9 måneder spiser nærmest ikke andet end mælk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.998 visninger
38 svar
21 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. september 2016

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Kære kloge forældre. 

Vores dreng på 9 måneder vil simpelthen ikke mades. Har aldrig villet det. Han er ret vild med at putte ting i munden, men mestrer ikke pincetgreb, så stykkerne skal være store. Han bider ikke små stykker af og får derfor kun ganske lidt i maven. Han får flaske morgen, middag, eftermiddag og til nat, ca 700 ml i alt. Sover så til næste morgen.

Jeg vil så mægtig gerne høre om andres erfaringer.. Hvornår knækkede jeres små koden? Skal jeg virkelig "sulte" ham fra flasken og håbe at han så spiser?? Det bryder jeg mig bare ikke om..

Han spiser vel mest blw-agtigt, men forsøger dog også med et par skefulde ved hvert måltid. Hvad med jer der udelukkende brugte blw? Og hvis børn spiste sent - trivedes de fint på nærmest mælk alene?

Jeg er bare så bekymret for ham Selvom han er evigt glad og ikke virker spor sulten..

Kh fra hende der desperat søger ligesindede 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

Vil han heller ikke spise hvis han selv får lov til at gratte med det.

I stedet for flaske vil jeg tilbyde noget fast mad først. Spiser han ikke vil jeg vente lidt lege og så prøve igen. 

Anmeld Citér

10. september 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Jeg ville slappe helt af det skal nok komme. Min søn spiste stort set ikke før han var et år så jeg kender alt til hvor frustrerende det er (og jeg ammede så jeg var meget låst). Men det skal nok komme. Tilbyd mad men lad endelig bære med at sulte og nægte flaske. 

Mange eksperter siger at langt hovedparten af næringen bør være mælk det første år. Prøv at læse på ammenet selvom du giver flaske. 

Min søn har altid spist bedst udenfor så prøv at give brød banan mv når i går tur. 

Anmeld Citér

10. september 2016

Lea2787

Mariehøne123 skriver:

Jeg ville slappe helt af det skal nok komme. Min søn spiste stort set ikke før han var et år så jeg kender alt til hvor frustrerende det er (og jeg ammede så jeg var meget låst). Men det skal nok komme. Tilbyd mad men lad endelig bære med at sulte og nægte flaske. 

Mange eksperter siger at langt hovedparten af næringen bør være mælk det første år. Prøv at læse på ammenet selvom du giver flaske. 

Min søn har altid spist bedst udenfor så prøv at give brød banan mv når i går tur. 

Jeg har også læst meget på ammenet, da jeg ammede - og efter, fordi der er så mange gode råd

Jeg bliver bare ret påvirket af sider som Netsundhedsplejersken osv, hvor hun skriver at man skal droppe flaske/amning for at gøre dem sultne.. Det virker helt forkert på mig. Og så skriver hun bla også, at det er meget vigtigt, de spiser mad fra 9-12 mdr fordi der er til vindue for at lære det; og for ikke at blive kræsen?!? Og sider som ammenet fortæller jo netop at mælk er mere næringsrigt gram for gram end det meste mad.

Jeg er bare så bekymret for, om jeg gør det forkert med at holde fast i flaskerne, når han ikke er særligt interesseret i mad.. 

For øvrigt ingen vægtøgning den sidste måned. Vejer 9,2 og er 75 cm (så meget fin)

Tak for tip med snacks i vognen, det må prøves!

Anmeld Citér

10. september 2016

Lea2787

hannetheis skriver:

Vil han heller ikke spise hvis han selv får lov til at gratte med det.

I stedet for flaske vil jeg tilbyde noget fast mad først. Spiser han ikke vil jeg vente lidt lege og så prøve igen. 

Han vil rigtig gerne selv. Der ryger bare meget lidt ned.. Måske fordi han ikke endnu kan samle små stykker op eller bider af større stykker. Jeg kan sjældent snige en skefuld ind, når han sidder med noget andet selv.

Drikker forresten heller ikke af nogen som helst slags kop. Laver bare bobler i glasset og lader vandet løbe ud.

Anmeld Citér

10. september 2016

CBbaby

Vi har haft helt samme problem, og har det stadig i perioder vores datter har haft helt samme problematik OG jeg har haft præcis de samme tanker som dig. Men er kommer frem til, at det kommer langsomt. Hun knækkede koden da hun var ca 11 måneder. Hun spiser sig stadig ikke 100% mæt, så hun får ca 100ml i løbet af dagen også, hvis hun pjevser. - de anbefaler at mam forsætter med at amme til barnet er 2 (WHO). Så jeg har valgt at slappe lidt af med det. Mit barn skal ikke sultes, fordi en eller anden dame siger, de skal stoppe med flaske på et særligt tidspunkt!

Noget andet er, grunden til man anbefaler at stoppe med flaske er, at man gerne vil dække helt ind. Min mor har mødt en kvinde, som gav sin 6-årige datter flaske i stedet for måltider. Og det er netop det, "Sundhedsplejeskerne" vil undgå. 

At man giver dit barn flaske i stedet for mad. For det kan næringsmæssigt ikke træde i stedet for flere måltider, når barnet fylder 1. MEN det må gerne være et supplement.

Så pointen er: han lærer det! Helt sikkert! Start altid med at tilbyde ham reel mad. Og lad ham spise det så meget han kan. Så giv lidt flaske, når han "pjevser" fordi han ikke har spist nok. Så associere han ikke flaske med mad på den måde, men bliver ikke sultet. Det virkede her.

nu får hun mad/snack hver anden på begyndte time. Også får hun lidt flaske, de dage hvor hun ikke formår at spise nok til at være mæt. (Hun har lige været vildt syg i en uge, hvor hun KUN ville have flaske. Og lægerne sagde (de 5 forskellige vi var ved), at det var okay når de var syge. Men det har betydet, at vi lige har brugt nogle dage på at få hende på madvognen igen  

så du er IKkE alene

i øvrigt kender jeg MANGE som stadig giver deres børn lidt flaske som supplement indtil de er 2. Netop fordi, de færreste kan spise sig mætte i reel mad (koncentration, koordination osv) 

Så bare slap af bare du tilbyder ham maden, så skal han nok knække koden inden for et par måneder jeg giver også stadig natflaske og vil blive ved med det til hun er ca 1 1/2 - så må hun få af en kop (hvor hun kan drikke større mænger end nu)

Anmeld Citér

10. september 2016

CBbaby

Lea2787 skriver:

Han vil rigtig gerne selv. Der ryger bare meget lidt ned.. Måske fordi han ikke endnu kan samle små stykker op eller bider af større stykker. Jeg kan sjældent snige en skefuld ind, når han sidder med noget andet selv.

Drikker forresten heller ikke af nogen som helst slags kop. Laver bare bobler i glasset og lader vandet løbe ud.

Han leger med vand og mad - præcis som min datter han lyder nysgerrig. Og hans nysgerrighed tager over i stedet for sulten. Han lyder som om, at han øver sig på koordinationen. (Helt normalt) og resten kommer. Vores ville heller ikke mades, "spyttede" maden ud, lavede bobler i vandet med en kop. Min datter knækkede den som sagt først som 11måneder. Og vandet først som 12 måneders... Hun har leget alt for meget men det kom da til sidst! 

Anmeld Citér

10. september 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Lea2787 skriver:

Jo mere han får lov til at side med det. Jo bedre bliver han.

Vores datter var heller ikke ret god til at fange maden. Vi skar alt i små stykker moste kartofler osv og gav hende lov til selv at sidde med det. Det gratter og det er ikke meget det kommer ind. Men jo mere han får lov jo mere skal der nok komme ind. 

Anmeld Citér

10. september 2016

Lea2787

CBbaby skriver:

Vi har haft helt samme problem, og har det stadig i perioder vores datter har haft helt samme problematik OG jeg har haft præcis de samme tanker som dig. Men er kommer frem til, at det kommer langsomt. Hun knækkede koden da hun var ca 11 måneder. Hun spiser sig stadig ikke 100% mæt, så hun får ca 100ml i løbet af dagen også, hvis hun pjevser. - de anbefaler at mam forsætter med at amme til barnet er 2 (WHO). Så jeg har valgt at slappe lidt af med det. Mit barn skal ikke sultes, fordi en eller anden dame siger, de skal stoppe med flaske på et særligt tidspunkt!

Noget andet er, grunden til man anbefaler at stoppe med flaske er, at man gerne vil dække helt ind. Min mor har mødt en kvinde, som gav sin 6-årige datter flaske i stedet for måltider. Og det er netop det, "Sundhedsplejeskerne" vil undgå. 

At man giver dit barn flaske i stedet for mad. For det kan næringsmæssigt ikke træde i stedet for flere måltider, når barnet fylder 1. MEN det må gerne være et supplement.

Så pointen er: han lærer det! Helt sikkert! Start altid med at tilbyde ham reel mad. Og lad ham spise det så meget han kan. Så giv lidt flaske, når han "pjevser" fordi han ikke har spist nok. Så associere han ikke flaske med mad på den måde, men bliver ikke sultet. Det virkede her.

nu får hun mad/snack hver anden på begyndte time. Også får hun lidt flaske, de dage hvor hun ikke formår at spise nok til at være mæt. (Hun har lige været vildt syg i en uge, hvor hun KUN ville have flaske. Og lægerne sagde (de 5 forskellige vi var ved), at det var okay når de var syge. Men det har betydet, at vi lige har brugt nogle dage på at få hende på madvognen igen  

så du er IKkE alene

i øvrigt kender jeg MANGE som stadig giver deres børn lidt flaske som supplement indtil de er 2. Netop fordi, de færreste kan spise sig mætte i reel mad (koncentration, koordination osv) 

Så bare slap af bare du tilbyder ham maden, så skal han nok knække koden inden for et par måneder jeg giver også stadig natflaske og vil blive ved med det til hun er ca 1 1/2 - så må hun få af en kop (hvor hun kan drikke større mænger end nu)

Hvor er det bare en lettelse at høre jeres historie! 

Nogle dage har jeg det også ret overskudsagtigt og tænker som du siger - det kommer, og indtil da er flaske ok. Og så er der de andre dage... Dage med sorte skyer af bekymring, trykket humør, træt og opgivende. De dage hænger sjovt nok altid sammen med, når jeg har googlet of læst på Netsundhedsplejerskens brevkasse 

Wow, hvor er det bare vildt med den 6-årige. Håber sørme der ligger en svær historie bag, ellers er det jo vanvittigt!

Anmeld Citér

10. september 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Jeg forstår dig sagtens det er altid svært når ungerne ikke følger bøgerne. 

Men del af sundhedsplejerskernes anbefalinger skyldes altså også at mange barsler slutter der. Hvis du får tilbage i tiden er der en klar sammenhæng mellem hvor længe man anbefaler amning og barselslængden. 

Det der med vinduet synes jeg er noget pjat - helt ærligt hvor mange børn spiser ikke fint når de er et par år? Der er sgu ingen teenagere der lever af flaske. 

Prøv at droppe at veje hende. Deres vægt stagnere meget fra 9-10 mdr og frem. Min søn er 1,5 og har vejet 9-10 kg de sidste mange måneder og min datter gik kun fra 9-11 fra 10 mdr til 2 år så lad være at blive nervøs over den. 

Du lyder som en super mor

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.