Er min dagplejemor urimelig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. januar 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Selvfølgelig. Det er heller ikke nemt. Dels fordi du er så afhængig af hende, som man jo er, når man har arbejde. Dels fordi det ér svært at vide, hvilke forventninger der er rimelige, når man er helt ny mor. Det forstår jeg så udmærket.

Hun fejler, fordi hun ikke kan rumme dit barns behov. Og det er altså vigtigt for dit barns udvikling, at hun bliver hørt, set og hjulpet i den rigtige retning fx mht. at finde tryghed uden at være på arm. Din dagplejer har tilsyneladende givet op og betragter det jo ikke som hendes ansvar, men det er det altså. Hun vælger løsningen med at ringe til dig/bede dig hente tidligt, fordi det er nemmest for hende - ikke fordi det er bedst for barnet.

Min datter går også i privat dagpleje. De er 5 (!) børn. Hun er aldrig blevet ringet hjem, dagplejemor har haft to sygedage på et år, og hun rummer altid de børn, der søger tryghed. Har nogle gange tre børn på skødet samtidigt. Vi er 100 % trygge ved, at hun altid handler til gavn for børnene. Vores datter kunne godt blive utryg i starten, men så gav hun hende tryghed og lærte hende at "komme over det" på en god måde. Vores barn har i dag udviklet sig rigtigt meget pga. hendes store arbejde.

Det lyder som en helt fantastisk dagplejemor, I har fået  Du har ret i, at hun lige nu fralægger sig ansvaret og i stedet gør det til mit problem som jo er svært at løse, når man er på arbejde for ikke at sige umuligt i det tidsrum.

Herhjemme er hun også meget kontaktsøgende - og jeg tager hende altid op når hun har behov for det. På et tidspunkt keder hun sig så meget på mit skød, at hun hurtigt får øje på noget mere spændende og helt af sig selv kravler væk og hen til en ny aktivitet.

Men DP udtrykker flere gange at det er et problem for hende, at barnet ved sidde på hendes arm fordi hun så ikke kan passe de andre børn.

Jeg valgte netop en privat DP så der var mulighed for, at mit barn kunne få al den tryghed hun havde brug for, fx ved de periode og faser hvor barnet måske har brug for mere tryghed end ellers. Det er så vigtigt, at de bliver mødt med de behov som de har.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Tak for svar  Er ked af at i også har oplevet noget lignende - det er uholdbart! Der er ingen at ringe til bortset fra en tilsynsførende, men denne kan som sådan ikke administrere den privates åbningstider og regler ved fx ringe børn hjem.

Jeg vil tage en snak med hende og forklare hende, at det ikke fungerer.

Du kan sagtens ringe til den tilsynsførende og fortælle om forholdene. DP har tilsyneladende kastet sig ud i noget, hun ikke magter, og det bør den tilsynsførende vide. 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

Lisette W skriver:

Jeg er også først gangs mor med nyt job og barn i dagpleje. Min dagplejemor har aldrig ringet, når min søn har haft en pylleret dag har dagplejemor fortalte det når jeg har hentet og hendes løsninger har været at nusse lidt ekstra med ham og så ligge ham til at sov tideligt. Hun passer fire børn. 

Hvis min dagplejemor opførte sig som din ville jeg spørge om hun virkelig har lyst til at være dagplejemor, hvis hun vil det, så er det faktisk hendes job at passe dit barn mellem 8 og 16, det er det du betaler hende for, også når din datter er træt eller ked. Hun skal ikke ringe ved mindre barnet får feber eller kommer alvorligt til skade. 

Hvis ikke hun er i stand til at varetage sit job mister du dit, og så er du ikke i stand til at betale hende længere.

Jeg ville skære det helt ud i pap for hende, for hun har tydeligvis ikke forstået hvad hendes job går ud på.

Tak for svar og for deling af dine erfaringer om hvordan det også kan være at have sit barn hos en DP 

Det er nemlig som om at DP er mere interesseret i den gode løn end hun er i børn. Hun har ingen børn selv og den erfaring, hun sagde hun havde, har hun så ikke alligevel.

Det virker for mig som hun rigtig gerne vil have de mange penge, hun tjener, men det er jo ingen badebillet at passe tre børn i den alder. Det virker som om det kom bag på hende 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

Muhmi skriver:

Du glemte et punkt

• Fortælle dagplejemoren at du altså ikke har råd til at betale hendes løn hvis du bliver fyret og det GØR du hvis hun bliver ved med at ringe til dig ved den mindste lille ting hun ikke kan håndtere!

Det var lige et vigtig punkt, jeg ikke havde fået med... 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Du kan sagtens ringe til den tilsynsførende og fortælle om forholdene. DP har tilsyneladende kastet sig ud i noget, hun ikke magter, og det bør den tilsynsførende vide. 

Tak for svar. Det virker for mig som om hun kun magter børnene når de er glade og har gode dage. Men så også kun dertil og ikke længere.

Anmeld Citér

17. januar 2017

Muhmi

Anonym skriver:

Det var lige et vigtig punkt, jeg ikke havde fået med... 

Meget vigtigt punkt hihihi

Tænker du i hvert fald skal starte med det punkt, før du skrider til de andre

Anmeld Citér

17. januar 2017

Abracadabra

Anonym skriver:

Tak og tak for inputs  Vi bor i København K og her er absolut ingen ledige pladser - hverken dagpleje eller vuggestue - uden flere års ventetid..... 

Så prøv Frederiksberg! De har ledige pladser i mine børns udmærkede institution. 

Anmeld Citér

17. januar 2017

L-mor

Københavns kommune har også ledige pladser. Måske ikke i K, men hellere en cykeltur til Amager end en fyreseddel.

Anmeld Citér

17. januar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Tak for svar og for deling af dine erfaringer om hvordan det også kan være at have sit barn hos en DP 

Det er nemlig som om at DP er mere interesseret i den gode løn end hun er i børn. Hun har ingen børn selv og den erfaring, hun sagde hun havde, har hun så ikke alligevel.

Det virker for mig som hun rigtig gerne vil have de mange penge, hun tjener, men det er jo ingen badebillet at passe tre børn i den alder. Det virker som om det kom bag på hende 

Ved den tilsynsførende, at erhvervserfaringen var opdigtet? Jeg synes, det lyder temmelig kritisabelt. 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Lucinde

Profilbillede for Lucinde

Det lyder som en helt fantastisk dagplejemor, I har fået  Du har ret i, at hun lige nu fralægger sig ansvaret og i stedet gør det til mit problem som jo er svært at løse, når man er på arbejde for ikke at sige umuligt i det tidsrum.

Herhjemme er hun også meget kontaktsøgende - og jeg tager hende altid op når hun har behov for det. På et tidspunkt keder hun sig så meget på mit skød, at hun hurtigt får øje på noget mere spændende og helt af sig selv kravler væk og hen til en ny aktivitet.

Men DP udtrykker flere gange at det er et problem for hende, at barnet ved sidde på hendes arm fordi hun så ikke kan passe de andre børn.

Jeg valgte netop en privat DP så der var mulighed for, at mit barn kunne få al den tryghed hun havde brug for, fx ved de periode og faser hvor barnet måske har brug for mere tryghed end ellers. Det er så vigtigt, at de bliver mødt med de behov som de har.

Ja, vi er rigtigt glade for hende. Og det er jo pointen - man skal altså ikke finde sig i, at det er ren børneopbevaring og intet andet. Og det er det jo så ikke engang i dit tilfælde..

Når du skriver, at hun ikke tager hende op, når hun er ked af det, så ville jeg faktisk have en reel bekymring for, at det ikke ville gavne at sige noget til hende. Jo måske vil hun undlade at ringe efter dig, men hvis jeg var dig, ville jeg grundigt overveje om hun kunne finde på at undlade og give din datter den omsorg, hun har brug for. Det er mange, mange triste timer for et lille barn, hvis det ikke bliver hørt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.