Hurtige fødende - folks reaktioner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.503 visninger
37 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. juni 2016

Anonym trådstarter

Inspireret af en anden tråd - hvor mange hurtigfødende kommer på banen - så er jeg lidt nysgerrig. 

Hvordan oplever I folks reaktioner, når I fortæller om jeres fødsel? 

Jeg oplever nemlig negative kommentarer - og det gør faktisk ondt. 

Jeg fødte på 3 timer, og jeg blev hentede med ambulance, fordi det skulle gå hurtigt. Jeg var nemlig fuld åben, og havde presseveer fra starten af. Det er min fødsel. Meget kort fortalt. 

Nå men hvis jeg fortæller folk, som spørger ind til det, så får jeg kommentarer om at det var en skrækfødsel, at jeg skal lade være med at fortælle min historie, fordi jeg skræmmer folk væk. Jeg ved godt at min fødsel lyder voldsom, men jeg oplevede det slet ikke som en skrækfødsel. 

Og jeg fortæller det ikke til folk, som er højgravide og er bange for at føde osv. Jeg fortæller det i situationer, hvor der bliver spurgt ind til det, og der ikke er nogle man skal tage hensyn til. Når folk spørger ind til min fødsel - så har jeg ikke lyst til at fortælle om den. 

Noget helt andet:

nu er det første gang, at jeg har født - og jeg ved, at vi forhåbentligt snart skal have barn nr. 2, hvordan håndterede I i forhold til fødsel anden gang? Jeg er blevet anbefalet hjemmefødsel - og jeg bor 20-30 min fra sygehuset, men jeg vil ikke føde hjemme - og jeg ved godt, at der er chance for det går hurtigere anden gang. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2016

Camilze

Inspireret af en anden tråd - hvor mange hurtigfødende kommer på banen - så er jeg lidt nysgerrig. 

Hvordan oplever I folks reaktioner, når I fortæller om jeres fødsel? 

Jeg oplever nemlig negative kommentarer - og det gør faktisk ondt. 

Jeg fødte på 3 timer, og jeg blev hentede med ambulance, fordi det skulle gå hurtigt. Jeg var nemlig fuld åben, og havde presseveer fra starten af. Det er min fødsel. Meget kort fortalt. 

Nå men hvis jeg fortæller folk, som spørger ind til det, så får jeg kommentarer om at det var en skrækfødsel, at jeg skal lade være med at fortælle min historie, fordi jeg skræmmer folk væk. Jeg ved godt at min fødsel lyder voldsom, men jeg oplevede det slet ikke som en skrækfødsel. 

Og jeg fortæller det ikke til folk, som er højgravide og er bange for at føde osv. Jeg fortæller det i situationer, hvor der bliver spurgt ind til det, og der ikke er nogle man skal tage hensyn til. Når folk spørger ind til min fødsel - så har jeg ikke lyst til at fortælle om den. 

Noget helt andet:

nu er det første gang, at jeg har født - og jeg ved, at vi forhåbentligt snart skal have barn nr. 2, hvordan håndterede I i forhold til fødsel anden gang? Jeg er blevet anbefalet hjemmefødsel - og jeg bor 20-30 min fra sygehuset, men jeg vil ikke føde hjemme - og jeg ved godt, at der er chance for det går hurtigere anden gang. 

Alt sundhedsfagligt personale mener, at jeg skal fortælle min fødsel til andre, så ikke alle førstegangsfødende tror, at en fødsel SKAL vare 24 timer +. Og jeg skal også fortælle, at jeg ikke flækkede, til trods for, at min datter kom helt ud i EN presseve. 

Derimod oplever jeg folk i min omgangskreds sige, at jeg jo ikke ved hvordan det er at føde, når det gik så hurtigt, at jeg ikke har oplevet smerten ved en fødsel.. Øøøh.. Undskyld mig, om en fødsel tager 3 timer eller 12, så gør det sgu ondt lige meget hvad. Jeg fik heller ikke smertelindring, så jeg tror nu godt, at jeg kan skrive under på, at det gør fucking ondt at føde. Jeg fødte hurtigt - ja, men det betyder sgu ikke, at der ikke var smerter involveret, jeg var bare heldig, at de smerter hurtigt var overstået. 

Dette var jo også min første fødsel, og er også blevet anbefalet at føde hjemme næste gang - men det vil jeg ikke tage stilling til nu og her, men vi har da godt nok 40-50 minutters kørsel til sygehuset. 

Anmeld Citér

24. juni 2016

Anonym trådstarter

Camilze skriver:

Alt sundhedsfagligt personale mener, at jeg skal fortælle min fødsel til andre, så ikke alle førstegangsfødende tror, at en fødsel SKAL vare 24 timer +. Og jeg skal også fortælle, at jeg ikke flækkede, til trods for, at min datter kom helt ud i EN presseve. 

Derimod oplever jeg folk i min omgangskreds sige, at jeg jo ikke ved hvordan det er at føde, når det gik så hurtigt, at jeg ikke har oplevet smerten ved en fødsel.. Øøøh.. Undskyld mig, om en fødsel tager 3 timer eller 12, så gør det sgu ondt lige meget hvad. Jeg fik heller ikke smertelindring, så jeg tror nu godt, at jeg kan skrive under på, at det gør fucking ondt at føde. Jeg fødte hurtigt - ja, men det betyder sgu ikke, at der ikke var smerter involveret, jeg var bare heldig, at de smerter hurtigt var overstået. 

Dette var jo også min første fødsel, og er også blevet anbefalet at føde hjemme næste gang - men det vil jeg ikke tage stilling til nu og her, men vi har da godt nok 40-50 minutters kørsel til sygehuset. 

Jeg får det samme at vide, at jeg jo "bare" smuttede et barn ud... Og jeg ikke ved, hvordan det er... Derfor har jeg ikke lyst til at fortælle om min fødsel og forstår ikke, at folk spørger, hvis de ikke vil høre. 

Anmeld Citér

24. juni 2016

Camilze

Anonym skriver:

Jeg får det samme at vide, at jeg jo "bare" smuttede et barn ud... Og jeg ikke ved, hvordan det er... Derfor har jeg ikke lyst til at fortælle om min fødsel og forstår ikke, at folk spørger, hvis de ikke vil høre. 

Folk kan være virkelig platte, for gu' fa'en ved du, at det gør ondt at føde, selvom du fødte hurtigt. Det bliver det sgu ikke mindre smertefuldt af. Min JM sagde faktisk, at folk der føder hurtigt kan beskrives som folk, der løber et marathon på den halve tid - kroppen er under sindssygt meget pres - og hvem har egentlig lyst til at løbe et marathon på den halve tid? 

Så jo, det gør sgu ondt. Også selvom vi "kun" snakker tre timer. 

Anmeld Citér

24. juni 2016

Anonym trådstarter

Camilze skriver:

Folk kan være virkelig platte, for gu' fa'en ved du, at det gør ondt at føde, selvom du fødte hurtigt. Det bliver det sgu ikke mindre smertefuldt af. Min JM sagde faktisk, at folk der føder hurtigt kan beskrives som folk, der løber et marathon på den halve tid - kroppen er under sindssygt meget pres - og hvem har egentlig lyst til at løbe et marathon på den halve tid? 

Så jo, det gør sgu ondt. Også selvom vi "kun" snakker tre timer. 

Jeg tænker, at folk måske ikke tænker over, at det sårer en. Jeg tager hatten af for alle kvinder, som føder, får smertestillende, får kejsersnit osv.  

Anmeld Citér

24. juni 2016

amkjaer

Altså min første fødsel tog Ca 14 timer og den anden tog 25minutter og jeg vil vove og påstå at den anden gjorde mest ondt fordi man simpelthen ikke er forberedt eller når at vænne sig til smerterne... ville hellere føde på 14 timee

Anmeld Citér

24. juni 2016

Camilze

Anonym skriver:

Jeg tænker, at folk måske ikke tænker over, at det sårer en. Jeg tager hatten af for alle kvinder, som føder, får smertestillende, får kejsersnit osv.  

Det tror jeg heller ikke, at folk tænker over.
Det er ligesom under graviditeten, hvor folk siger: "Er du sikker på, at der ikke er to?" "Du er da lige ved at poppe" osv., folk mener, at de har ret til at sige liiiiige hvad der falder dem ind. Men sommetider er det en god idé at tænke sig om 

Anmeld Citér

24. juni 2016

fo82

Min søster havde en lynfødsel med nr 2 - hvilket resulterede i at hun brækkede halebenet...

hun siger selv at nr 2 gjorde mere ondt end nr 1 - men hun syntes ikke at det var slemt... 

Nr 1 følte hun at hun konstant skulle lave stort - men ondt? Naaaah

nr 2 ved lidt mere - men ikke mere end at det gjorde mere ondt da halebenet brækkede 

men jeg har aldrig hørt nogen omtale hendes fødsler som nemme eller slemme

Anmeld Citér

24. juni 2016

Karina84

Jeg har prøvet både en der tog  29 timer og en der tog 3... OG jeg vil MODSAT sige at den lange gjorde klart mest ondt!! Presse-veer i mere end 4 timer timer, og ja så veer i over 24 timer, er dælme ikke at spøge med!

Den hurtige var fantastisk, hun kom i 2. eller 3. presse-ve og jeg var frisk og klar til at arbejde både med veer og presse-veer. 

Man er altså virkelig træt efter 24 timer, og ja jeg fik smertelindring ved den første, det gav mig lige en pause på en times tid for smerterne og det var GULD! Det nåede jeg aldrig med nr. 2 og savnede det heller ikke, da jeg som sagt var frisk og meget mere med i forløbet, selvom det gik stærkt.

Kvinder er forskellige, vores smerte-terskel er forskellig og vores fødsler er endnu mere forskellige. Jeg kan slet ikke se hvorfor det kan blive en diskussion. Omfavn da hinandens historier og erfaringer.

Anmeld Citér

24. juni 2016

Janey

Profilbillede for Janey

Min første fødsel tog 3 timer og den næste 45 minutter, og jeg har aldrig fået nogle negative kommentarer omkring mine forløb. 

Vores søn endte dog med at blive født herhjemme (det var ikke planen), da det simpelthen gik så stærkt, at ambulancen ikke nåede frem. Jeg fik en smule veer, som bare nev lidt, så troede, at vi havde god tid, og mine forældre skulle lige hente vores datter, inden vi kunne køre mod hospitalet. Det gik så bare pludselig stærkt, så veerne udviklede sig til presseveer og vores søn kom til Verden på under 10 min fra den første presseve, så jeg er fortaler for en planlagt hjemmefødsel, hvis man har født meget hurtigt første gang.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.