Lul85 skriver:
Han havde på intet tidspunkt udtrykt behov for at skulle deltage i fødslen,... tværtimod
.
Der er også stor forskel på mænds og kvinders psyke..kvinder koncentrere sig om processen frem mod målet, hvorimod mænd er problemløsere...
At mænd er problemløsere kan i en fødselssituation give unødig stress for ham, idet han ikke kan aflede evt. fødselssmerter eller skabe kontrol over situationen. Det kræver virkelig sin mand at acceptere at han intet kan gøre andet end at følge processen.
Det er meget kategoriske og generaliserende udsagn om mænd. Det er muligt, det kræver sin mand at acceptere sin rolle under fødslen, men det lever størstedelen af dem dog op til i vores del af verden, og det kræver på den anden side også sin kvinde at føde, så at dele udfordringer og krav - og oplevelsen! - virker meget naturligt. At holde i hånden, massere, komme med vand og holde en klud på panden er da også involverende og ikke blot at følge processen.
Jeg studser nok lidt over, at netop du, der IKKE har haft din mand til stede, kommer med så sikre betragtninger over "komplikationerne", når "problemløserne" er med til fødsler. Jeg tager dog samtidig hatten af for, at du rummede og accepterede hans modvilje - jeg ville have været knust og vred over at skulle undvære at dele mine ubetinget største oplevelser i livet med min mand, og jeg er bange for, jeg ikke ville opfatte det som spor mandigt, hvis han ikke ville være der.
- Og så tænker jeg, at enhver, der er partner med en lystfisker eller en jæger, kender til mænd, som i dén grad kan fordybe sig i processen, uden at målet bliver indfriet
Anmeld
Citér