Joanhs skriver:
og måske dette kunne være den perfekte kombination
Min mening i mine indlæg er ikke min faste, skarpe mening, som aldrig kan ændres. Jeg har ikke selv haft børn i den alder, eneste erfaring jeg har med den alder er dem jeg har passet til sengetid, og de skulle bestemt ikke "puttes", og jeg selv var alt for stor til putning i den alder. Så igen, det er så forskelligt, jeg eeeelskede at læse, så kunne sidde og blive hidsig i skolen over når andre børn ikke læste med indlevelse og følelse, af samme grund blev jeg altid bedt om at læse højt for de andre.
Klart man ikke lige skal bede en 8 årig om at læse Charles Dickens selv nødvendigvis
Men jeg tror du er inde på noget af det rigtige, at man et par dage om ugen kan læse, og andre gange bede barnet om selv at læse højt, hvor man så støtter og hjælper med de svære ord.
Jeg synes, du helt overser det relationelle aspekt. Godnatlæsning er mere end litterære oplevelser og læsetræning (som jeg personligt ikke synes, man skal blande ind i godnatlæsning. Livet er ikke en performancefikseret skoledag fra solopgang til solnedgang). Det er først og fremmest en hyggestund, hvor man sammen afslutter dagen og gør klar til natten, der helst skal begynde i en tryg og rar stemning.
Som 8-årig ville jeg da heller ikke puttes af en babysitter. Men jeg ville gerne puttes (kysses, kærtegnes og få en lille snak med) af mine forældre.
Anmeld
Citér