anonym12 skriver:
Børn er forskellige!
Nogen trives med at blive vækket, komme sent i seng, at blive puttet alene fremmede steder. Andre gør ikke.
Vores dreng vågner kl 4-6 tiden, uanset hvor længe han har været oppe. Måske de ændre sig, når han bliver ældre, måske ikke. Han blev puttet nytårsaften, da han var træt. Dvs samme tid som sædvanligt
. Juleaften var han længere oppe, da han ikke virkede træt.
Vi var bare hjemme, da vores dreng ikke trives ved at blive slæbt rundt, medmindre vi er der hvor vi skal sove. Ja, det giver lidt begrænsninger......det overlever vi nok. Nogen mener vi er pylret. Det er vi måske også. Jeg gider bare ikke ha en dårlig dag, dagen efter fordi vi har et behov for at feste. Jeg kan så alligevel ikke drikke mere end et glas eller to, da jeg stadig ammer (han er 13 mdr).
Nu er vi så også nogle af de der forfærdelige forældre der går ind for langtidsamning, samsovning, blw osv. Ja, vi sætter vores drengs behov først. Når vi skal på ferie, så ender vi nok med at spise aftensmad tidligt og sidde på hotel værelset og spille 500, når han er puttet (eller knalde på badeværelset)
. Jeg kan ikke se problemet. Han er ikke en diktator, han styre os ikke. Men vi lytter til hans behov og sætter dem højt. Han får ikke alt hvad han peger på og vi er ikke bange for at sætte grænser og sige nej. Vi gør det bare ikke ved vigtige ting, såsom søvn og tryghed.
Jeg synes ikke du er pylret TS. Det lyder som om jeres dreng lige nu, har behov for at sove et velkendt sted og til normal tid. Måske det bliver anderledes når han bliver ældre, måske ikke. Børn er forskellige. Jeg synes det er fedt at du sætter jeres barns behov før dit eget. Han er stadig meget lille og det bliver nok nemmere med alderen.
Koblingen mellem langtidsamning, samsovning og at blive hjemme/tage hjem for at putte barnet til vant tid kan jeg ikke få øje på. Jeg har forenet de to førstnævnte forhold med, ved særlige lejligheder, at lade ungerne falde i søvn i byen uden at overveje, at der skulle være en modsætning. Jeg har end ikke tænkt, at nogle af delene gjorde mig til en særlig slags forfærdelig eller ikke forfærdelig forælder - lige så lidt, som jeg tænker det om forældre, der holder strikst på sovetiderne og sovestedet.
For mig er en 8 eller 13 mdr. gammel baby så ny - og forældrene så nye i forældrerollen - at jeg tænker, der kan ske tusind brud og ændringer på rutiner og princippet i årene, der kommer. Det er ti års ufravigelige principper om, at børnene falder i søvn i deres egen seng, jeg personligt undrer mig over og sætter spørgsmålstegn ved. Vel ville jeg synes, det var ærgerligt, hvis TS som gæst hos mig tog hjem kl. 19, men jeg forventer ikke af forældre til bittesmå børn, at de er med på de helt store rutinebrud. Ti års "undtagelsestilstand" er noget helt andet.