Forkert diagnose?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2016

Mortilah

Anonymor skriver:

Men hvorfor er du bange for en diagnose? Altså det er jo en adgangsbillet til hjælp, kan man sige

Jeg skulle godt nok heller ikke nyde noget af at få en diagnose som jeg ikke kan genkende mig selv i. Når man én gang har fået en diagnose er den svær at slippe ud af igen. Jeg kan virkelig godt forstår ts. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2016

Newsence

hej

har desværre hørt den slags før hvor psykiaterer eller psykologer slynger ting ud.

Min veninde har en kæreste med voldsproblemer. Lang historie kort: han prøvede at slå i vrede, han fik et ultimatum ( han har altid været hidsig med første gang han slog ud efter hende). Psykolog eller hun gik med barn og det hele. Han tog til psykolog. her fortæller han historier fra hverdagen og hvornår hans vrede bliver antændt. DVS han fortæller historier som han mener de er. Min veninde bliver aldrig hørt ( hvilket egentlig er ok hvis ikke...) En dag kommer han hjem og fortæller min veninde at hans psykolog har sagt at hans vrede skyldes at han bliver udsat for psykisk vold fra hende. Han fortæller at psykologen kalder hende et latinsk navn som en google søgning viste var en diagnose på en person med sværer psykiske problemer der udøver psykisk terror med andre. Det skal siges at han kommer ikke hjem og siger det triumferende men nærmere forarvet da han jo slet ikke mener andre end ham selv skal bærer ansvar. Hun ringer til stedet og kommer til at snakke med psykologen. Men kærestens fuldmagt og alt det juridiske klart udbeder hun sig en forklaring på hvordan en psykolog kan diagnosticerer hende uden aldrig at have mødt hende eller talt med hende. Han forsøger først at påkalde sig tavshedspligt men den går ikke. Hun fortæller ham jo at da det jo er hende han diagnosticerer holder den vel ikke. 

Til sidst bliver han total arrogant og siger at ja det mener han godt med hans uddannelse han godt kan. Og at hun jo bare var en pædagog på barsel såååå.. ( jeg sad på medhør til denne samtale sammen med hendes kæreste) 

Det viser sig at det må han slet ikke og der bliver pt kørt en sag. Kæresten har skiftet psykolog og nu ser de endelig en forbedring hos ham.

Men jo nogle psykologer tror sgu de er gud. Men heldigvis findes der også andre

Anmeld Citér

30. august 2016

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Fibromyalgi er jo netop ikke kun en fysisk diagnose men har også en psykiatrisk/ psykologisk overbygning.

Det er så ikke korrekt! 

Anmeld Citér

30. august 2016

Anonym trådstarter

Fibromyalgi:
Fibromyalgi er en kronisk sygdom, hvor forstyrrelser i centralnervesystemet medfører, at de ramte lider af udbredte smerter, hurtig udtrætning, kognitive forstyrrelser i form af hukommelses- og koncentrationsproblemer samt en række andre symptomer. Forskere har påvist forstyrrelser i centralnervesystemet, og bl.a. SPECT-scanninger viser, at der er tale om en markant større smertereception i hjernen hos de ramte sammenlignet med raske kontrolpersoner.

Diagnosen kræver en grundig udregning og bør kun stilles af speciallæger med særlig viden og erfaring på dette område.

Sundhedsstyrelsen anerkender, at der er tale om en fysisk lidelse – uanset årsagen til sygdommen er uafklaret, og lægger sig dermed på linje med WHO og placeringen i ICD-10.
Sundhedsstyrelsen oplyser endvidere, at den forventede forekomst af fibromyalgi i Danmark er omkring 2 %.

Kilde: Dansk Fibromyalgi Forening

Anmeld Citér

30. august 2016

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Fibromyalgi er jo netop ikke kun en fysisk diagnose men har også en psykiatrisk/ psykologisk overbygning.

Fibromyalgi har intet med psykiatri at gøre. 

At man kan have en psykisk doagnose ved siden af er en anden sag. 

Anmeld Citér

30. august 2016

Mom

Profilbillede for Mom
Abracadabra skriver:

Du er læge ik'?

Fibromyalgi, var før i tiden en diagnose man anvendte, når folk havde uforklarlige smerter, og man mente de havde "ondt af livet", altså det KUNNE være psykisk. Idag ved man heldigvis bedre - eller det troede jeg som minimum læger gjorde - Ens centralnervesystem virker ikke, og det ER fysisk, og anerkendt som en fysisk sygdom - og altså ikke som en psykisk lidelse.

Anmeld Citér

30. august 2016

alenemor42

Må kommunens psykiater overhovedet give dig diagnose...... det tvivler jeg på!

Anmeld Citér

30. august 2016

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Du er læge ik'?

Fibromyalgi, var før i tiden en diagnose man anvendte, når folk havde uforklarlige smerter, og man mente de havde "ondt af livet", altså det KUNNE være psykisk. Idag ved man heldigvis bedre - eller det troede jeg som minimum læger gjorde - Ens centralnervesystem virker ikke, og det ER fysisk, og anerkendt som en fysisk sygdom - og altså ikke som en psykisk lidelse.

THANK YOU! 

Og så kan man stikke TERM-modellen skråt op! 

Anmeld Citér

30. august 2016

Anonym trådstarter

alenemor42 skriver:

Må kommunens psykiater overhovedet give dig diagnose...... det tvivler jeg på!

Det er ikke kommunens psykiater men en de har henvist mig til (privat praksis) Men om h*n samarbejder med kommunen skal ikke ku sige

Anmeld Citér

30. august 2016

KissMeKissMeKissMe

Mom skriver:

Du er læge ik'?

Alt der har med smerte at gøre har pr. definition en psykologisk komponent. Det betyder jo ikke, at man er psykisk syg, fordi man har smerter, men den psykologiske komponent er stor og vigtig. 

Det er det samme med fødsler for at tage et ikke så kontroversielt eksempel. Ingen vil nok sige, at smertens udløsende årsag er psykisk, men derfor er der stadig en kæmpe psykologisk komponent i fødselssmerten. 

"Smerteoplevelsen afhænger ikke kun af den smerteudløsende årsag, men også af egenskaber ved personen, der opfatter smerten. På denne måde bliver smerteoplevelsen et resultat af det, der udløser smerten, psykiske og sociale faktorer, tidligere erfaringer og eksistentielle faktorer." (tager fra sundhed.dk). 

Tror det var det, der blev henvist til, når man snakker om psykologisk overbygning. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.