godnathistorie, hvor længe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. april 2017

Bananaalice

Det var vidst mig der sagde det Jeg synes det gav mening i sammenhængen når det føles som at man decideret stadig kaldte det "putteritualer", at man som sagt i den givne situation havde en pige med lidt af en identitetskrise at gøre, at man på den ene side vil lære hende at være selvstændig og på den anden side skal "Putte hende"..

En 8 årig pige kan sagtens selv læse for sine forældre, eller læse for sig selv. Jeg synes klart læsning er blevet undervurderet, men personligt var jeg også så dygtig en læser i den alder, at jeg kunne læse avis da jeg var 8, og nok derfor synes jeg ikke det ville give mening når jeg kunne læse hurtigere end min mor næsten, at hun læste for mig.
Så personligt læste jeg meget selv, elskede at gå på biblioteket, også gerne alene (det måtte man gerne dengang). Så vi havde ikke noget "putte-ritual" jeg blev bedt om at tage nattøj på, børste tænder, og så gå i seng, og så måtte jeg selv om jeg ville høre en lydbog eller læse. Jeg tror faktisk 7-8 år er præcis der min mor stoppede med at læse for mig, men der havde vi også været igennem den lille prins, og brødrene løvehjerte, og meget andet, og så var jeg bare blevet for stor til at hun også stadig sang for mig. 

Men alle børn er jo forskellige, jeg synes man kan tilbyde højtlæsning hvis en bog f.eks. har et bestemt tema man gerne vil give sin børn med i dannelsen og opdragelsen, men jeg synes bøgerne også skal være alderssvarende! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2017

Chri9000

Profilbillede for Chri9000

Her læser vi stadig godnathistorier et par gange om ugen og min er 10 år

Anmeld Citér

12. april 2017

SofiaMik

Mor og meget mere skriver:

Af ren nysgerrighed - hvor har du læst det henne? 

https://www.baby.dk/debat/284167pi1/ordet-er-frit/eksperthjaelp-datter-paa-8-har-det-virkelig-skidt.aspx

Anmeld Citér

12. april 2017

ann-kristina

Vi læser stadig for vores på 9 og 12 og alle synes det er hyggeligt endnu. De læser selvfølgelig også selv

Anmeld Citér

12. april 2017

lineog4

Joanhs skriver:

Det var vidst mig der sagde det Jeg synes det gav mening i sammenhængen når det føles som at man decideret stadig kaldte det "putteritualer", at man som sagt i den givne situation havde en pige med lidt af en identitetskrise at gøre, at man på den ene side vil lære hende at være selvstændig og på den anden side skal "Putte hende"..

En 8 årig pige kan sagtens selv læse for sine forældre, eller læse for sig selv. Jeg synes klart læsning er blevet undervurderet, men personligt var jeg også så dygtig en læser i den alder, at jeg kunne læse avis da jeg var 8, og nok derfor synes jeg ikke det ville give mening når jeg kunne læse hurtigere end min mor næsten, at hun læste for mig.
Så personligt læste jeg meget selv, elskede at gå på biblioteket, også gerne alene (det måtte man gerne dengang). Så vi havde ikke noget "putte-ritual" jeg blev bedt om at tage nattøj på, børste tænder, og så gå i seng, og så måtte jeg selv om jeg ville høre en lydbog eller læse. Jeg tror faktisk 7-8 år er præcis der min mor stoppede med at læse for mig, men der havde vi også været igennem den lille prins, og brødrene løvehjerte, og meget andet, og så var jeg bare blevet for stor til at hun også stadig sang for mig. 

Men alle børn er jo forskellige, jeg synes man kan tilbyde højtlæsning hvis en bog f.eks. har et bestemt tema man gerne vil give sin børn med i dannelsen og opdragelsen, men jeg synes bøgerne også skal være alderssvarende! 

Selvom jeg er en læser med stort L så kan jeg stadig nyde en god oplæsning 

Da jeg var lærer i udskolingen valgte jegdakriak til nogle af teksterne som jeg ville de skulle forstå at læse dem højt. Synes det er ærgerligt at oplæsningen kun er for de der ikke kan selvom at vi ikke lært vores børn/unge at være lyttere, det er så mit modsatte perspektiv 

Anmeld Citér

12. april 2017

Lunae

SofiaMik skriver:

Jeg kunne læse andet sted på siden, at nogen synes, at en 8 årig er for stor til at få læst godnathistorie. Havde egt ikke tænkt på det, men synes bare, at det stadig er hyggeligt at læse for min 7 årige og nok bare tænkt at læse så længe, det var ønsket.

Jeg er nysgerrig, hvor længe har eller har i tænkt jer at læse for jeres børn?

Min datter er 6,5 år og min søn knap 4. De får godnathistorie hver dag og de elsker det begge to.

Jeg har ingen planer om at stoppe med det og det tror jeg bestemt heller ikke at børnene ønsker. For mig er det dog vigtigt, at min datter på 6,5 år også får trænet sine egne læsefærdigheder, men det mener jeg ikke at man skal gøre lige inden at man skal sove. Det kræver en mere frisk hjerne.

Der er meget læring i oplæsning, både i forhold til sprogforståelse, hukommelse og genfortælling - jeg vil læse så længe ungerne vil høre på mig!

Anmeld Citér

12. april 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her bliver Thea 9 år i sep, og Alberte bliver 5 år til juli, og godnat læsning er seriøst deres begge 2 ynglings tid på dagen.

Thea ka blive helt ulykkelig, hvis hun ik får godnat historie, og synger godnat sang.

Jeg tror der går mange år endnu, inden hun ik gider det mere. Og heldigvis, for det er også der vi ligger og putter, krammer og snakker om alt muligt. Vh Stine 

Anmeld Citér

12. april 2017

Frk.S

Når hun ikke gider selv. 

Altså jeg tænker da at så længe bogen er alderssvarende, så er man vel ikke for gammel hvis man synes det er hyggeligt. 

Anmeld Citér

12. april 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Joanhs skriver:

For mig ville det svare cirka til at sige, at når barnet selv kan lave ok mad, så behøver familien ikke kokkerere til hinanden eller spise sammen længere. Eller at droppe at se film sammen, hvis/når barnet fik eget tv eller netflixkonto 

Anmeld Citér

12. april 2017

Clisolka

Min ældste er 6½ og jeg bliver ved til hun ikke vil længere  Det er dog ikke hver dag hun får en historie 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.