9 måneder spiser nærmest ikke andet end mælk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2016

Lea2787

Profilbillede for Lea2787
Lucinde skriver:

Og hvordan er dagsrytmen ellers? Hvornår står han op og hvornår får han mælk og morgenmad?

Han sover ca 20-6.30 uden mælk.

Før fik han flaske, når han vågnede. Morgenmad 30-60 min efter. Spiser ikke.

Lur ca kl 9 og sov 2-3 timer. Flaske når han vågnede. Frokost 30-60 min efter. Spiser nogen gange lidt.

Lur ca 3 timer efter han vågner, ca kl 14.30. Sover ca 45 min. Flaske når han vågnede.

Aftensmad ved 18-tiden. Spiser nogen gange et par mundfulde.

Flaske kl 19.30 og godnat.

Imellem lur og mad er der self leg, udeture, handle osv.

Har givet flaske først, fordi baby iflg blw-metoden, så vidt jeg har forstået, ikke må være sulten.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2016

Lucinde

Profilbillede for Lucinde

Et barn på 9 mdr. er slet ikke manipulerende på den måde. Der er desværre mange SP'er, der mildest talt ikke rådgiver fyldestgørende.

Min datter tog i øvrigt heller ikke på mod de 1 år. Hun vejede 9,7 kg. ved 1års-undersøgelsen, og det var fint. Følger han sin kurve? Hvis han gør, så synes jeg ærligt talt, du skal give dig selv lov til at slappe HELT af omkring madindtag de næste måneder og se om ikke det kommer af sig selv. Så kan du altid blive bekymret senere - lige nu ødelægger det bare jeres begges spiseglæde.

Din dagsrytme ser fin ud. Tilbyd lidt snacks indimellem måltider også. Fx ovnbagt sød kartoffel i stænger, når han leger på gulv. Gerne med lidt krydderi på og olie på.

Har han altid fået flaske? Du behøver ikke tænke så meget over ml. Jeg har fx ammet og aner jo derfor ikke, hvor meget væske hun har fået. Gå efter våde bleer, vågenhed og udvikling. Hvis han virker tilfreds, så får han det, han skal have.

Om han så spiser 5-10 hapser til frokost, så er det fint! Put evt. olie på brødet, hvis du vil give ham ekstra kalorier.

Anmeld Citér

15. september 2016

Lea2787

Lucinde skriver:

Et barn på 9 mdr. er slet ikke manipulerende på den måde. Der er desværre mange SP'er, der mildest talt ikke rådgiver fyldestgørende.

Min datter tog i øvrigt heller ikke på mod de 1 år. Hun vejede 9,7 kg. ved 1års-undersøgelsen, og det var fint. Følger han sin kurve? Hvis han gør, så synes jeg ærligt talt, du skal give dig selv lov til at slappe HELT af omkring madindtag de næste måneder og se om ikke det kommer af sig selv. Så kan du altid blive bekymret senere - lige nu ødelægger det bare jeres begges spiseglæde.

Din dagsrytme ser fin ud. Tilbyd lidt snacks indimellem måltider også. Fx ovnbagt sød kartoffel i stænger, når han leger på gulv. Gerne med lidt krydderi på og olie på.

Har han altid fået flaske? Du behøver ikke tænke så meget over ml. Jeg har fx ammet og aner jo derfor ikke, hvor meget væske hun har fået. Gå efter våde bleer, vågenhed og udvikling. Hvis han virker tilfreds, så får han det, han skal have.

Om han så spiser 5-10 hapser til frokost, så er det fint! Put evt. olie på brødet, hvis du vil give ham ekstra kalorier.

Tak for dit svar. Mine tanker er også præcis, at så lille et barn ikke kan være så manipulerende. Jeg tror simpelthen ikke på det!

Han blev ammet fuldt i 3 måneder og delvist til 4 måneder. Han røg to kurver ned den første måned (ligger nu på gennemsnittet). Han har været fint på kurven siden, og vejede 9,2 kg til 8 mdrs besøg. Nu har han så ikke taget på fra 8 til 9 mdr. Han har aldrig rigtig selv meldt sig "nok". Der gik som sagt for mange timer imellem, og jeg har derfor altid tilbudt på nogenlunde tidspunkter, hvor han burde være sulten. 

Så der har altid været fokus på mad og vækst her i huset. Derfor stresser det også, at han ikke gider spiser. Han kan jo for filans da ikke leve og vokse af 6-800 ml mælk alene...?! Når nu han nærmest ingen mad spiser, så burde han vel drikke mere mælk.

Jeg vil ham jo så gerne det bedste, men ved ærlig talt ikke præcis, hvorfor jeg er så fokuseret på hans vægt. Altså, jeg ved godt det stammer helt tilbage fra hans først levemåned, men jeg ved ikke helt, hvad jeg tror, der ville ske, hvis han ikke lige voksede nok..

Anmeld Citér

15. september 2016

CBbaby

Husk lige på, at dit barn også bliver motorisk mere modent OG kognitivt med tiden. Især omkring 1 års alderen sker der noget. Og der begynder det at vende for de fleste. Så ind til der, ville jeg (med min bitre erfaring) være ligeglad med SP, når han følger sin kurve. 

Han er bare ikke kognitivt klar til at lægge et "Madskema". Altså at mad mætter, at mad skal spises, at mad er godt osv... MEN jeg lover dig? At det kommer! Og gør det af sig selv. 

"Food before one is just for fun"... Bliv ved med at tilbyde ham mad som du har gjort. Men giv ham stadig flaske, når han vil have. Han forstår ikke, hvorfor han ikke må blive mæt (og glad!) af mælken. Han har ikke en agenda!

man skal huske på, at små børn ikke engang ved, at det er dem selv i spejlet før de er mellem 18-24 måneder! Hvordan skal de så være manipulerende?! De tanker voksne tror børn har, er tillagte. SÅ små børn har slet ikke tanker, der handler om andet end at forsøge være glade og få deres behov opfyldt. Og de er sgu da ligeglade om det er mælken... MEN omkring 1 års alderen, så sker der en udvikling og de fleste begynder at afspejle omverdenen for at lære- og lige præcis der - der vil han lære, at mad mætter og ikke mælk og hvis du nu møder ham i hans nysgerrighed til mad lige nu, jamen så får du også et barn som forbinder madsituationen med en fed tid og nye oplevelser! ❤️ Og ikke en "spis, for en dame som ikke er din mor, siger, at du ikke må få flaske" (sat på spidsen)

Anmeld Citér

16. september 2016

Skouboe

Lea2787 skriver:

Han vil rigtig gerne selv. Der ryger bare meget lidt ned.. Måske fordi han ikke endnu kan samle små stykker op eller bider af større stykker. Jeg kan sjældent snige en skefuld ind, når han sidder med noget andet selv.

Drikker forresten heller ikke af nogen som helst slags kop. Laver bare bobler i glasset og lader vandet løbe ud.

Prøv at lære ham at drikke af sugerør. Det er ganske nemt, han er jo vant til at suge af flasken. Køb nogle brik juicer, og giv ham en. Klem lidt juice op i munden på ham gennem sugerøret, og gentag nogle gange, indtil det går op for ham at det er dejligt.

Når først han har knækket koden, kan du proppe et sugerør i et glas vand og få ham til at drikke på den måde. Mht. mad, så giv ham mad han kan holde i hånden. Det kan godt være at han ikke får så meget ned, men det er "bare" et spørgsmål om øvelse. Hjemme hos os var ristede rugbrødsstave og mini-knækbrød store hits.

Anmeld Citér

16. september 2016

Skouboe

Og så tænker jeg også at du måske skulle prøve at bytte lidt rundt, så det bliver maden, der bliver det primære og flasken sekundær. Giv ham morgenmad, når han står op, og så tilbyd ham en flaske ½ time senere. Gid ham frokost, og så en flaske inden lur osv.

Start altid med at tilbyde ham mad, når han er sulten, og så giv ham flaske lidt efter.

Anmeld Citér

16. september 2016

Lea2787

Skouboe skriver:

Og så tænker jeg også at du måske skulle prøve at bytte lidt rundt, så det bliver maden, der bliver det primære og flasken sekundær. Giv ham morgenmad, når han står op, og så tilbyd ham en flaske ½ time senere. Gid ham frokost, og så en flaske inden lur osv.

Start altid med at tilbyde ham mad, når han er sulten, og så giv ham flaske lidt efter.

Tak for dine tanker. Jeg har også overvejet at prøve sådan. Det tror jeg bliver næste "plan". SP har sagt, at han bare vil vente på flasken, og at han så vil være mæt nok af den, til at han ikke er interesseret i næste måltid.

Jeg er nok ved at være nået til, at så længe han synes mad er spændende og gerne vil putte det i munden, så må det komme i hans eget tempo - og indtil da må han gerne drikke en del mælk! For jeg har nemlig også selv fornemmelsen af, at han simpelthen ikke er mentalt klar til at spise sig mæt i mad. Han har ikke forstået, at det er noget, han skal blive mæt af.

Anmeld Citér

16. september 2016

anonym12

Lea2787 skriver:

Tak for dine tanker. Jeg har også overvejet at prøve sådan. Det tror jeg bliver næste "plan". SP har sagt, at han bare vil vente på flasken, og at han så vil være mæt nok af den, til at han ikke er interesseret i næste måltid.

Jeg er nok ved at være nået til, at så længe han synes mad er spændende og gerne vil putte det i munden, så må det komme i hans eget tempo - og indtil da må han gerne drikke en del mælk! For jeg har nemlig også selv fornemmelsen af, at han simpelthen ikke er mentalt klar til at spise sig mæt i mad. Han har ikke forstået, at det er noget, han skal blive mæt af.

De har så travlt med at putte børn i små kasser. Min dreng var stortset fuldammet indtil ca 9,5 mdr og så pludselig knak han koden til mad og spiser godt (jeg mistænker at det var dp start der gjorde forskellen). 

Så længe din dreng følger sin kurve og er glad og udvikler sig, så ville jeg forsøge at få ro på med hensyn til maden. Jeg tror at børn ofte fanger vores uro og at det kan medvirke til endnu flere problemer i spise situationen. 

her spiser han det han gider og for resten får han mælk. Vi har en drikkedunk vi ofte tilbyder vand fra (nok mest når jeg ikke er der). 

Hjemme spiser han det han gider.....nogen måltider er det kun en ting han gider og det går han lov til. hvordan dp mor gør ved jeg ikke helt, men mit indtryk er at hun gør nogenlunde som os.

Anmeld Citér

16. september 2016

Lea2787

anonym12 skriver:

De har så travlt med at putte børn i små kasser. Min dreng var stortset fuldammet indtil ca 9,5 mdr og så pludselig knak han koden til mad og spiser godt (jeg mistænker at det var dp start der gjorde forskellen). 

Så længe din dreng følger sin kurve og er glad og udvikler sig, så ville jeg forsøge at få ro på med hensyn til maden. Jeg tror at børn ofte fanger vores uro og at det kan medvirke til endnu flere problemer i spise situationen. 

her spiser han det han gider og for resten får han mælk. Vi har en drikkedunk vi ofte tilbyder vand fra (nok mest når jeg ikke er der). 

Hjemme spiser han det han gider.....nogen måltider er det kun en ting han gider og det går han lov til. hvordan dp mor gør ved jeg ikke helt, men mit indtryk er at hun gør nogenlunde som os.

Jeg tror bestemt også, at han fanger stemningen. Han spiste i hvert fald lidt bedre, da min mor prøvede de to forgangne dage.. Jeg prøver ihærdigt, at være ligeglad med hans indtag ved måltiderne, men jeg synes, det er forbandet svært. 

Jeg har også hørt, at der ofte sker noget, når børnene kommer afsted i pasning. De kan spejle sig i de andre børn, og det virker somme tider bedre end vi forældres bedste forsøg

Jeg giver lige sp's forslag en sidste dag (så har jeg gjort det de tre dage, hun forslog), og så går jeg tilbage til at tilbyde ham det mælk, han vil have. Han får simpelthen ikke nok kalorier ind på denne her måde. Og han ville bare så gerne have sin flaske i morges, så jeg fik helt ondt i maven over ikke at give ham den.

Anmeld Citér

16. september 2016

serinasmor

Lea2787 skriver:

Kære kloge forældre. 

Vores dreng på 9 måneder vil simpelthen ikke mades. Har aldrig villet det. Han er ret vild med at putte ting i munden, men mestrer ikke pincetgreb, så stykkerne skal være store. Han bider ikke små stykker af og får derfor kun ganske lidt i maven. Han får flaske morgen, middag, eftermiddag og til nat, ca 700 ml i alt. Sover så til næste morgen.

Jeg vil så mægtig gerne høre om andres erfaringer.. Hvornår knækkede jeres små koden? Skal jeg virkelig "sulte" ham fra flasken og håbe at han så spiser?? Det bryder jeg mig bare ikke om..

Han spiser vel mest blw-agtigt, men forsøger dog også med et par skefulde ved hvert måltid. Hvad med jer der udelukkende brugte blw? Og hvis børn spiste sent - trivedes de fint på nærmest mælk alene?

Jeg er bare så bekymret for ham Selvom han er evigt glad og ikke virker spor sulten..

Kh fra hende der desperat søger ligesindede 

Hvis han ikke vil mades - så lad være  med at prøve  

Hvis han ikke er sulten efter mere mad så er det vel fint?  Alm mad mætter mere end mælk så han får sikkert hvad han skal  have  

Blw siger i øvrigt at al mad før 1 år er for sjov  -  han skal nok fange den..

.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.