Jeg ville læne mig tilbage og give det tid. Han kan sagtens leve udelukkende af mælk det første år, hvis det passer ham.
Jeg siger dette fordi jeg har stået i samme situation, og ville ønske nogen havde sagt det til mig. Min datter nægtede at få skemad - munden var lukket hermetisk. Jeg ammede derfor i stor stil frem til 6 mdr, hvor jeg introducerede rigtig mad.
Hun hyggede sig med at undersøge, sutte på, tvære ud, og kaste på gulvet, men spise gjorde hun ikke.
Jeg prøvede alt muligt lækkert, men intet blev i munden. Jeg ammede derfor fuldt til hun blev 9 mdr. Der overtog far barslen, og hun begyndte at spise lidt fast føde i form af grød med fingrene, små bananpandekager, kogte gulerodsstave, pastaskruer mv. Jeg ammede så igennem når jeg var hjemme (og en stor del af natten).
Da hun begyndte i dagpleje ved 11 mdr. ændrede det sig, så hun efterhånden spiste godt, om end selektivt. Jeg kunne så småt amme lidt mindre, men jeg tror faktisk først det var her hun reelt spiste nok til at erstatte et måltid med amning, før det havde hun bare rykket spisetiden til mor var hjemme.
Nu er hun snart 2 år, spiser alt, siger mmm og vil gerne smage på alt muligt nyt. Så det med "et vindue" er altså noget pjat.
Jeg ammede hende indtil hun blev 19 mdr, og jeg tror at den næring hun fik derfra gjorde at hun havde mere overskud til at prøve maden af, i sit eget tempo. At have lært at spise, uden pres og tvang, tror jeg på har givet hende en bedre og mere naturlig tilgang til mad.