godnathistorie, hvor længe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. april 2017

Bananaalice

Mor og meget mere skriver:

For mig ville det svare cirka til at sige, at når barnet selv kan lave ok mad, så behøver familien ikke kokkerere til hinanden eller spise sammen længere. Eller at droppe at se film sammen, hvis/når barnet fik eget tv eller netflixkonto 

Ikke en helt okay sammenligning, men fair, på et tidspunkt er dit barn vel så stort så det faktisk fint kan lave mad selv, og du derfor måske bare indimellem kan give dit barn en ugentlig maddag så det selv kan lære nogle køkken færdigheder, uden at det hele skal være en voksenstyret aktivitet. Dit barn skal jo formentligt kunne blive selvstændigt en dag, og selvstændigheden starter ikke når man er 18 år og en dag, den starter i små portioner, og et af de steder må da klart også være evnen til både selv at leve sig ind i et bogligt univers, danne sine egne indre billeder og fantasier, træne læsning og lysten til at læse for sjov (og ikke fordi skolen kræver det), samt evnen til selv at kunne administrere det at gå i seng. Om det starter ved 8 er individuelt, men synes godt nok det er forkert at sige "så længe hun selv vil", for det øger jo netop ikke selvstændighed, særligt ikke for de følsomme børn der er bange for at skulle skuffe mor og far ved f.eks. ikke længere at have behov for godnatlæsning, men ligeså meget hellere bare vil være i fred inden man skal sove.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Joanhs skriver:

Ikke en helt okay sammenligning, men fair, på et tidspunkt er dit barn vel så stort så det faktisk fint kan lave mad selv, og du derfor måske bare indimellem kan give dit barn en ugentlig maddag så det selv kan lære nogle køkken færdigheder, uden at det hele skal være en voksenstyret aktivitet. Dit barn skal jo formentligt kunne blive selvstændigt en dag, og selvstændigheden starter ikke når man er 18 år og en dag, den starter i små portioner, og et af de steder må da klart også være evnen til både selv at leve sig ind i et bogligt univers, danne sine egne indre billeder og fantasier, træne læsning og lysten til at læse for sjov (og ikke fordi skolen kræver det), samt evnen til selv at kunne administrere det at gå i seng. Om det starter ved 8 er individuelt, men synes godt nok det er forkert at sige "så længe hun selv vil", for det øger jo netop ikke selvstændighed, særligt ikke for de følsomme børn der er bange for at skulle skuffe mor og far ved f.eks. ikke længere at have behov for godnatlæsning, men ligeså meget hellere bare vil være i fred inden man skal sove.

Min pointe var, at det ikke er (bør være) et enten/eller. Det afholdt jo ikke mine unger fra at læse selv, at vi fortsat hyggede med Harry Potter og Ringenes Herre så godt som hver aften - tværtimod er jeg ret overbevist om, at det skærpede deres interesse for også selv at læse god litteratur. Præcis, som de er blevet ret habile kokke af både at få serveret spændende mad, følge med fra sidelinjen, når jeg laver mad og at deltage aktivt i madlavningen. 

Jeg synes nok, de er blevet særdeles selvstændige individer trods (eller i kraft af?), at vi har haft vores faste højtlæsningsstunder, set avancerede film sammen på min opfordring osv. osv. I dag er det i mindst lige så høj grad dem, der smider en god bog i nakken på mig - eller læser et digt eller et debattindlæg højt for mig. Det kommer af sig selv for snart sagt enhver aktivitet, at de før eller siden aktivt vælger at tage førersædet selv, hvis man har formået at så et frø af interesse hos dem. Og jeg synes virkelig, det ville være synd og skam at tage et hyggeligt aftenritual fra en 8-årig, bare fordi hun er 8 (eller 10) og skal blive voksen og selvstændig en dag. 

Anmeld Citér

12. april 2017

lineog4

Jeg tænker en 8 årig ikke er en flydende automatiseret læser og dermed faktisk bruger noget energi endnu på selve det at afkode. Der er selvsagt flydende læsere i den alder (min ene søn  er det men hans søster var ikke), men det er de færreste og selvom de er flydende læsere vil de i en alder af 8 år støde på en del ord og begreber de ikke kender og vil derfor skulle have en fantastisk læse strategi for at kunne forstå disse begreber - nå det var lidt teknisk. 

Udover det tænker jeg nu ikke det ene udelukker det andet. At man læser højt er måske lidt mere litterære værker for sit barn begrænser jo ikke barnet fra at læse egne bøger. Og skulle ena barn kede så vildt med højtlæsningen så opdager man det nok  min datter på 14 kommer stadig ind og putter en gang imellem når jeg læser for drengene, kan se hun nyder at blive draget ind i universet bogen giver uden at skulle bruge egne kræfter på at læse. 

At slippe godnathistorien eller for den sags skyld putningen giver ikke selvstændighed pr definition. 

Anmeld Citér

12. april 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
lineog4 skriver:

Jeg tænker en 8 årig ikke er en flydende automatiseret læser og dermed faktisk bruger noget energi endnu på selve det at afkode. Der er selvsagt flydende læsere i den alder (min ene søn  er det men hans søster var ikke), men det er de færreste og selvom de er flydende læsere vil de i en alder af 8 år støde på en del ord og begreber de ikke kender og vil derfor skulle have en fantastisk læse strategi for at kunne forstå disse begreber - nå det var lidt teknisk. 

Udover det tænker jeg nu ikke det ene udelukker det andet. At man læser højt er måske lidt mere litterære værker for sit barn begrænser jo ikke barnet fra at læse egne bøger. Og skulle ena barn kede så vildt med højtlæsningen så opdager man det nok  min datter på 14 kommer stadig ind og putter en gang imellem når jeg læser for drengene, kan se hun nyder at blive draget ind i universet bogen giver uden at skulle bruge egne kræfter på at læse. 

At slippe godnathistorien eller for den sags skyld putningen giver ikke selvstændighed pr definition. 

Jeg oplever også mange svage højtlæsere blandt eleverne - også dem, der klarer sig ok og fint til læseprøver og reelt er ret habile "selvlæsere". Betoning, artikulation, tydelighed osv. er svage punkter hos rigtigt mange, og en del deciderede fejl bliver det også til. Det trænes selvfølgelig blandt andet ved, at de selv læser højt, men bestemt også igennem, at de hører god oplæsning. De skal jo lære det et sted.

Anmeld Citér

12. april 2017

Bananaalice

Mor og meget mere skriver:

Jeg oplever også mange svage højtlæsere blandt eleverne - også dem, der klarer sig ok og fint til læseprøver og reelt er ret habile "selvlæsere". Betoning, artikulation, tydelighed osv. er svage punkter hos rigtigt mange, og en del deciderede fejl bliver det også til. Det trænes selvfølgelig blandt andet ved, at de selv læser højt, men bestemt også igennem, at de hører god oplæsning. De skal jo lære det et sted.

og måske dette kunne være den perfekte kombination Min mening i mine indlæg er ikke min faste, skarpe mening, som aldrig kan ændres. Jeg har ikke selv haft børn i den alder, eneste erfaring jeg har med den alder er dem jeg har passet til sengetid, og de skulle bestemt ikke "puttes", og jeg selv var alt for stor til putning i den alder. Så igen, det er så forskelligt, jeg eeeelskede at læse, så kunne sidde og blive hidsig i skolen over når andre børn ikke læste med indlevelse og følelse, af samme grund blev jeg altid bedt om at læse højt for de andre.
Klart man ikke lige skal bede en 8 årig om at læse Charles Dickens selv nødvendigvis Men jeg tror du er inde på noget af det rigtige, at man et par dage om ugen kan læse, og andre gange bede barnet om selv at læse højt, hvor man så støtter og hjælper med de svære ord. 

Anmeld Citér

13. april 2017

NBNixen

SofiaMik skriver:

Jeg kunne læse andet sted på siden, at nogen synes, at en 8 årig er for stor til at få læst godnathistorie. Havde egt ikke tænkt på det, men synes bare, at det stadig er hyggeligt at læse for min 7 årige og nok bare tænkt at læse så længe, det var ønsket.

Jeg er nysgerrig, hvor længe har eller har i tænkt jer at læse for jeres børn?

Jeg stemte på "når barnet selv siger fra". Vores søn er "kun" 19 måneder, men jeg vil klart læse for ham så længe han ønsker. 

Det er godt nok 20 år siden, men da jeg som 8 årig flyttede i plejefamilie, der elskede jeg når min plejemor læste godnat historie for mig. Nogle aftener blev det så mig som læste højt for hende, når jeg blev puttet. �� Men kun fordi jeg synes det var vildt hyggeligt. 

Anmeld Citér

13. april 2017

Carina:-)

Min søn på 11 hopper jævnligt op i sofaen når jeg læser højt.

Og så længe de gider læser jeg højt .

Anmeld Citér

13. april 2017

Bananaalice

Carina:-) skriver:

Min søn på 11 hopper jævnligt op i sofaen når jeg læser højt.

Og så længe de gider læser jeg højt .

Hvorfor er han ikke med fra start af når du læser højt?

Anmeld Citér

13. april 2017

Carina:-)

Joanhs skriver:

Hvorfor er han ikke med fra start af når du læser højt?

Har jeg skrevet han ikke er det?

Han er med når han har lyst og det er tit men ikke altid men har da ikke skrevet at det ikke er fra start???

Anmeld Citér

13. april 2017

lineog4

Joanhs skriver:

og måske dette kunne være den perfekte kombination Min mening i mine indlæg er ikke min faste, skarpe mening, som aldrig kan ændres. Jeg har ikke selv haft børn i den alder, eneste erfaring jeg har med den alder er dem jeg har passet til sengetid, og de skulle bestemt ikke "puttes", og jeg selv var alt for stor til putning i den alder. Så igen, det er så forskelligt, jeg eeeelskede at læse, så kunne sidde og blive hidsig i skolen over når andre børn ikke læste med indlevelse og følelse, af samme grund blev jeg altid bedt om at læse højt for de andre.
Klart man ikke lige skal bede en 8 årig om at læse Charles Dickens selv nødvendigvis Men jeg tror du er inde på noget af det rigtige, at man et par dage om ugen kan læse, og andre gange bede barnet om selv at læse højt, hvor man så støtter og hjælper med de svære ord. 

Jeg tror du ligger mere vægt på ordet putning end jeg gør. Jeg læser mere om oplæsning for et andet menneske og i denne kontekst et barn. 

Som dansklærer til indskolingen og mellemtrinet klapper jeg i mine små buttede hænder over alle de der skriver de læser højt for deres børn og da meget meget gerne hver dag hvis de har lyst. Fantastisk at de mødes i bogens verden og ikke bare i skærmens. Fantastisk at børnene kan se og høre en god læser læse, måske endda en der modellerer hvad man gør i forhold til svære begreber, til at tænke frem af, til at undres osv. Det er en fantastisk gave at give til sine børn, at lære dem at blive læsere. 

Og jeg ville aldrig foreslå den opdeling som du beskriver for det er to forskellige ting, de mindre børn skal træne afkodningen og den proces er en svær proces og de vil derfor ikke have det store overskud til forståelsen og analysen. De mindre børn vil også skulle læse tekster som ikke har det store indhold og ville da være ærgerligt så ikke at give dem tekster med indhold. Ja børn skal læse selv, det skal de når de har overskud og er friske med mindre de som min søn selv tager tekster med i seng. Børn skal dog også have store læseoplevelser i den overgang fra de slet ikke kan læse til de er rigtig gode læsere.... 

udover det kan man jo også læse informerende tekster højt og her give en masse råd om læsestrategi. Hjemme hos os kan godnathistorie i lige så høj grad være en bog om romerriget som det kan være gummi Tarzan. Og jeg tror på det er en gave jeg giver mine børn at jeg med min oplæsning viser dem mine forskellige læsestrategier i forhold til forskellige tekster også selv om en af dem er en fantastisk læser. 

Højtlæsning her hjemme foregår forresten på mange forskellige tidspunkter vi kan også starte en søndag morgen med oplæsning eller komme trætte hjem fra skole og hygge med oplæsning 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.