Hej baby.dk,
Jeg søger meget råd og håber, I kan hjælpe. Det her bliver lidt langt, beklager.
Min mand og jeg venter vores første baby her i starten af juli. Vi er meget spændte, men også meget i tvivl om, hvordan vi skal forholde os til min mands mor og om hendes reaktioner er rimelige. Det skal siges, at min mand er enebarn, og at det derfor jo er farmors første barnebarn.
Min mand har et anstrengt forhold til sin mor, som de langsomt arbejder på at forbedre. Det har dog hele tiden været vigtigt for ham at forsøge at involvere hende i vores kommende datters liv, både for farmors og lillepigens skyld. I den forbindelse diskuterede min mand og jeg i går, hvordan vi bedst skulle håndtere, når min svigermor efter fødslen skulle se baby. Om det skulle være hos os, eller på hospital, om hvordan vi bedst undgik konflikter, osv.
Så kommer min mand i tanke om, at farmor muligvis har planlagt en rejse hjem (hun er oprindeligt ikke fra Danmark og har stadig familie i udlandet) kort tid efter lillepigens termin for at tage sig af syge familiemedlemmer. Det kan der jo ikke gøres så meget ved, men han skriver en sms til hende for lige at finde ud af, hvornår hun rejser.
Det viser sig så, at den planlagte rejse ikke omhandler familiebesøg, men er en længe planlagt rundrejse tæt på Danmark med veninder, som kommer på besøg fra hjemlandet. Rejsen foregår 10 dage efter termin, og farmor vil være af sted i 15 dage.
Men da han så spørger, om hun har overvejet, at hun potentielt ikke er i landet, når baby bliver født, svarer hun, at hun da vil være ked af den situation, men sådan er det. Okay. Dette gør min mand lidt ked af det, og han spørger, om hun måske vil være villig til at udskyde rejse lidt, hvis lillepigen ikke er født inden da, så farmor kan nå at se hende. Dette kan ikke lade sig gøre. Ej heller kan rejsen gøres lidt kortere, så hun kan komme lidt tidligere hjem.
Igen, okay, sådan er det. Men så skriver hun også, at hun ikke vil kunne komme og besøge baby i dagene op til at hun skal rejse, og seks dage efter, hun er kommet hjem. Fordi hun skal være sammen med veninderne fra hjemlandet og så arbejde.
Nu er min mand så såret. Vi bor halvanden time væk. Han glæder sig enormt til at blive far, og han føler, hans mor slet ikke prioriterer sit barnebarn. At der ikke er noget fleksibilitet i forhold til at finde tid til at se baby.
Men hvad synes I? Jeg søger desperat efter råd, for lige nu har min mand slet ikke lyst til at farmor skal se baby længere.
Jeg har selv en familien som ikke har den kæmpe store intresse for sine børnebørn. Jeg har lovet mig selv det skal være anderledes når ( hvis ) jeg får børnebørn. Selvfølgelig kan man ikke forvente at hele deres verden går i står fordi et barnebarn kommer til verden, men omvendt forstår jeg slet ikke at man kan holde sig væk. Ville nok stå standby og springe afsted så snart forældrene havde overskud til besøg. Som forældre har man jo som oftes også lyst til at vise sit lille barn. Selv om man også skal finde rollerne som forældre . Vi fik besøg på sygehuset , den første uge hjemme frabad vi os besøg, så vi lige kunne lande.
jeg kan sagtens forstå hans reaktion. Ville godt nok også blive skuffet hvis mine forældre ikke kunne finde tid tiæ at se sit første barnebarn ( eller nr 3 ) som forældre et man jo sindsygt stolte