9 måneder spiser nærmest ikke andet end mælk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2016

migxher

9 måneder er jo ingen alder, interessen for mad skal nok komme hvis du bare slapper af omkring det, fordi han kan lyn hurtig mærke hvis du presser på.

Jeg forstår virkelig ikke den travlhed der ligger omkring at så snart et barn fylder 4 måneder så handler det bare om at få dem så hurtig som muligt væk fra flasken/brystet og få proppet dem med mad

Ifølge WHO kan brystmælk uden problemer udgører halvdelen eller mere af et barns energi indtag frem mod 1 års alderen, og 1/3 frem mod 2 år. 

Vores dreng var oppe omkring 1 år før interessen for mad for alvor kom og det gik op for ham at mad var til for at mætte. Inden da havde vi flere perioder hvor interessen nærmest var helt væk. 

Lad din dreng spise selv hvis det er det han vil. Vores dreng har aldrig været glad for at blive madet så han har bare spist selv.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2016

anonym12

Lea2787 skriver:

Jeg tror bestemt også, at han fanger stemningen. Han spiste i hvert fald lidt bedre, da min mor prøvede de to forgangne dage.. Jeg prøver ihærdigt, at være ligeglad med hans indtag ved måltiderne, men jeg synes, det er forbandet svært. 

Jeg har også hørt, at der ofte sker noget, når børnene kommer afsted i pasning. De kan spejle sig i de andre børn, og det virker somme tider bedre end vi forældres bedste forsøg

Jeg giver lige sp's forslag en sidste dag (så har jeg gjort det de tre dage, hun forslog), og så går jeg tilbage til at tilbyde ham det mælk, han vil have. Han får simpelthen ikke nok kalorier ind på denne her måde. Og han ville bare så gerne have sin flaske i morges, så jeg fik helt ondt i maven over ikke at give ham den.

Det kan jeg godt forstå....især når "fagpersoner"  og andre mener de spiser for lidt.

Ja, man kan stå på hovedt for at få dem til at gøre som man vil, men nogen gange skal der andre børn til. Det første stykke tid i dp var hæslig, da han stortset ikke spiste derhenne (han gider IKKE flaske), men nu spiser han vist stort set lige så meget som de store unger. Men shit det var hårdt at vide at ens barn stort set ikke spiste hele dagen, da han ikke kunne få min mælk. 

Det lyder som en god plan. Så har du ihvertfald gjort hvad du kunne og man kan jo ikke fratage barnet sin mælk i længden....hvis det ikke vil spise andet. held og lykke med det hele. Jeg er sikker på han nok lige pludslig skal fange interessen for det der mad

Anmeld Citér

16. september 2016

MysteriousAngel

Lea2787 skriver:

Kære kloge forældre. 

Vores dreng på 9 måneder vil simpelthen ikke mades. Har aldrig villet det. Han er ret vild med at putte ting i munden, men mestrer ikke pincetgreb, så stykkerne skal være store. Han bider ikke små stykker af og får derfor kun ganske lidt i maven. Han får flaske morgen, middag, eftermiddag og til nat, ca 700 ml i alt. Sover så til næste morgen.

Jeg vil så mægtig gerne høre om andres erfaringer.. Hvornår knækkede jeres små koden? Skal jeg virkelig "sulte" ham fra flasken og håbe at han så spiser?? Det bryder jeg mig bare ikke om..

Han spiser vel mest blw-agtigt, men forsøger dog også med et par skefulde ved hvert måltid. Hvad med jer der udelukkende brugte blw? Og hvis børn spiste sent - trivedes de fint på nærmest mælk alene?

Jeg er bare så bekymret for ham Selvom han er evigt glad og ikke virker spor sulten..

Kh fra hende der desperat søger ligesindede 

Det samme gjorde min mellemste datter. Hun elskede at blive ammet og gad ikke rigtig det der mad. Min sp sagde, at jeg skulle tilbyde hende mad og når hun så ikke ville have det, så vente 3 timer og så tilbyde hende mad igen. Det var vigtigt at der gik 3 timer for så lærte hun at spise. For mig var det dybt frustrerende at jeg var sådan en bar. For hun hang jo på mig og ville overhovedet hverken have flaske eller mad. Jeg kunne IKKE tage nogen steder. Jeg var simpelthen kulret.

Det virkede. Hun græd slet ikke inden de der 3 timer. Det var faktisk min frygt. At hun ville græde fordi hun var sulten. Men da der var gået 3 timer og en lur, så spiste hun noget mad og fik babs som dessert. Og voila, så var det problem løst 

Anmeld Citér

17. september 2016

Lea2787

Profilbillede for Lea2787
MysteriousAngel skriver:

Det samme gjorde min mellemste datter. Hun elskede at blive ammet og gad ikke rigtig det der mad. Min sp sagde, at jeg skulle tilbyde hende mad og når hun så ikke ville have det, så vente 3 timer og så tilbyde hende mad igen. Det var vigtigt at der gik 3 timer for så lærte hun at spise. For mig var det dybt frustrerende at jeg var sådan en bar. For hun hang jo på mig og ville overhovedet hverken have flaske eller mad. Jeg kunne IKKE tage nogen steder. Jeg var simpelthen kulret.

Det virkede. Hun græd slet ikke inden de der 3 timer. Det var faktisk min frygt. At hun ville græde fordi hun var sulten. Men da der var gået 3 timer og en lur, så spiste hun noget mad og fik babs som dessert. Og voila, så var det problem løst 

Her grædes der egentlig også meget sjældent. Har vist aldrig rigtig hørt ham kalde efter mad.. Håber virkelig også det kommer til at gå så fint her. Drak hun fint af kop? Tak for jeres historie 

Anmeld Citér

17. september 2016

MysteriousAngel

Lea2787 skriver:

Her grædes der egentlig også meget sjældent. Har vist aldrig rigtig hørt ham kalde efter mad.. Håber virkelig også det kommer til at gå så fint her. Drak hun fint af kop? Tak for jeres historie 

Ja det gik fint. 

Anmeld Citér

17. september 2016

ninibadini

Det lyder som min søn, også 9 måneder. Nogle dage synes jeg næsten ikke at han får noget at spise, og det er bare SÅ frustrerende!

Han får flaske tidlig morgen og inden sengetid. I alt ca 500 ml. Nogle dage vil han hverken have skemad eller spise selv. Han vil gerne sidde og lege lidt med det, putter det i munden, tygger lidt og så spytter han det meste ud igen. Nogle dage går det fint med skemad, så han får grød 2x og grov mos af grøntsager med kød eller fisk en enkelt gang. Andre gange vil han bare slet ikke skeen. Ellers får han frokost og to mellemmåltider, som han sidder selv med og spiser. Men ofte ryger der bare ikke meget ned, uanset hvad vi tilbyder. Vi har dog prøvet at stange små bidder på en børnegaffel, og det virker faktisk ofte lidt bedre for os. Så putter han den selv i munden og holder det ofte inde og sluger det. Eller også tager han gaflen, tager bidden af og putter i munden.

Jeg prøver også at holde mig til, at det sikkert bliver bedre når han starter i vuggestue, så han kan spejle sig i de andre børn. Og han får jo stadig en del mælk. Vi putter også mælkepulver i grød og mos, og så ender vi på noget, der ikke er så langt fra hvad han fik inden vi begyndte på fast føde. Og jeg tænker, at så længe han får tilbudt vand og mad igennem hele dagen så sulter han i hvert fald ikke. Var han dødsulten, skulle han nok finde ud af at få noget ned. Og han vokser og trives og udvikler sig ud over det forventede. Og han bliver jo også motorisk og mentalt mere moden de næste måneder, så jeg tror der sker en masse på madfronten også.

Jeg synes også det er svært når omgivelserne forventer at han kan spise alt selv ved 9 måneder. I de hæfter vi har fået fra sundhedsstyrelsen står der, at det er slut med skemad ved 9-10 måneder, og slut med flaske ved 1 år. Men hvis vi gjorde det nu, fik han da slet ikke noget ned. Mine svigerinder er BLW-mødre, og de skal konstant kommentere på hvordan vi giver mad. Som om det er os der har præget ham til at han ikke gider spise noget selv. Min mor synes også bare vi skal lade ham spise selv. Men forleden passede hun ham, og der måtte hun indrømme, at det nok ikke lige var så let igen som hun troede.

Jeg prøver ikke at lade mig stresse, for det kommer der i hvert fald ikke noget godt ud af, og håber bare at det bliver bedre med tiden.

Anmeld Citér

17. september 2016

Mullesmith

Lea2787 skriver:

Kære kloge forældre. 

Vores dreng på 9 måneder vil simpelthen ikke mades. Har aldrig villet det. Han er ret vild med at putte ting i munden, men mestrer ikke pincetgreb, så stykkerne skal være store. Han bider ikke små stykker af og får derfor kun ganske lidt i maven. Han får flaske morgen, middag, eftermiddag og til nat, ca 700 ml i alt. Sover så til næste morgen.

Jeg vil så mægtig gerne høre om andres erfaringer.. Hvornår knækkede jeres små koden? Skal jeg virkelig "sulte" ham fra flasken og håbe at han så spiser?? Det bryder jeg mig bare ikke om..

Han spiser vel mest blw-agtigt, men forsøger dog også med et par skefulde ved hvert måltid. Hvad med jer der udelukkende brugte blw? Og hvis børn spiste sent - trivedes de fint på nærmest mælk alene?

Jeg er bare så bekymret for ham Selvom han er evigt glad og ikke virker spor sulten..

Kh fra hende der desperat søger ligesindede 

Vi vænnede ham bare af med flasken allerede da han fik sin første skemad som 4 mdr. Altså ikke fuldstændig, men erstattede faktisk efter første uge på grød en af flaskerne med grød og så ugen efter kom der endnu et grød måltid på programmet og nu er der idag som 7mdr. 3 mos og grød måltider om dagen og 3 flasker. Og han vil hellere have grøntsager kartofler og kød osv. End flasken. Tror bare du skal lade ham få sin flaske, hvis han har behov for mere mælk end andre er det vel ok. Du kan jo stadig øve med grød og mos sideløbende. Og også bare lade ham sidde og gratte med det. Tænker det nok skal komme. 

Anmeld Citér

18. september 2016

Lea2787

ninibadini skriver:

Det lyder som min søn, også 9 måneder. Nogle dage synes jeg næsten ikke at han får noget at spise, og det er bare SÅ frustrerende!

Han får flaske tidlig morgen og inden sengetid. I alt ca 500 ml. Nogle dage vil han hverken have skemad eller spise selv. Han vil gerne sidde og lege lidt med det, putter det i munden, tygger lidt og så spytter han det meste ud igen. Nogle dage går det fint med skemad, så han får grød 2x og grov mos af grøntsager med kød eller fisk en enkelt gang. Andre gange vil han bare slet ikke skeen. Ellers får han frokost og to mellemmåltider, som han sidder selv med og spiser. Men ofte ryger der bare ikke meget ned, uanset hvad vi tilbyder. Vi har dog prøvet at stange små bidder på en børnegaffel, og det virker faktisk ofte lidt bedre for os. Så putter han den selv i munden og holder det ofte inde og sluger det. Eller også tager han gaflen, tager bidden af og putter i munden.

Jeg prøver også at holde mig til, at det sikkert bliver bedre når han starter i vuggestue, så han kan spejle sig i de andre børn. Og han får jo stadig en del mælk. Vi putter også mælkepulver i grød og mos, og så ender vi på noget, der ikke er så langt fra hvad han fik inden vi begyndte på fast føde. Og jeg tænker, at så længe han får tilbudt vand og mad igennem hele dagen så sulter han i hvert fald ikke. Var han dødsulten, skulle han nok finde ud af at få noget ned. Og han vokser og trives og udvikler sig ud over det forventede. Og han bliver jo også motorisk og mentalt mere moden de næste måneder, så jeg tror der sker en masse på madfronten også.

Jeg synes også det er svært når omgivelserne forventer at han kan spise alt selv ved 9 måneder. I de hæfter vi har fået fra sundhedsstyrelsen står der, at det er slut med skemad ved 9-10 måneder, og slut med flaske ved 1 år. Men hvis vi gjorde det nu, fik han da slet ikke noget ned. Mine svigerinder er BLW-mødre, og de skal konstant kommentere på hvordan vi giver mad. Som om det er os der har præget ham til at han ikke gider spise noget selv. Min mor synes også bare vi skal lade ham spise selv. Men forleden passede hun ham, og der måtte hun indrømme, at det nok ikke lige var så let igen som hun troede.

Jeg prøver ikke at lade mig stresse, for det kommer der i hvert fald ikke noget godt ud af, og håber bare at det bliver bedre med tiden.

Jamen, det er simpelthen bare så frustrerende. Man bliver død-ked af det, når de ikke vil spise. Jeg kan jo bare ikke forstå, at de da ikke bliver sultne!? 

Tre hapsere røg der ned til frokost. Så det eneste han har fået i dag er ca 1/2 dl grød kl 7 og tre hapsere kl 11.15. Ingen mælk tilbudt og ville ikke have noget til formiddag inden lur  

Anmeld Citér

18. september 2016

Lea2787

J.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.