Forkert diagnose?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.250 visninger
43 svar
32 synes godt om
28. august 2016

Anonym trådstarter

Jeg har været sendt til psykiater gennem kommunen. Efter 1 times samtale og en sammenfatning har hun givet mig diagnose. En personlighedsforstyrrelse. Dependent personlighedsstruktur. Tak for kaffe siger jeg bare. Jeg synes overhovede ikke jeg kan genkende mig selv i den. Jo måske for MANGE år tilbage. MEN slet slet ikke nu?! Jeg har tænkt mig at gøre indsigelse. Har fået tilsendt partshørring. Jeg kontakter kommunen imorgen. Andre som oplevet noget lign. Nogle råd/erfaringer? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2016

Anonymor

Anonym skriver:

Jeg har været sendt til psykiater gennem kommunen. Efter 1 times samtale og en sammenfatning har hun givet mig diagnose. En personlighedsforstyrrelse. Dependent personlighedsstruktur. Tak for kaffe siger jeg bare. Jeg synes overhovede ikke jeg kan genkende mig selv i den. Jo måske for MANGE år tilbage. MEN slet slet ikke nu?! Jeg har tænkt mig at gøre indsigelse. Har fået tilsendt partshørring. Jeg kontakter kommunen imorgen. Andre som oplevet noget lign. Nogle råd/erfaringer? 

Har du udfyldt spørgeskema  (SCID mener jeg det hedder), været til uddybende samtale desangående, været til en anamnesesamtale? Psykiatrien i hvilken region?

Anmeld Citér

28. august 2016

Anonym trådstarter

Anonymor skriver:

Har du udfyldt spørgeskema  (SCID mener jeg det hedder), været til uddybende samtale desangående, været til en anamnesesamtale? Psykiatrien i hvilken region?

NEJ! jeg har været til en samtale hos en psykiater som kommunen har sendt mig til for at få en speciallægeerklæring på psykisk funktionsniveau samt evt behandling. Jeg var der i 1 time og 20 minutter. Fortalte om mit liv. Hun spurgte ikke om noget som sådan

Anmeld Citér

28. august 2016

Anonymor

Anonym skriver:

NEJ! jeg har været til en samtale hos en psykiater som kommunen har sendt mig til for at få en speciallægeerklæring på psykisk funktionsniveau samt evt behandling. Jeg var der i 1 time og 20 minutter. Fortalte om mit liv. Hun spurgte ikke om noget som sådan

Okay, det lyder som et lidt atypisk diagnoseforløb. Hvis der er tale om OBS personlighedsforstyrrelse, vil man typisk først skulle gennem en anamnesesamtale, hvorefter man vil få udleveret nogle skemaer til udfyldelse, gerne SCID-II er jeg ret sikker på den hedder. Den gennemgås på konference, hvorefter man indkaldes til en uddybende samtale, hvor psykiater gennemgår skemaet og stiller uddybende spørgsmål til de ting, du har krydset af for at fornemme om krydserne er sat korrekt. Derpå kan svarene for de forskellige forstyrrelser sammenregnes, så man får et billede af hvilke diagnoser der er over tærsklen.

Hvorfor er du så stor modstander af netop den diagnose, forløbet til side?

Anmeld Citér

28. august 2016

Anonymor

Jeg vil dog ikke udelukke at det kan variere fra region til region, mere er jeg dog ikke inde i det. Jeg har min gang i region midtjylland.

Anmeld Citér

28. august 2016

Anonymor

Anonym skriver:

Jeg vil i øvrigt ikke udelukke, at man går på nogle andre parametre, når man henvises af kommunen på baggrund af at indhente en speciallægeerklæring. Det i sig selv adskiller sig jo allerede fra et typisk udredningsforløb, hvor man selv har initieret forløbet.

Hvorfor har kommunen bedt om sådan en erklæring? Jeg tænker, at der er en grund til, at de henviser dig, og at de årsager og eventuel sag i kommunen samt info kommunen har indhentet kan være en medvirkende faktor til den diagnose du har fået, samt den måde det er foregået på.

Anmeld Citér

28. august 2016

Anonym trådstarter

Jeg har haft stress og jeg er diagnostiseret med fibromylagi. Sygemeldt på sygedagpenge. Sendes nu i praktik. 

Jeg har bare ikkie lyst til at der trækkes en psykisk diagnose ned over hovedet på mig. Trods en svær opvækst f.eks mm. Den måde det er foregået på mener jeg ikke er rimligt?! 

Anmeld Citér

28. august 2016

Anonymor

Anonym skriver:

Jeg har haft stress og jeg er diagnostiseret med fibromylagi. Sygemeldt på sygedagpenge. Sendes nu i praktik. 

Jeg har bare ikkie lyst til at der trækkes en psykisk diagnose ned over hovedet på mig. Trods en svær opvækst f.eks mm. Den måde det er foregået på mener jeg ikke er rimligt?! 

Men hvorfor er du bange for en diagnose? Altså det er jo en adgangsbillet til hjælp, kan man sige

Anmeld Citér

29. august 2016

Anonym trådstarter

Anonymor skriver:

Men hvorfor er du bange for en diagnose? Altså det er jo en adgangsbillet til hjælp, kan man sige

Ja? Bange og bange er jeg ikke. Men kritisk. For hvem siger det bliver en adgangsbillet? Denne diagnose kan lige så vel spænde ben... og hvad så? Så tilbydes jeg diverse behandlingsmuligheder til denne diagnose.... fordi man ikke kan gøre noget ved min fysiske diagnose? Det jeg stejler over er at jeg ikke genkender mig selv i den psykiatriske diagnose. Der er nogle træk. Jeg mener ikke at trods min lille psykiske overskud at jeg efter 1 time og 20 min samtale kan puttes i kasse. Det mener jeg er under al kritik. 

Anmeld Citér

29. august 2016

Abracadabra

Anonym skriver:

Ja? Bange og bange er jeg ikke. Men kritisk. For hvem siger det bliver en adgangsbillet? Denne diagnose kan lige så vel spænde ben... og hvad så? Så tilbydes jeg diverse behandlingsmuligheder til denne diagnose.... fordi man ikke kan gøre noget ved min fysiske diagnose? Det jeg stejler over er at jeg ikke genkender mig selv i den psykiatriske diagnose. Der er nogle træk. Jeg mener ikke at trods min lille psykiske overskud at jeg efter 1 time og 20 min samtale kan puttes i kasse. Det mener jeg er under al kritik. 

Fibromyalgi er jo netop ikke kun en fysisk diagnose men har også en psykiatrisk/ psykologisk overbygning.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.