Forkert diagnose?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. august 2016

Anonym trådstarter

KissMeKissMeKissMe skriver:

Alt der har med smerte at gøre har pr. definition en psykologisk komponent. Det betyder jo ikke, at man er psykisk syg, fordi man har smerter, men den psykologiske komponent er stor og vigtig. 

Det er det samme med fødsler for at tage et ikke så kontroversielt eksempel. Ingen vil nok sige, at smertens udløsende årsag er psykisk, men derfor er der stadig en kæmpe psykologisk komponent i fødselssmerten. 

"Smerteoplevelsen afhænger ikke kun af den smerteudløsende årsag, men også af egenskaber ved personen, der opfatter smerten. På denne måde bliver smerteoplevelsen et resultat af det, der udløser smerten, psykiske og sociale faktorer, tidligere erfaringer og eksistentielle faktorer." (tager fra sundhed.dk). 

Tror det var det, der blev henvist til, når man snakker om psykologisk overbygning. 

Enig! Men der er langt fra psykologisk til Psykiatrisk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2016

Abracadabra

Nu er fibromyalgiforeningen måske ikke de mest objektive. Prøv sundhed.dk. Uden at jeg behøver en lang copypaste, er behandlingen antidepressiva, træning og adfærdsterapi.

Det er en såkaldt funktionel lidelse. Funktionelle lidelser er jo i høj grad psykologiske/psykiatriske - men ikke kun.

Anmeld Citér

30. august 2016

Mom

Profilbillede for Mom

Alt der har med smerte at gøre har pr. definition en psykologisk komponent. Det betyder jo ikke, at man er psykisk syg, fordi man har smerter, men den psykologiske komponent er stor og vigtig. 

Det er det samme med fødsler for at tage et ikke så kontroversielt eksempel. Ingen vil nok sige, at smertens udløsende årsag er psykisk, men derfor er der stadig en kæmpe psykologisk komponent i fødselssmerten. 

"Smerteoplevelsen afhænger ikke kun af den smerteudløsende årsag, men også af egenskaber ved personen, der opfatter smerten. På denne måde bliver smerteoplevelsen et resultat af det, der udløser smerten, psykiske og sociale faktorer, tidligere erfaringer og eksistentielle faktorer." (tager fra sundhed.dk). 

Tror det var det, der blev henvist til, når man snakker om psykologisk overbygning. 

Hvis du henviser til at enhver har deres egen personlige smertetærskel, så er jeg enig. MEN når der er tale om fibromyalgi, så er der tale om langvarig daglig smerte, som du uanset din smertetærskel vil have kunne mærke. En fibrodiagnose stilles af fagpersonale fx en neurolog. Sygdommen ligger i samme "kasse", som gigt, som også er en rent fysisk sygdom.

Også tænker jeg, at du umuligt kan vide hvad en anden bruger ( som iøvrigt) er læge har tænkt?

Anmeld Citér

30. august 2016

Mom

Profilbillede for Mom
Abracadabra skriver:

Nu er fibromyalgiforeningen måske ikke de mest objektive. Prøv sundhed.dk. Uden at jeg behøver en lang copypaste, er behandlingen antidepressiva, træning og adfærdsterapi.

Det er en såkaldt funktionel lidelse. Funktionelle lidelser er jo i høj grad psykologiske/psykiatriske - men ikke kun.

Grunden til at man bruger den slags behandling er fordi den ikke kan helbredes fysisk, det er en smertesygdom man skal lære at leve med. Man kan få psykiske lidelser som fx stress af, at have fibromyalgi, da langs tids smertepåvirkning kan være stressende.

Sygdommen er anerkendt som en fysisk sygdom. Det er ikke til debat. Men det kan være til debat hvordan andre inkl læger åbenbart vælger at forstå sygdommen.

Anmeld Citér

30. august 2016

bøllen

Abracadabra skriver:

Undskyld men skal lige forstå det korrekt , så du mener som læge at fibromyalgi er psykisk ?? Antidepressiv medicin gives netop til smertepatienter

Anmeld Citér

30. august 2016

KissMeKissMeKissMe

Mom skriver:

Hvis du henviser til at enhver har deres egen personlige smertetærskel, så er jeg enig. MEN når der er tale om fibromyalgi, så er der tale om langvarig daglig smerte, som du uanset din smertetærskel vil have kunne mærke. En fibrodiagnose stilles af fagpersonale fx en neurolog. Sygdommen ligger i samme "kasse", som gigt, som også er en rent fysisk sygdom.

Også tænker jeg, at du umuligt kan vide hvad en anden bruger ( som iøvrigt) er læge har tænkt?

Den undervisning jeg har fået på uni i smerte (og fibro) er foretaget af læger, så mener at mit gæt på, hvad en læge tænker om smertelidelser er ok velbegrundet. Derudover arbejder jeg på psykiatrisk hospital sammen med mange af læger på en afdeling, hvor en stor af deres arbejde går på smertebehandling. Men jeg skrev jo også "tror" 

Men nej, jeg henviser ikke til smertetærskler. Jeg henviser til den måde, som smerte fungerer på i kroppen og specielt hjernen (der er en ok forsimplet version her https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/undersoegelser/kirurgi/bedoevelse-og-smerter/smerte-hvad-er-det/). Jeg arbejder til daglig blandt andet med smertebehandling af personer med endometriose, som jo bestemt også er en veldokumenteret fysisk sygdom (man diagnosticerer folk ved operation), men derfor er der stadig en kæmpe psykisk komponent. Vi ser f.eks. store effekter af gruppeterapi på folk smerteniveau - og det vil en neurolog sagtens kunne forklare medicinsk. Det er altså ikke hokus pokus bare fordi det handler om hjernen  

Anmeld Citér

30. august 2016

bøllen

Mom skriver:

Grunden til at man bruger den slags behandling er fordi den ikke kan helbredes fysisk, det er en smertesygdom man skal lære at leve med. Man kan få psykiske lidelser som fx stress af, at have fibromyalgi, da langs tids smertepåvirkning kan være stressende.

Sygdommen er anerkendt som en fysisk sygdom. Det er ikke til debat. Men det kan være til debat hvordan andre inkl læger åbenbart vælger at forstå sygdommen.

desværre er fibromyalgi en sygdom mange læger ser som en skraldespands diagnose og har svært ved at anderkende den som en sygdom , som du siger fysisk sygdom . 

Ved nogle smerte patienter anbefales netop antidepressiv medicin da det kan hjælpe. 

Ved fra egen krop at træning kan hjælpe på kroniske smerter .

men det ændre ikke på at det er fysisk og ikke psykisk. Men ja det hænger jo sammen, så det påvirker jo psyken at være kronisk smertepatienten.

Anmeld Citér

30. august 2016

bøllen

Anonym skriver:

Jeg har været sendt til psykiater gennem kommunen. Efter 1 times samtale og en sammenfatning har hun givet mig diagnose. En personlighedsforstyrrelse. Dependent personlighedsstruktur. Tak for kaffe siger jeg bare. Jeg synes overhovede ikke jeg kan genkende mig selv i den. Jo måske for MANGE år tilbage. MEN slet slet ikke nu?! Jeg har tænkt mig at gøre indsigelse. Har fået tilsendt partshørring. Jeg kontakter kommunen imorgen. Andre som oplevet noget lign. Nogle råd/erfaringer? 

Hejsa

jeg kan sagtens følge dig, ville godt nok også blive ked af at få smidt en psykisk diagnose i hovedet , hvis den er forkert og bygger på et tyndt grundlag.

desværre ser mange læger nogle diagnoser som skraldespandsdianoser inkl din men også min egen.

det gør det bestemt ikke nemmere.

det er sindsygt hårdt at være i systemet, og ja det påvirker selvfølgelig psyken at være smertepatienten men det gør altså ikke At man har en psykisk diagnose 

Anmeld Citér

30. august 2016

Mom

Profilbillede for Mom

Den undervisning jeg har fået på uni i smerte (og fibro) er foretaget af læger, så mener at mit gæt på, hvad en læge tænker om smertelidelser er ok velbegrundet. Derudover arbejder jeg på psykiatrisk hospital sammen med mange af læger på en afdeling, hvor en stor af deres arbejde går på smertebehandling. Men jeg skrev jo også "tror" 

Men nej, jeg henviser ikke til smertetærskler. Jeg henviser til den måde, som smerte fungerer på i kroppen og specielt hjernen (der er en ok forsimplet version her https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/undersoegelser/kirurgi/bedoevelse-og-smerter/smerte-hvad-er-det/). Jeg arbejder til daglig blandt andet med smertebehandling af personer med endometriose, som jo bestemt også er en veldokumenteret fysisk sygdom (man diagnosticerer folk ved operation), men derfor er der stadig en kæmpe psykisk komponent. Vi ser f.eks. store effekter af gruppeterapi på folk smerteniveau - og det vil en neurolog sagtens kunne forklare medicinsk. Det er altså ikke hokus pokus bare fordi det handler om hjernen  

Jeg er helt enig i, at man som smertepatient har stor gavn af terapi (bruger det selv), men man har netop gavn af terapien fordi man er fysisk syg med smerter, som KAN give psykiske udfordringer som fx stress og depressioner. Det er altså ikke det psykiske som udløser smerten (selvom det psykiske kan forværre smerter), det er den fysiske sygdom som KAN give psykiske udfordringer..

Anmeld Citér

30. august 2016

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

NU er sundhed.dk så ikke dem man skal regne med.... TERM-modellen IGEN IGEN! 

Fibromylagi foreningen samarbejder også med Reumatolog Bente Daneskiold Samsøe som er en af danmarks /verdens førenede inden for fibromylagi viden og forskning! 

Antidepressiva bliver brugt til mange fib.patienter fordi det kan være smertestillende, men ikke alle har gavn af det. 

Det er simpelthen grotesk at der findes så mange læger som ikke "tror" på sygdommen. ALLE TROR et eller andet. 

Fibromyalgi er en anderkendt FYSISK diagnose og så kan man ikke bare sidde og sige at det er den ikke. Det er jo noget fis. 

Hvad ved du om fibromyalgi? Lad mig endelig høære hvis du har behandligen/løsningen... for så tror der r rigtig mange der gerne vil have du deler din viden! DU tror simpelthen på alt hvad der står på sundhed.dk? Sundhed.dk er ikke forskere, læger, psykiatere, psykologer mm. Det er et opslagsværk!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.