har mest "ret" til søvn? Synes det er utrolig egoistisk, at man åbenbart ikke tænker på sin partners behov. 

Derudover synes jeg ikke det er fair, at kalde TS's problem for et luksusproblem. Det er typisk kvinder (ja, jeg kommer til at generalisere!) altid at tage udgangspunkt i sig selv: Fordi jeg kunne/kan bør alle andre også kunne. 

Anmeld Citér

25. maj 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Soonmom skriver:

Altså min mand har aldrig taget nætter og vores ældste er 15 måneder, og det er altid mig der står op med dem (yngste er 3 måneder) . Så jeg synes det lyder som luksus, to gange på 6 uger  

Så det er vel hvilke forventninger man har 

Det er da ikke luksus at deles om udfordringerne og få lige meget søvn. Bare fordi du har det fint med at tage hele tjansen skal andre da ikke. 

Jeg ville som med alt andet i mit parforhold forvente st vi deler udfordringerne og istedet for milimeter demokrati lader den der er mest træt sove. 

Anmeld Citér

25. maj 2017

Mariehøne123

Det er godt nok kvinde er kvinde værst i denne tråd. Fordi nogle acceptere i mine øjne ulige parforhold og trives med martyr rollen skal trådstarter bankes i hovedet fordi hun ikke gider leve sådan. 

Hvordan parforhold fungere er forskelligt men i min verden har vi som mødre ikke større ansvar end fædrene. Ja vi ammer og er op barsel i starten men hvorfor skal mænd have flere friaftener lov til at sove osv?

trådstarter tag snakken når i har overskud istedet for i situationen og find hvad der virker for jer. 

Anmeld Citér

25. maj 2017

Soonmom

Mariehøne123 skriver:

Det er da ikke luksus at deles om udfordringerne og få lige meget søvn. Bare fordi du har det fint med at tage hele tjansen skal andre da ikke. 

Jeg ville som med alt andet i mit parforhold forvente st vi deler udfordringerne og istedet for milimeter demokrati lader den der er mest træt sove. 

Men jeg synes jo netop vi deler. 

Han arbejder og tjener penge

Jeg passer hus og børn

Anmeld Citér

25. maj 2017

Anonym trådstarter

Mariehøne123 skriver:

Det er godt nok kvinde er kvinde værst i denne tråd. Fordi nogle acceptere i mine øjne ulige parforhold og trives med martyr rollen skal trådstarter bankes i hovedet fordi hun ikke gider leve sådan. 

Hvordan parforhold fungere er forskelligt men i min verden har vi som mødre ikke større ansvar end fædrene. Ja vi ammer og er op barsel i starten men hvorfor skal mænd have flere friaftener lov til at sove osv?

trådstarter tag snakken når i har overskud istedet for i situationen og find hvad der virker for jer. 

Tak for din opbakning, den havde jeg vist lige brug for. Føler heller ikke det er et luksusproblem, da jeg syntes det er utrolig hårdt med blot 4-5 timers søvn pr nat, når jeg samtidig også står for det meste herhjemme plus en 3 årig som også har et stort behov for at være tæt med mig stadig. Men vi har nu taget snakken og han kan da heldigvis godt se det fra min side og har været super god hele dagen og har ikke rørt sin computer overhovedet. Han er en god mand og en god far ellers var jeg ikke sammen med ham, men han skal bare lige vågne lidt op og tage sin del af ansvaret så jeg ikke bliver kørt helt ned. Det er jo netop det som jeg er bange for at jeg gør, hvis ikke jeg får bare lidt hjælp engang imellem om natten. Forventer ikke at han tager baby i hverdagen overhovedet blot engang imellem i weekender og ferie og nu har vi fri 4 dage sammen så syntes det var lidt oplagt han kunne hjælpe lidt i nat/morges efter amning. 

Anmeld Citér

25. maj 2017

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Jeg passer hus og børn

Men det er altså et 24/7 job at være husmoder på den måde. Vi har vel også ret til at holde lidt fri engang imellem ligesom mændene gør. Min mand tjener også 6 gange så meget som mig, men det gør mig ikke til en slave. 

Anmeld Citér

25. maj 2017

Mariehøne123

Soonmom skriver:

Jeg passer hus og børn

Og så er alt jo godt. Læser heller ikke dit indlæg som martyr i har jo fordelt pligter. 

Anmeld Citér

25. maj 2017

Mariehøne123

Anonym skriver:

Tak for din opbakning, den havde jeg vist lige brug for. Føler heller ikke det er et luksusproblem, da jeg syntes det er utrolig hårdt med blot 4-5 timers søvn pr nat, når jeg samtidig også står for det meste herhjemme plus en 3 årig som også har et stort behov for at være tæt med mig stadig. Men vi har nu taget snakken og han kan da heldigvis godt se det fra min side og har været super god hele dagen og har ikke rørt sin computer overhovedet. Han er en god mand og en god far ellers var jeg ikke sammen med ham, men han skal bare lige vågne lidt op og tage sin del af ansvaret så jeg ikke bliver kørt helt ned. Det er jo netop det som jeg er bange for at jeg gør, hvis ikke jeg får bare lidt hjælp engang imellem om natten. Forventer ikke at han tager baby i hverdagen overhovedet blot engang imellem i weekender og ferie og nu har vi fri 4 dage sammen så syntes det var lidt oplagt han kunne hjælpe lidt i nat/morges efter amning. 

Jeg tror nogle gange mænd glemmer hvor hårdt det er med natte roderi fordi det jo er os ser trækker en tjans mest. Så super i fik snakket om det. 

Anmeld Citér

25. maj 2017

Tante15

noder1 skriver:

Jeg bliver lidt nysgerrig nu: De af jer, der som en selvfølge har taget børnene om natten, jeg går ud fra, at det var under jeres barsel? Som udgangspunkt er jeg enig i, at kvinden bør tage nætterne i hverdagene når far arbejder, men i weekenden, kan jeg slet ikke se, hvorfor far har mere "ret" til søvn (sammenhængende endda), end mor? Jeg ville ærlig talt miste noget for min mand, hvis han i 15 måneder ikke havde ladet mig sove en hel nat igennem. Desuden er det jo ikke en selvfølge at børn sover igennem når mors barsel er slut. Hvad skal aftalen så være derefter? Hvem har mest "ret" til søvn? Synes det er utrolig egoistisk, at man åbenbart ikke tænker på sin partners behov. 

Derudover synes jeg ikke det er fair, at kalde TS's problem for et luksusproblem. Det er typisk kvinder (ja, jeg kommer til at generalisere!) altid at tage udgangspunkt i sig selv: Fordi jeg kunne/kan bør alle andre også kunne. 

For mit vedkommende virker det naturligt, da jeg var den, som ammede, og var hjemme på barsel.  Jeg har aldrig tænkt, at min mand havde mere ret til søvn end mig, men det handlede derimod om amningen, og på den måde fik den ene i hvert fald sin søvn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.