9 måneder spiser nærmest ikke andet end mælk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. september 2016

Mortilah

Min er også netop 9 mdr og vi har også for det meste svært ved maden. Nogle dage glider spaghetti kødsovs lige ned- andre dage spytter hun det hele ud. Som en anden skriver- har vi næsten altid held med at tage på legepladsen, gynge til vi blir helt trætte og haps så ryger der et helt bæger havregrød ned! 

I dag prøvede jeg kartofler, tomater, kalvekød havregrød, leverpostejsmadder og pære.. Intet duede. Så prøvede jeg en kiks- petit beurre eller hvad de hedder. Det blev spist med kæmpe interesse og uden at krumme:/ mæt blev hun nok af mælk. Laks dur næsten hver gang. Men ja jeg håber bare det bliver bedre snart.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2016

Lea2787

Profilbillede for Lea2787
Mariehøne123 skriver:

Jeg forstår dig sagtens det er altid svært når ungerne ikke følger bøgerne. 

Men del af sundhedsplejerskernes anbefalinger skyldes altså også at mange barsler slutter der. Hvis du får tilbage i tiden er der en klar sammenhæng mellem hvor længe man anbefaler amning og barselslængden. 

Det der med vinduet synes jeg er noget pjat - helt ærligt hvor mange børn spiser ikke fint når de er et par år? Der er sgu ingen teenagere der lever af flaske. 

Prøv at droppe at veje hende. Deres vægt stagnere meget fra 9-10 mdr og frem. Min søn er 1,5 og har vejet 9-10 kg de sidste mange måneder og min datter gik kun fra 9-11 fra 10 mdr til 2 år så lad være at blive nervøs over den. 

Du lyder som en super mor

Tusind tak  

Ja, det er spøjst med barsel og ammeperiode. Jeg skulle selv afleveres som 6 mdr og spiste iflg min mor rugbrød osv. Blev ammet en gang eller to om natten.. Det ville være utænkeligt med min lilleput. Heldigvis skal han først afsted som lige knap 12 mdr. Jeg må gøre mit bedste for at bekymre mig mindre indtil da!

Anmeld Citér

12. september 2016

nemisis

Profilbillede for nemisis

Jeg ville læne mig tilbage og give det tid. Han kan sagtens leve udelukkende af mælk det første år, hvis det passer ham.

Jeg siger dette fordi jeg har stået i samme situation, og ville ønske nogen havde sagt det til mig. Min datter nægtede at få skemad - munden var lukket hermetisk. Jeg ammede derfor i stor stil frem til 6 mdr, hvor jeg introducerede rigtig mad.

Hun hyggede sig med at undersøge, sutte på, tvære ud, og kaste på gulvet, men spise gjorde hun ikke.

Jeg prøvede alt muligt lækkert, men intet blev i munden. Jeg ammede derfor fuldt til hun blev 9 mdr. Der overtog far barslen, og hun begyndte at spise lidt fast føde i form af grød med fingrene, små bananpandekager, kogte gulerodsstave, pastaskruer mv. Jeg ammede så igennem når jeg var hjemme (og en stor del af natten).

Da hun begyndte i dagpleje ved 11 mdr. ændrede det sig, så hun efterhånden spiste godt, om end selektivt. Jeg kunne så småt amme lidt mindre, men jeg tror faktisk først det var her hun reelt spiste nok til at erstatte et måltid med amning, før det havde hun bare rykket spisetiden til mor var hjemme.

Nu er hun snart 2 år, spiser alt, siger mmm og vil gerne smage på alt muligt nyt. Så det med "et vindue" er altså noget pjat.

Jeg ammede hende indtil hun blev 19 mdr, og jeg tror at den næring hun fik derfra gjorde at hun havde mere overskud til at prøve maden af, i sit eget tempo. At have lært at spise, uden pres og tvang, tror jeg på har givet hende en bedre og mere naturlig tilgang til mad.

Anmeld Citér

12. september 2016

Lucinde

Profilbillede for Lucinde

Tag det heeelt roligt. Det første, du skal gøre, er at eliminere enhver uro og stress over madindtag. Børn mærker det, selvom man prøver at være cool. Dit barn skal nok begynde at spise! Ingen pres eller tvang til at smage.

For os virkede det med få valgmuligheder. Og så at lade hende klatte rundt med det så meget hun overhovedet ville. Ja, det sviner helt vildt! Men du skal ikke have den forventning, at dit barn skal spise sig mæt - det skal bare undersøge og smage, så skal det andet nok komme.

Nogle børn spiser fx først når de starter i institution, fordi de så kan spejle sig i de andre. Og det er helt normalt og okay.

Giv en masse smagsprøver. Gerne uden tallerken så den ikke fanger interessen. Bare på bordet. Kogte grøntsager, sovs, tyk grød i en klat man kan spise med fingrene eller bagte æbler. Bare prøv med alt muligt i små mængder, så det ikke virker for overvældende. Vores datter kan fx nogen gange kun overskue én rugbrødshaps ad gangen ellers kaster hun det væk.

Men vigtigst! RO PÅ. Det er helt normalt. (:

Anmeld Citér

15. september 2016

Lea2787

Tak for alle jeres svar ❤️ Det er simpelthen så hårdt at se, at han spiser så lidt. Min sp siger, at jeg skal nøjes med flaske eftermiddag og til putning. Resten af dagen skal være mad og vand. Har prøvet det de sidste to dage, og han spiser 5 skefulde grød om morgenen og 5-10 små hapsere til frokost. Drikker nærmest intet vand. Hun sagde tre dages tid, og så skulle han gerne begynde at spise. Håber, at det vender i morgen!

SP snakkede om helt små børn, der doagnosticeres med spiseforstyrrelser og må indlægges �� 

Anmeld Citér

15. september 2016

CBbaby

Lea2787 skriver:

Tak for alle jeres svar ❤️ Det er simpelthen så hårdt at se, at han spiser så lidt. Min sp siger, at jeg skal nøjes med flaske eftermiddag og til putning. Resten af dagen skal være mad og vand. Har prøvet det de sidste to dage, og han spiser 5 skefulde grød om morgenen og 5-10 små hapsere til frokost. Drikker nærmest intet vand. Hun sagde tre dages tid, og så skulle han gerne begynde at spise. Håber, at det vender i morgen!

SP snakkede om helt små børn, der doagnosticeres med spiseforstyrrelser og må indlægges �� 

Ej! Men så har min datter da haft en spise forstyrrelse indtil hun var et år! ��

Spøg til side. Jeg har aldrig sultet mit barn! Og det er lidt det, som de sundhedsplejsker beder om. Men et barn forstår jo ikke, at mad er mættende. De ved det faktisk først, når interessen er så stor, at maden automatisk begynder at mætte. Hvordan skal man vide, at mad mætter, når man altid har fået mælk? 

Nogle børn er bare langsommere end andre min datter spiser fint nu i en alder af 12 måneder. Men før det 11 måneder var deg smagsprøver og som en anden siger, når de starter i vuggestue eller dagpleje, så ser de alle de andre! Og deres største ønske er at gøre som dem  

så opnået vidt sted med den sundhedsplejske ��

Anmeld Citér

15. september 2016

Lea2787

CBbaby skriver:

Ej! Men så har min datter da haft en spise forstyrrelse indtil hun var et år! ��

Spøg til side. Jeg har aldrig sultet mit barn! Og det er lidt det, som de sundhedsplejsker beder om. Men et barn forstår jo ikke, at mad er mættende. De ved det faktisk først, når interessen er så stor, at maden automatisk begynder at mætte. Hvordan skal man vide, at mad mætter, når man altid har fået mælk? 

Nogle børn er bare langsommere end andre min datter spiser fint nu i en alder af 12 måneder. Men før det 11 måneder var deg smagsprøver og som en anden siger, når de starter i vuggestue eller dagpleje, så ser de alle de andre! Og deres største ønske er at gøre som dem  

så opnået vidt sted med den sundhedsplejske ��

Jeg synes virkelig også, det strider mod al logik! Men alle omkring mig siger bare, at det er sådan, jeg skal gøre.. Det har bare været en super hård dag med kun to flasker mælk og et barn, der var ret ked i eftermiddags  

Jeg er bare virkelig i tvivl om, hvad der er bedst, for han vil heller ikke drikke tilstrækkeligt mælk, selv hvis han får alt hvad han vil, og har ikke taget på den sidste måned.. Han bliver ikke så nemt sulten nok til at bede om mad, så jeg har altid bare givet ham på ret faste tidspunkter.

Anmeld Citér

15. september 2016

Lucinde

Jeg tror, du skal droppe at give mad på meget faste tidspunkter, så dit barn lærer at mærke sult. Men jeg forstår overhovedet ikke din SP, og jeg ville aldrig sulte mit barn. Dét er da vejen til en spiseforstyrrelse.

Når det er sagt, hvordan har du prøvet at give mad? Er det meget "stramt" forstået på den måde, at man sidder pænt ved bordet, har hagesmæk på, osv. eller har du prøvet at give lidt under leg på gulvet fx? Så det ikke er spisesituationen, der er i fokus, men barnet selv kan styre det..

Anmeld Citér

15. september 2016

Lucinde

Og hvordan er dagsrytmen ellers? Hvornår står han op og hvornår får han mælk og morgenmad?

Anmeld Citér

15. september 2016

Lea2787

Lucinde skriver:

Jeg tror, du skal droppe at give mad på meget faste tidspunkter, så dit barn lærer at mærke sult. Men jeg forstår overhovedet ikke din SP, og jeg ville aldrig sulte mit barn. Dét er da vejen til en spiseforstyrrelse.

Når det er sagt, hvordan har du prøvet at give mad? Er det meget "stramt" forstået på den måde, at man sidder pænt ved bordet, har hagesmæk på, osv. eller har du prøvet at give lidt under leg på gulvet fx? Så det ikke er spisesituationen, der er i fokus, men barnet selv kan styre det..

Jeg har prøvet en dag eller to at lade ham selv melde sig til flasken. Der gik mindst 6 timer imellem, og han drak kun ca 800 ml pr døgn (spiser slet ikke om natten). Da han var knap 6 måneder begyndte vi grød på traditionel vis, men han gad det ganske sjældent og kun få skefulde. Vi gik så over til blw, som vi har gjort i 2 måneder. Vi sidder ved bordet til morgenmad, frokost og aftensmad. Han vil gerne lege og putte alting i munden. Det ryger ikke i maven, og efter 10-15 min, tror jeg, han keder sig og begynder at smide med det og blive urolig.mså stopper vi. Jeg har forsøgt at tilbyde skemad ved siden af det, han sidder selv med. Jeg har forsøgt at give mad med mine fingre, og jeg har forsøgt at blande mig helt uden om.

Jeg var nået at blive okay afklaret med, at han bare tog lang tid om at lære det, og at han kun ville have ca 6-800 ml mælk dagligt. Men fandt så ud af, at han ikke har taget på, og ringede derfor til SP. Hun anbefalede så ovenstående. De var to i tlf, og begge grinede lidt og mente, at han totalt har taget kontrollen over mig. At han bare ikke gider spise, fordi han hellere vil have mælk og derfor venter, til jeg kommer med flasken. De sidste to dage har han så kun fået to flasker, og jo, han har da spist en halv rugbrød og lidt småbidder æg eller frikadelle, men det er altså virkelig ikke nok næring, han får. Det er jeg helt 100 på. De to sp'er mente bare, at det ville vende i løbet af tre dages tid, og så ville han begynde at spise..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.