Anonym skriver:
Inspireret af en anden tråd - hvor mange hurtigfødende kommer på banen - så er jeg lidt nysgerrig.
Hvordan oplever I folks reaktioner, når I fortæller om jeres fødsel?
Jeg oplever nemlig negative kommentarer - og det gør faktisk ondt.
Jeg fødte på 3 timer, og jeg blev hentede med ambulance, fordi det skulle gå hurtigt. Jeg var nemlig fuld åben, og havde presseveer fra starten af. Det er min fødsel. Meget kort fortalt.
Nå men hvis jeg fortæller folk, som spørger ind til det, så får jeg kommentarer om at det var en skrækfødsel, at jeg skal lade være med at fortælle min historie, fordi jeg skræmmer folk væk. Jeg ved godt at min fødsel lyder voldsom, men jeg oplevede det slet ikke som en skrækfødsel.
Og jeg fortæller det ikke til folk, som er højgravide og er bange for at føde osv. Jeg fortæller det i situationer, hvor der bliver spurgt ind til det, og der ikke er nogle man skal tage hensyn til. Når folk spørger ind til min fødsel - så har jeg ikke lyst til at fortælle om den.
Noget helt andet:
nu er det første gang, at jeg har født - og jeg ved, at vi forhåbentligt snart skal have barn nr. 2, hvordan håndterede I i forhold til fødsel anden gang? Jeg er blevet anbefalet hjemmefødsel - og jeg bor 20-30 min fra sygehuset, men jeg vil ikke føde hjemme - og jeg ved godt, at der er chance for det går hurtigere anden gang.
Min dreng blev født på 4-5 timer og jeg vidste ikke jeg havde veer jeg troede til at starte med det bare var kraftige pluk veer men da det begyndte at gøre mere ondt, ringede jeg til sygehuset og de troede ikke på at jeg var i fødsel anden gang jeg ringede sagde de at jeg nok ville blive sendt hjem igen, men at jeg godt måtte komme ind til tjek. Da jeg kom ind på sygehus var jeg næsten åbnet helt, de fortalt at de havde sagt jeg nok ville blive sent hjem igen da de er vant til at folk ikke kan snakke for bare smerter, den jordemoder der tog i mod mig blev til jeg for færdig selvom de havde vagt skifte midt i det hele fordi de ikke er vant til at det gå så stærkt
Med min datter nåede jeg kun ind på sygehus før jeg fik presse veer og jordemoderen var meget lang tid om at finde tingene frem da hun ikke troede på jeg havde presse veer, så da hun endelig havde tid til at hjælpe mig bukserne af( var blevet bedt om bare at lægge mig op) der var hovede på vej ud så der fik hun travlt.
Jeg få også nogen gange afvide at jeg ikke ved hvordan det er at føde for jeg smutter den jo bare ud lige som mandler.
jeg kan godtage li at snakke om min fødsel så andre også kan se at det kan gå hurtig for jeg var meget bange for at føde fordi jeg havde hørt at man skal skulle ligge med mange smerter i 14 timer som minimum nå man var første gang fødene