Er min dagplejemor urimelig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. januar 2017

Anonym trådstarter

EBK skriver:

Det der skal du få stoppet øjeblikkeligt. 

Vi oplevede det samme, da DP mor ved at jeg arbejder hjemmefra. Så ringede hun to gange om ugen og fortalte, at vores søn var pylret, og jeg ræsede afsted. 

5 minutter senere var der intet! 

Jeg ringede til dagplejepædagogen og fortalte hende om situationen og gav en masse konkrete eksempler. 

DP pædagogen ringede til DP mor med det samme og fik det stoppet. 

Når det er privat dagpleje, så aner jeg ikke hvordan det fungerer. Men du kan starte med at bede om et møde, og fortælle at det er fuldstændigt uholdbart, og hun kun skal ringe ved sygdom eller barnet er så pylret, at hun ikke kan deltage i dagens aktiviteter. 

Derudover skal du selvfølgelig ikke hente din datter kl 11, fordi hun ikke har overskud til at tage sig af alle tre børn. 

Det er hendes job!

jeg havde personligt ringet til pladsanvisningen, og fået en kommunal plads.

Tak for svar  Er ked af at i også har oplevet noget lignende - det er uholdbart! Der er ingen at ringe til bortset fra en tilsynsførende, men denne kan som sådan ikke administrere den privates åbningstider og regler ved fx ringe børn hjem.

Jeg vil tage en snak med hende og forklare hende, at det ikke fungerer.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2017

Anonym trådstarter

L-mor skriver:

Jeg går ud fra, at det er privat dagpleje. Jeg havde skiftet med det samme, enten til kommunal dagpleje eller vuggestue. 

Man kan overhovedet ikke tillade sig at ringe et barn hjem, fordi det er træt. Så lægger man barnet, så det kan få dækket sit søvnbehov. Et pjevset barn går man med på armen/sidder med til barnet er trygt. Ringer hun også din datter hjem, når hun er sulten eller kan hun godt finde ud af at smøre en leverpostejsmad?

Man ringer børn hjem ved sygdom. 

Tak og tak for inputs  Vi bor i København K og her er absolut ingen ledige pladser - hverken dagpleje eller vuggestue - uden flere års ventetid..... 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym

Derfor valgte vi vuggestue ! 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvis jeg var dig ville jeg vælge en vuggestue. Der skulle være gode muligheder for at dit barn kan sidde hos en voksen når hun har behovet, jeg har aldrig oplevet andet som pædagog i en vuggestue. 

Hvis dette ikke kan lade sig gøre ville jeg helt sikkert sætte foden ned og nægte at hente, med mindre det handlede om sygdom eller ulykke. Du skal se på pasningen af dit barn som en service, som du betaler penge for. Du har derfor ret til at stille krav.

Du ville vel heller ikke betale din frisør for at klippe dig skaldet, når du bare skulle have taget spidserne lidt langt ude sammenligning, i know, men håber du forstår hvad jeg mener

Hehe skæg sammenligning, men jeg forstår hvad du mener Nej det duer ikke. Vi har desværre lange udsigter til andre pasningsmuligheder - jeg er faktisk dér nu hvor jeg overvejer at tage hende ud, for uden mit arbejde kan jeg ikke betale hendes løn. 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Muhmi

Hun har ingen leder, da hun er ansat privat. På tidspunktet da vi lavede kontrakten virkede det bare som det helt rigtige for mit barn - med masser af voksenkontakt, omsorg, tid og nærvær.. Men hun virker i den grad til at 3 børn er 1 barn for meget og det har jeg det slet ikke godt med.

Sidst da jeg kom efter at hun ringede, sad mit barn og græd med armene rakt ud mod hende imens hun ignorerede barnet og i stedet havde travlt med at fortælle mig, hvor synd det var for de to andre børn at mit barn græd.

Min datter havde ikke set jeg var kommet, og var ved at tage sko af, gråden stoppede med det samme da jeg tog hende op.

Jeg føler mig utryg med det 

Undskyld den havde jeg lige overset.. 

Men ja, hun virker altså ikke som én der har overskudet eller viljen til at give det et reelt forsøg.. JEG havde personligt aldrig fundet mig i at blive kørt rundt i manegen på den måde, vi har jo ting at tage os til, ellers ville vi sgu da hellere bruge tiden sammen med vores unger 

Om du siger STOP til hende eller hvad du gør, et eller andet SKAL der gøres, det er på ingen måder holdbart!

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym

Anonym skriver:

Hej Lucinde og mange tak for inputs - Vil du have noget imod at uddybe lidt nærmere? Jeg er helt grøn på børnepasningsområdet, så vil rigtig gerne høre mere om hvorfor du synes det er en falliterklæring - for jeg er enig, men også usikker.

Hun magter i den grad ikke de tre børn er min fornemmelse og jeg kan faktisk datere de to ugentlige dage tilbage til stort set samme dag, som hun fik tredje barn ind i sin ordning.

Min arbejdsplads er forstående men for at kunne betale hende (privat løsning, så lønnen er aftalt os imellem) skal jeg jo kunne arbejde fuldtid ellers er løsningen ikke til at betale 

Selvfølgelig. Det er heller ikke nemt. Dels fordi du er så afhængig af hende, som man jo er, når man har arbejde. Dels fordi det ér svært at vide, hvilke forventninger der er rimelige, når man er helt ny mor. Det forstår jeg så udmærket.

Hun fejler, fordi hun ikke kan rumme dit barns behov. Og det er altså vigtigt for dit barns udvikling, at hun bliver hørt, set og hjulpet i den rigtige retning fx mht. at finde tryghed uden at være på arm. Din dagplejer har tilsyneladende givet op og betragter det jo ikke som hendes ansvar, men det er det altså. Hun vælger løsningen med at ringe til dig/bede dig hente tidligt, fordi det er nemmest for hende - ikke fordi det er bedst for barnet.

Min datter går også i privat dagpleje. De er 5 (!) børn. Hun er aldrig blevet ringet hjem, dagplejemor har haft to sygedage på et år, og hun rummer altid de børn, der søger tryghed. Har nogle gange tre børn på skødet samtidigt. Vi er 100 % trygge ved, at hun altid handler til gavn for børnene. Vores datter kunne godt blive utryg i starten, men så gav hun hende tryghed og lærte hende at "komme over det" på en god måde. Vores barn har i dag udviklet sig rigtigt meget pga. hendes store arbejde.

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

migxher skriver:

Puha det er et svært dilemma er der ikke andre gode dagplejere tæt på hvor i bor nu? Evt en god vuggestue. 

Desværre, jeg har ringet og ringet rundt men der er minimum et års ventetid på begge ordninger. Jeg har hende skrevet op flere steder 

Men om et år er der muligvis plads i en fantastisk småbørns vuggestue/børnehave, men indtil da er jeg på bar bund....

Anmeld Citér

17. januar 2017

Lisette W

Anonym skriver:

Jeg er førstegangsmor til en fantastisk lille fis, som går i en nyopstart dagpleje med to andre børn.

Jeg er alene om det og har fået et nyt arbejde, hvor jeg stadig er ansat i prøvetid. Men mit fravær er ved at tage overhånd - Dagplejemor har været syg sammenlagt 1,5 uge på de to måneder vi har været der og har i snit ringet efter mig 2 dage om ugen, hvor jeg har måtte forlade mit arbejde for at hente min datter.

Problemet er ikke det at jeg skal hente - men at hun ringer uden nogen rigtig 'grund'. Min datter er stort set altid i godt humør, når jeg så i al hast har hentet hende og når vi kommer hjem har hun bare været helt i hopla.

Det første stykke tid hun gik hos sin dagplejemor var der ingen problemer og hun ringede ikke så ofte, som hun gør nu. Det der er sket er, at hun har fået et barn mere (så nu er de tre) og siden hun har fået det tredje barn har hun ringet min datter hjem flere gange om ugen - så er det maven, så er hun for pylret, så er hun for træt og ikke pga sygdom.

Når jeg har hentet min datter, så har der ingenting været med hende herhjemme. Hun kan fint passes af andre og dette har aldrig været en udfordring. Er også glad for sin dagplejemor.

Jeg vil lige understrege at jeg selvfølgelig altid henter fordi jeg jo vil mit barn det bedste, og hvis hun ringer går jeg ud fra at det er fordi mit barn har brug for at blive hentet.

Men jeg kan altså risikere at miste mit arbejde og er bange for, at dagplejemor efter det tredje barn synes det måske er lidt hårdt og at jeg er 'for nem' at ringe efter fordi jeg altid kommer uanset årsag.

Men tager jeg helt fejl? 

Senest har hun bedt mig komme minimum fast 1 gang om ugen og hente min datter tidligt, helst omkring kl 11.

Det er rigtig svært for mig at kombinere med mit nye arbejde, hendes begrundelse til at jeg skal hente tidligt er at min datter har brug for at være meget på armen / hos den voksne og dette kan hun ikke imødekomme fordi hun også skal passe de andre børn.

Jeg betaler rigtig mange penge for den private ordning og i forvejen flekser jeg alt det jeg kan, da hun har åbningstider fra 8-16.

Min datter er i rigtig fin trivsel, går, leger, siger mange ord og har lige været til 1 års undersøgelse hvor hun fik en masse ros. Der er heller aldrig problemer når vi er sammen med andre voksne eller børn.

Dagplejemor fortæller mig også at det er rigtig synd for de to andre børn, at min datter græder fordi hun ikke må / kan sidde hos dagplejemor på armen den periode hun nu har brug for det.

Hjælp - Er jeg helt forkert på den? Eller overser jeg noget?

Jeg er også først gangs mor med nyt job og barn i dagpleje. Min dagplejemor har aldrig ringet, når min søn har haft en pylleret dag har dagplejemor fortalte det når jeg har hentet og hendes løsninger har været at nusse lidt ekstra med ham og så ligge ham til at sov tideligt. Hun passer fire børn. 

Hvis min dagplejemor opførte sig som din ville jeg spørge om hun virkelig har lyst til at være dagplejemor, hvis hun vil det, så er det faktisk hendes job at passe dit barn mellem 8 og 16, det er det du betaler hende for, også når din datter er træt eller ked. Hun skal ikke ringe ved mindre barnet får feber eller kommer alvorligt til skade. 

Hvis ikke hun er i stand til at varetage sit job mister du dit, og så er du ikke i stand til at betale hende længere.

Jeg ville skære det helt ud i pap for hende, for hun har tydeligvis ikke forstået hvad hendes job går ud på.

Anmeld Citér

17. januar 2017

Anonym trådstarter

Muhmi skriver:

Undskyld den havde jeg lige overset.. 

Men ja, hun virker altså ikke som én der har overskudet eller viljen til at give det et reelt forsøg.. JEG havde personligt aldrig fundet mig i at blive kørt rundt i manegen på den måde, vi har jo ting at tage os til, ellers ville vi sgu da hellere bruge tiden sammen med vores unger 

Om du siger STOP til hende eller hvad du gør, et eller andet SKAL der gøres, det er på ingen måder holdbart!

Tak og tak for motivationen 

Det er ved at koste mig arbejdet. Som jeg ser det, har jeg følgende muligheder:

• Gå på deltid og gøre, som DP siger med at hente tidligt mv. (Det duer jo bare ikke..)
  • Tage hende ud af DP og sige mit job op. Flytte tættere på bedsterne for at undgå lignende situationer og finde en god dagpleje her + nyt job
  • Sige op men blive selvstændig med nuværende firma som kunde i stedet for arbejdsgiver og passe hende selv, indtil der dukker en plads op

Men åh altså 

Anmeld Citér

17. januar 2017

Muhmi

Anonym skriver:

Tak og tak for motivationen 

Det er ved at koste mig arbejdet. Som jeg ser det, har jeg følgende muligheder:

• Gå på deltid og gøre, som DP siger med at hente tidligt mv. (Det duer jo bare ikke..)
  • Tage hende ud af DP og sige mit job op. Flytte tættere på bedsterne for at undgå lignende situationer og finde en god dagpleje her + nyt job
  • Sige op men blive selvstændig med nuværende firma som kunde i stedet for arbejdsgiver og passe hende selv, indtil der dukker en plads op

Men åh altså 

Du glemte et punkt

• Fortælle dagplejemoren at du altså ikke har råd til at betale hendes løn hvis du bliver fyret og det GØR du hvis hun bliver ved med at ringe til dig ved den mindste lille ting hun ikke kan håndtere!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.