Vi har haft helt samme problem, og har det stadig i perioder
vores datter har haft helt samme problematik OG jeg har haft præcis de samme tanker som dig. Men er kommer frem til, at det kommer langsomt. Hun knækkede koden da hun var ca 11 måneder. Hun spiser sig stadig ikke 100% mæt, så hun får ca 100ml i løbet af dagen også, hvis hun pjevser. - de anbefaler at mam forsætter med at amme til barnet er 2 (WHO). Så jeg har valgt at slappe lidt af med det. Mit barn skal ikke sultes, fordi en eller anden dame siger, de skal stoppe med flaske på et særligt tidspunkt!
Noget andet er, grunden til man anbefaler at stoppe med flaske er, at man gerne vil dække helt ind. Min mor har mødt en kvinde, som gav sin 6-årige datter flaske i stedet for måltider. Og det er netop det, "Sundhedsplejeskerne" vil undgå.
At man giver dit barn flaske i stedet for mad. For det kan næringsmæssigt ikke træde i stedet for flere måltider, når barnet fylder 1. MEN det må gerne være et supplement. 
Så pointen er: han lærer det! Helt sikkert! Start altid med at tilbyde ham reel mad. Og lad ham spise det så meget han kan. Så giv lidt flaske, når han "pjevser" fordi han ikke har spist nok. Så associere han ikke flaske med mad på den måde, men bliver ikke sultet. Det virkede her. 
nu får hun mad/snack hver anden på begyndte time. Også får hun lidt flaske, de dage hvor hun ikke formår at spise nok til at være mæt. (Hun har lige været vildt syg i en uge, hvor hun KUN ville have flaske. Og lægerne sagde (de 5 forskellige vi var ved), at det var okay når de var syge. Men det har betydet, at vi lige har brugt nogle dage på at få hende på madvognen igen
så du er IKkE alene
i øvrigt kender jeg MANGE som stadig giver deres børn lidt flaske som supplement indtil de er 2. Netop fordi, de færreste kan spise sig mætte i reel mad (koncentration, koordination osv)
Så bare slap af
bare du tilbyder ham maden, så skal han nok knække koden inden for et par måneder
jeg giver også stadig natflaske og vil blive ved med det til hun er ca 1 1/2 - så må hun få af en kop (hvor hun kan drikke større mænger end nu)