Det var vidst mig der sagde det
Jeg synes det gav mening i sammenhængen når det føles som at man decideret stadig kaldte det "putteritualer", at man som sagt i den givne situation havde en pige med lidt af en identitetskrise at gøre, at man på den ene side vil lære hende at være selvstændig og på den anden side skal "Putte hende"..
En 8 årig pige kan sagtens selv læse for sine forældre, eller læse for sig selv. Jeg synes klart læsning er blevet undervurderet, men personligt var jeg også så dygtig en læser i den alder, at jeg kunne læse avis da jeg var 8, og nok derfor synes jeg ikke det ville give mening når jeg kunne læse hurtigere end min mor næsten, at hun læste for mig.
Så personligt læste jeg meget selv, elskede at gå på biblioteket, også gerne alene (det måtte man gerne dengang). Så vi havde ikke noget "putte-ritual" jeg blev bedt om at tage nattøj på, børste tænder, og så gå i seng, og så måtte jeg selv om jeg ville høre en lydbog eller læse. Jeg tror faktisk 7-8 år er præcis der min mor stoppede med at læse for mig, men der havde vi også været igennem den lille prins, og brødrene løvehjerte, og meget andet, og så var jeg bare blevet for stor til at hun også stadig sang for mig.
Men alle børn er jo forskellige, jeg synes man kan tilbyde højtlæsning hvis en bog f.eks. har et bestemt tema man gerne vil give sin børn med i dannelsen og opdragelsen, men jeg synes bøgerne også skal være alderssvarende!
Anmeld
Citér