Har I prøvet at vende jeres tilgang til barnet til positiv opmærksomhed? I stedet for at sige: "Jeg vil ikke have, at du slår lillebror", så sige: "Jeg vil blive SÅ glad, hvis du ville lade være med at slå lillebror". Det kan godt være det lyder åndsvagt, men de fleste børn vil egentlig bare gerne gøre deres forældre glade. Og jo mere positiv opmærksomhed han får, jo gladere og mere rummelig bliver jeres dreng. Det er rigtigt, som mange af de andre skriver, at børn bliver mere voldsomme hvis de "kun" (nu siger jeg ikke det er sådan for jer) bliver mødt med sure miner og råb og skrig.
Der er også mange som bruger det at holde barnet tæt, når det reagerer voldsomt. Det at føle kontakt og omsorg er også en god måde at få de voldsomme reaktioner til at forsvinde.
De fleste kommuner har et familiecenter eller noget familierådgivning, hvor man kan henvende sig anonymt enten efter aftale men også akut. Der sidder både pædagoger og psykologer, som vil kunne hjælpe jer i hverdagen.
Jeg fornemmer at han godt kunne bruge en masse struktur. Jeg har set flere eksempler med tavler eller piktogrammer hvor hele dagen var forklaret i billeder, så barnet selv kan holde styr på, hvad der skal ske. Og igen, som en anden skrev, forklar helt ned i detaljen hvad der skal ske, inden I tager afsted.
Pøj pøj med det hele. Jeg håber I alle får en dejlig ferie sammen. 
Anmeld
Citér