ErDuHerIkkeSnart skriver:
Jeg synes personligt at det var fedt at føde - og jeg glæder mig til forhåbentlig at få lov til at gøre det igen en dag. Det siger jeg ikke for at være irriterende, men jeg ville ønske at jeg selv havde hørt mange flere positive historier, fremfor alle "dramaerne"! Hvis jeg kan sige sådan ovenpå at være gået 2 uger over tid, have veer i 20 timer og ende med et akut kejsersnit - ja, så er alt vist muligt 
Men jeg elskede at kroppen vidste hvad den skulle. Jeg følte at jeg var mega sej og kunne arbejde med, og at jordmødrene og min mand var super kompetente til at støtte mig. Jeg var langt mere udholdende, end jeg havde ventet.
Gu fanden gjorde det da nas, og selvfølgelig var jeg udmattet - men jeg sidder tilbage med følelsen af at kunne gøre det hele om igen uden tøven.
Vigtigst for mig var det, at droppe de faste forestillinger om hvad jeg ville og ikke ville. Det virker i min optik hverken med baby eller med fødsel - men man kan selvfølgelig gøre sig nogle overvejelser om hvad man ønsker, og så bede dem omkring én om at støtte én i den retning.
Vid dog at alt kan ændre sig - også dine egne lyster og behov - og det ved du først når du står i det. Faste principper er vejen til skuffelse. Din krop kommer til at styre showet, og du får ikke nødvendigvis ret meget at skulle have sagt.
PS: Jeg fik i øvrigt aldrig brug for en epidural, lidt lattergas og noget varme var ganske fint til mig (og det var absolut ikke et princip!).
PPS: Du bliver næppe den første fødende, som er selvbevidst og ikke vil være "hende den hysteriske", eller "hende der gør sådan og sådan". Men bare rolig: Når man først har råbt højt, skidt på briksen og kastet op - så kommer man over selvbevidstheden og blufærdigheden helt af dig selv 
God fornøjelse!
Ja, okay - så er det vist ret fedt at føde, hvis du har haft sådan en fødsel og stadig have lyst til at gøre det igen
har også fået at vide af flere, at jeg bare skal stole på min krop, for den ved instinktivt hvad den skal gøre og hvornår den skal gøre det - og samtidig skal jeg på ingen måder modarbejde min krop eller veerne, hvilket egentligt også givet god mening 
det med lister og forestillinger er desværre ikke rigtigt noget jeg kan styre - har nogle diagnoser som gør at jeg skal føle jeg har kontrol over situationen, så har prøvet at snyde den med listerne og mine forventninger; ellers går det helt i kage i mit hoved, og det orker jeg ikke lige pt
har nemlig også fået at vide af flere, at det ender nærmest aldrig med det man selv forestiller sig, og det er jeg også opmærksom på, så jeg ikke bliver skuffet 
Der er desværre ikke lattergas på Viborg Sygehus, ellers havde jeg også taget imod det med kyshånd; bliver så misundelig, når jeg hører om andre hvor de fik muligheden, og især når jeg ser One Born Every Minute, hvor de nærmest får det stykket i hånden første gang de siger en lyd
Men epiduralen vil jeg også allerhelst undgå, har skrevet i min fødselsplan (min jm sagde det var en god idé at lave
) at jeg først og fremmest vil udtømme ikke-medicinske muligheder, og at jeg virkelig gerne vil føde i vand